شناسهٔ خبر: 50195034 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مثلث | لینک خبر

سفر احمدی‌نژاد شخصی بود یا دولتی؟ | حواشی سفر احمدی‌نژاد دامن دولت را گرفت

ناصر قوامی، فعال سیاسی و نماینده ادوار مجلس در گفت‎‌وگویی به تشریح ارتباط دولت رئیسی و احمدی نژاد پرداخت. متن گفت و گو آن را در ادامه می‌خوانید.

صاحب‌خبر -
آنچه دیگران می خوانند:

سفر پنج روزه محمود احمدی‌نژاد به امارات همانند باقی مسائلی به او ربط داده می‌شود پر از حواشی گوناگونی بوده است. سفری از طرفی گفته می‌شود که سفری شخصی است و از طرفی دیگر می‌گویند که احمدی‌نژاد به‌عنوان نماینده دولت ابراهیم رئیسی به این کشور سفر کرده است!

اما آن چیزی که باعث شگفتی است این است که چرا دولت در ارتباط با سیاستمدارانش استانداردی دوگانه‌ای دارد. چرا احمدی نژاد با وجود اظهارات تند و تیرش که گاهی اصل حاکمیت را نشانه می‌گیرد اما باز هم از آزادی‌های خودش برخوردار و هیچکس با او مقابله یا برخورد نمی‌کند؟!

ناصر قوامی، فعال سیاسی و نماینده ادوار مجلس در گفت‎‌وگویی به تشریح ارتباط دولت رئیسی و احمدی نژاد پرداخت. متن گفت و گو  آن را در ادامه می‌خوانید.

*آقای قوامی! با توجه به حواشی و اظهاراتی که طی این سال‌ها از سوی احمدی نژاد مطرح شده است، صبح چهارشنبه ایشان به کشور امارات سفر کرده و به نوعی مجوز خروج از کشور را داشته است، نظر شما در این باره چیست؟

احمدی‌نژاد جدای از اصولگراها نیست. او به‌دلیل خدمت‌هایی که در دوران هشت ساله ریاست جمهوری‌اش و شهرداری تهران که به اصولگرایان کرده است، حساسیتی بر روی اظهارات و انتقاداتش نشان داده نمی‌شود. اصولگرایان اصلاً نمی‌خواهند آقای احمدی‌نژاد را از خودشان جدا کنند. به همین دلیل است که من فکر می‌کنم این جماعت مشکلی با شخص احمدی‌نژاد ندارند و او را خطری برای خودشان احساس نمی‌کنند وگرنه چرا به آقای خاتمی اجازه خروج از کشور را نمی‌دهند؟

*علت استانداردهای دوگانه حاکمیت در برابر سیاستمدار‌هایش چیست؟ مثلا چرا با آقای احمدی‌نژاد با وجود همه هجمه‌هایی که علیه حاکمیت مطرح کرده است، بدین شکل برخورد می‌شود اما با آقای خاتمی به شکلی دیگر، به نظر شما علت این تناقض رفتار حاکمیت چیست؟

حرف آقای احمدی نژاد در جامعه تاثیر چندانی ندارد و به نوعی مردم اصلا به حرف احمدی نژاد توجهی نمی‌کنند. اما در خصوص آقای خاتمی بدین گونه نیست. ایشان نزد مردم به‌خصوص دانشگاهیان دارای مقبولیت هستند به همین دلیل با ایشان به نحوی دیگر برخورد می‌شود. اظهارات احمدی‌نژاد نه در داخل کشور و نه در خارج کشور جدی گرفته نمی‌شود. دلیل دیگری که وجود دارد این است که به هرحال ایشان جزءای از اصولگراها است و اصولگراها هم گاهی از این حرف‌ها می‌زنند مثل آقای مطهری و توکلی! بنابراین اصولگراها هیچوقت بابت اظهارات‌شان مورد مواخذه قرار نمی‌گیرند. مسئله‌ای دیگر که وجود دارد این است که آقای احمدی‌نژاد در پشت پرده از مسائلی خبر دارد که حاکمیت نمی‌خواهد زیاد سر به سر او بگذارد که یک وقتی آن مسائل برملا نشود.

*نقش احمدی‌نژاد در دولت ابراهیم رئیسی چه می‌تواند باشد؟

در حال حاضر عوامل احمدی‌نژاد در دولت سیزدهم بر سرکار هستند.اصولاً دولت ابراهیم رئیسی توسط عوامل احمدی نژاد اداره می شود چند روز پیش فرماندار ورامین در دوران احمدی‌نژاد، استاندار تهران شد! بنابراین احمدی‌نژاد عواملی در داخل دولت رئیسی دارد. یک مورد دیگر همین وزیر نفت دولت ایشان است که الان رئیس سازمان برنامه و بودجه شده است! به هر صورت خیلی از افراد او الان در دولت رئیسی به کار گرفته شده‌اند. من فکر میکنم که احمدی‌نژاد دستی در دولت برای اجرای برنامه هایش دارد. 

*سفر محمود احمدی‌نژاد می‌تواند به سیاست خارجی دولت سیزدهم ربط داشته باشد؟

من از پس پرده خبر ندارم اما این احتمال وجود دارد که دولت با این سفر موافق بوده است و یک منافعی هم برایش دارد.

*بیشتر منظور این بود که آیا این احتمال وجود دارد که احمدی‌نژاد به‌عنوان نماینده دولت رئیسی به امارت سفر کرده باشد؟

احتمال این‌که به او گفته باشند که چه نقشی می‌تواند در سفر به امارات داشته باشد، وجود دارد اما این‌که به‌عنوان نماینده دولت به‌طور رسمی به این کشور سفر کرده باشد، بعید می‌دانم.  

نظر شما