شناسهٔ خبر: 50194945 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

انتقاد پلیس از حذف سن فرسودگی خودروها

ناوگان عمومی شهرداری تهران فرسوده و عامل دودزایی هستند

صاحب‌خبر -

سردار "کمال هادیانفر" رئیس پلیس راهور ناجا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در واکنش به اینکه با توجه به اینکه سن فرسودگی خودروها لغو شده و تنها معاینه فنی انجام می‌شود، اما انجام آن برای موتورسیکلت‌ها با جدیت اجرا نمی‌شود، اظهار کرد: الآن بحثی که موردانتقاد است مربوط به چرایی حذف فرسودگی سن خودروها است. از این جهت که شاید سازمان محیط‌زیست در دوره گذشته از این مسئله دفاع نکرد.  او ادامه داد: شاید منشأ آلودگی هوا گذشته از اینکه بنزین و گازوئیل دچار مشکل است، فرسوده بودن وسایل نقلیه و عدم خروج خود رودهای اسقاطی و مشمول سن فرسودگی هم باشد و ازقضا بیش‌ترین عامل آلودگی در کلان‌شهرها است. لذا ضرورت دارد که این چرخه به استناد ماده ۸ قانون هوای پاک درست بچرخد. یعنی دولت باید تسهیلاتی را برای دارندگان وسایل نقلیه به وجود بیاورد که خودرو یا موتورسیکلت وقتی به سن فرسودگی رسید بتواند با تسهیلاتی که می‌دهد جایگزین کند. 
سردار هادیانفر بابیان اینکه اکنون سالانه بالغ بر دو میلیون و ۲۰۰ هزار خودروی تولید داخل به ناوگان حمل‌ونقل اضافه می‌شود، گفت: از آن‌طرف خروج خودروها از چرخه به صورت انگشت‌شمار اتفاق می‌افتد و مشکلات جدی را به وجود می‌آورد.  رئیس پلیس راهور ناجا بابیان اینکه در بحث موتورسیکلت‌ها، تقریباً بخش زیادی از آن‌ها دارای پلاک هستند، گفت: اما بعضی از صاحبان خیلی قانون‌مدار نیستند و بحث سن فرسودگی نیز جزو مشکلاتی است که موتورسیکلت‌ها دارند. امروز ۸۵ درصد موتورسیکلت‌ها وسیله معیشت مردم است و با آن کار می‌کنند و مانند گذشته وسیله تفریح و سرگرمی برای افراد نیست.  او ادامه داد: همین الآن ۸۵ درصد ناوگان عمومی شهرداری تهران فرسوده است و عامل دودزایی در تهران هستند. معاینه فنی این خودروها را چه کسی و چه طور صادر کرده است؟ وقتی آزمون چهار گاز گرفته می‌شود و مشخص است اتوبوس در دید مردم دود می‌کند و حرکت می‌کند این عامل آلودگی است.  اگر تسهیلات نباشد که اتوبوس و یا تاکسی جایگزین نشود این فرایند به صورت مخدوش جلو خواهد رفت. 

 

برچسب‌ها:

نظر شما