شناسهٔ خبر: 50194778 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

میزبانی «خانه فضایی» چین از اولین فضانورد زن

این اولین باری است که در جریان ماموریت فضایی چین، ایستگاه فضایی این کشور به استقبال یک فضانورد زن می‌رود؛ در عین حال این اولین باری است که یک زن فضانورد از چین بعد از گذشت هشت سال، در فضا حضور پیدا می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رادیو بین المللی چین، امروز شنبه برابر با 24 مهرماه سفینه سرنشین دار «شن جوئو-13» با موفقیت از مرکز پرتاب ماهواره ای «جیو چوان»، همراه با سه فضانورد چینی پرتاب شد.

این سه فضانورد چینی به نام های «جای جی گانگ»، «وانگ یا پینگ» و «یه گوانگ فو» در طول 6 ماه آینده در ایستگاه فضایی چین زندگی خواهند کرد و به انجام مجموعه آزمایشات و ماموریت های علمی در مدار می پردازند.

این اولین باری است که در جریان ماموریت فضایی چین، ایستگاه فضایی این کشور به استقبال یک فضانورد زن می رود؛ در عین حال این اولین باری است که یک زن فضانورد از چین بعد از گذشت هشت سال، در فضا حضور پیدا می کند.

زنان فضانورد چینی، از «لیو یانگ»، اولین زن فضانورد این کشور گرفته تا «وانگ یا پینگ» زن فضانورد کشور چین که برای اولین بار است وارد ایستگاه فضایی این کشور می شود، همگی در حال تاریخ سازی هستند و در عین حال، هر روز به تعداد افرادی که برایشان سؤال می شود که قدرت این زنان فضانورد چینی از کجا سرچشمه می گیرد، اضافه می شود.

در پاسخ به این سؤال باید گفت که قدرت این زنان فضانورد چینی از توسعه سطح بالای صنعت هوا فضای این کشور حاصل شده است. زندگی طولانی مدت در یک محیط بی وزن نیازمند پشت سر گذاشتن و تکمیل مجموعه ای از آزمایشات مربوط به علوم فضایی است. در چنین شرایطی، حضور در ماموریت ایستگاه فضایی نیز نیازمند رعایت الزاماتی سطح بالاتر از نظر ویژگی های جسمی و روانی فضانوردان است.

انتخاب و آموزش فضانوردان پروسه ای بسیار دقیق است و این در حالیست که استانداردهای مربوط به گزینش و آموزش زنان و مردان فضانورد اساسا مشابه یکدیگر است. در چنین شرایطی این فضانوردان برجسته زن هستند که پس از انجام پروسه ای از کارهای سخت که نتیجه گزینش بهترین نیروها بر اساس متدهای آموزش علمی برای حضور در پرواز فضایی سرنشین دار چین است، دوام می آورند.

همزمان با اینکه پروازهای سرنشین دار چین به روند ارتقاء سطوح پیشرفت خود ادامه می دهند، فضانوردان زن نیز فرصت های به مراتب بیشتری برای ایفای نقش در ماموریت های فضایی این کشور بدست می آورند.

در عین حال باید گفت که قدرت زنان فضانورد چین در گروه برجسته فضانوردان زن این کشور ریشه دارد. زنان فضانورد چینی به نمایندگی «وانگ یا پینگ» صرفا بخشی از تعداد گسترده فضانوردان زن در این کشور محسوب می شوند.

«هوانگ وی فن»، طراح ارشد سیستم پروژه فضایی سرنشین دار چین، کسی است که اولین پلن سطح بالای مربوط به آموزش فضانوردان را طراحی کرد و کسی است که به «مربی فضانوردان زن» شهرت دارد.

«جو چنگ‌یو» به عنوان اولین زن فرمانده در محل پرتاب فضایی «ون چانگ»  نیز متولد سال 1995 میلادی است که بهعنوان فرمانده سیستم رابط ماموریت اکتشاف ماه ماه‌نورد«چانگ ئه-5» تعیین شد و از سوی کاربران فضای مجازی مورد تقدیر قرار گرفت.

همزمان با ایفای نقش مهم و فزاینده زنان در زمینه های مختلف صنعت هوا فضای چین، زنان فضانورد نیز در حال به نمایش گذاشتن مهارت های خود در خانه فضایی این کشور هستند.

قدرت زنان فضانورد به تحقق رؤیای فضایی بشر کمک می کند. با نگاهی به اولین زن فضانورد به نام «والنتینا ترشکوا» گرفته تا فضانورد شوروی به نام «سوتلانا ساویتسکایا» که اولین زنی بود که راهپیمایی فضایی را به انجام رساند، «آیلین کالینز» اولین زن فرمانده شاتل فضایی آمریکا گرفته تا «پگی ویتسون»، اولین زن فرمانده ایستگاه فضایی بین المللی، «لیو یانگ» اولین زن فضانورد چین گرفته تا «وانگ یا پینگ» اولین فضانورد زنی که در ایستگاه فضایی چین مستقر شد، می توان دید که زنان فضانورد چینی و خارجی در طول تاریخ پروازهای فضایی بشر قدرت نمایی کرده اند.

زنان فضانورد سراسر جهان با انجام ماموریت های مختلف از حضور در ماموریت های پروازهای فضایی بدون سرنشین گرفته تا پروازهای فضایی سرنشین دار، از پرواز با سفینه گرفته تا حضور در عملیات ایستگاه فضایی، از انجام آزمایش های داخل سفینه گرفته تا راهپیمایی های فضایی، در حال مشارکت در پروسه اکتشافات فضایی هستند.

با ورود اولین زن فضانورد به ایستگاه فضایی چین، بشر گام دیگری را به سوی اکتشاف اسرار جهان هستی برداشت. قدرت این زنان فضانورد در آینده شگفتی های به مراتب بیشتری را در حوزه درک هر چه بیشتر بشر از این کهکشان وسیع به ارمغان خواهد آورد.

انتهای پیام/

نظر شما