شناسهٔ خبر: 50195380 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بورس پرس | لینک خبر

کارشناس اقتصادی اعلام کرد:

ادعای اجاره ۳۰ هزار تومانی اموال دولتی و بالاترین فرار مالیاتی دنیا !

کارشناس اقتصادی با ادعای اجاره تنها ۳۰ هزار تومانی اموال دولتی و اینکه ایران بالاترین فرار مالیاتی در دنیا را دارد ، چند راهکار کاهش کسری بودجه مطرح کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مهدی پازوکی درباره بودجه‌ریزی ۱۴۰۱ و راهکارهای دولت رئیسی برای جلوگیری از افزایش کسری بودجه به ایلنا گفت: یکی از راهکارهای جبران یا کاهش کسری بودجه ، مولدسازی دارایی‌های دولت است. دولت اموال قابل فروشی دارد که رایگان در اختیار برخی مدیران قرار گرفته و یا تنها ۳۰ هزار تومان بابت اجاره آن می‌پردازند !

وی افزود: تمام این املاک باید به فروش بروند یا اجاره‌های واقعی از مستاجران اخذ شود. بودجه به معنای حساب دخل و خرج سالانه دولت است. در این شرایط یا باید هزینه‌های غیرضروری را کاهش و یا درآمدهای واقعی را افزایش دهد. در غیر این صورت راه سومی وجود ندارد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد :در این موضوع خوشبختانه هر سه قوه هماهنگ با یکدیگرند و مجلس دیگر نمی‌تواند مانند دوره دولت روحانی هزینه جدید بتراشد.

پازوکی گفت: یکی از درآمدهای دولت برای جبران کسری بودجه ، دریافت مالیات است اما نباید افزایش یابد. چراکه باعث تشدید رکود و تورم می‌شود ولی باید گستره و پایه‌های مالیاتی را افزایش داد. اقتصاد ایران، بالاترین فرار مالیاتی را در دنیا دارد. از سوی دیگر حدود ۵۰ درصد اقتصاد از پرداخت مالیات معاف هستند. حتی در بین کارمندان دولت هم نابرابری‌ها برای پرداخت مالیات بسیار زیاد است و عده زیادی به دلایل متعددی معاف شده‌اند.

وی افزود : در این حوزه باید از تجارب غرب استفاده کرد. چرا که دقیق‌ترین سیستم‌های مالیاتی را در اختیار دارند. اگر سیستم بانکی به‌طور کامل در اختیار سازمان امور مالیاتی باشد، می‌توان جلوی فرار مالیاتی را گرفت. باید تمام سازمان‌های مرتبط به صورت آنلاین به یکدیگر متصل باشند تا مالیات هر فرد براساس درآمدی که دارد ، شفاف و مشخص شود و بتوان مودیان را رصد کرد.

پازوکی ادامه داد: نباید اقتصاد در گرو سیاست باشد و سیاست خارجی باید به نفع رشد و توسعه عمل کند. اقتصاد ایران به اصلاحات ساختاری نیاز دارد. هدف دشمنان منزوی شدن ایران در منطقه است و عده‌ای هم در داخل در زمین دشمنان بازی می‌کنند. دولت نباید هراس از مذاکره با آمریکا داشته باشد. جرا که گفتگو در چارچوب منافع ملی به نفع اقتصاد ایران است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

نظر شما