شناسهٔ خبر: 50188498 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

چراغپور:

برانکو یک کلاس از اسکوچیچ بالاتر است/ قاطعانه می‌گویم تیم‌ملی با این سیستم در جام جهانی با سه بازی برمی‌گردد

ورزش سه

جلال چراغپور یکی از کارشناسانی است که پس از بازی برابر کره جنوبی انتقادات صریحی را متوجه سرمربی تیم ملی کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، در شرایطی که تیم ملی ایران با ده امتیاز در صدر جدول گروه خود در مقدماتی جام جهانی در اسیا قرار دارد، سرمربی تیم ملی از سوی برخی کارشناسان زیر انتقاد شدید قرار گرفته است. یکی از این افراد جلال چراغپور کارشناس قدیمی فوتبال ایران است که در دوره‌ای هدایت تیم ملی را هم برعهده داشته است. این مصاحبه در جهت به نقد کشیدن ارای ذهنی اقاجلال با او انجام شده است که صحبت‌های جالبی در این بین به میان‌ امده است. چراغپور با اینکه روی صحبت‌های خود اصرار دارد، با ارامش خاصی به صورت کامل پاسخ خبرنگار ما را می‌دهد. شاید با حرف‌های چراغپور موافق باشید و شاید هم نه، اما خواندن این مصاحبه را به شما توصیه می‌کنیم؛

-اقای چراغپور شما معتقد بودید که هافبک های تیم ملی در تغذیه مهاجمین دچار ضعف بودند؟

-در سیستمی که با دو فوروارد بازی می کنیم هافبک های مرکزی ما نقش اساسی در تغذیه مهاجمین دارند ایا به نظر شمای بیننده توانستند این تغذیه کردن را بطور مناسب انجام بدهند؟ نه نتوانستند.۷۰ درصد توپ هایی که مهاجمان ما بدست می اوردند از جنگندگی و توپ گیری خودشان بود ایا کریم بنزما اینطوری صاحب توپ می شود یا بازیکنان تغذیه اش می کنند؟ وقتی بازیکن مجبور می شود خودش توپگیری کند منجربه سوزاندن کراتین فسفات در بدنش می شود در حالی که این سوخت باید زمانی که توپ را در اختیار دارد صرف عبور او از مدافعین بشود. شما دقت کنید سردار ازمون هنگام تعویض دیگر نای راه رفتن هم نداشت از بس که انرژی اش صرف همین موضوع شده بود!

-در مصاحبه ای مطرح کرده بودین که اگر سامان قدوس به جای یکی از هافبک های میانی ایفای نقش می کرد تاکتیک بهتری بود. نظر شما بر استفاده از سامان در کدام پست بود؟

-به جای سعید عزت الهی به عنوان طراح  پشت خط حمله، مثل نقشی که یک زمانی علی کریمی ایفا می کرد، یک زمانی اینیستا در اسپانیا یا محرم نویدکیا و مجتبی جباری در لیگ برتر ایفا می کردند. مانند نقشی که جانواریو در استقلال قلعه نویی داشت. شما ببینید امیر قلعه نویی در هر تیمی که بوده است یک بازیکن با این مختصات استفاده کرده در ترکیب تیمش. شما بازی عزت الهی را ببینید نمی تواند پاس های کوتاه و بُرنده بدهد ولی این کار را سامان قدوس انجام می دهد هم در فرانسه نشان داده می تواند هم در تیم ملی هم الان در لیگ جزیره. من بازی سعید را دیدم ده پاس داد از این ده پاس نه تای آن رو به عقب بود و یک پاس بلند داد که آن هم لو رفت. الان در پرسپولیس ببینید میلاد سرلک از آن هافبک هایی است که این کار را می کند.

-اقای چراغپور همانطور که به عنوان استاد و کارشناس فوتبال مطلع هستید فوتبال ورزش رکوردی ای نیست که با قاطعیت بگوییم اگر بازیکن ایکس به بازی گرفته می شد نتیجه حاصل می شد. شما به عنوان یک کارشناس چه تضمین یا اطمینانی می دهید که اگر قدوس بازی می کرد نتیجه متفاوت بود؟

-من این صحبت را نمی کنم چون علمی نیست چون حوادث فوتبال قابل تکرار و ازمایش نیستند. من می گویم میانه ما معیوب است زیرا نمی توانیم پاسی بدهیم در میان مدافعان. چرا؟ چون در بازی با سوریه در بازی با عراق در بازی با امارات چندین بار توپ از شکاف بین مدافعین ما عبور کرد. این شکاف را چه کسی باید پوشش دهد؟ سعید عزت الهی. آیا موفق بوده؟ نبوده که این اتفاقات افتاده است. کدام ادم عاقلی نورالهی که سی بازی در این پست انجام داده را کنار می گذارد و سعید عزت الهی که سالی یک بار قرار است در این پست بازی کند را بازی می دهد؟ نورالهی در لیگ تمام این موقعیت ها را پوشش داده که پرسپولیس قهرمان شده و در نهایت خودش هم برای این پست ترانسفر شده است. شما می گویید چه ضمانتی هست سامان قدوس مفید باشد، من ضمانتی نمی دهم اما در بین دارایی های تیم ملی در اردو او بهترین گزینه است چرا که در فرانسه و انگلیس نشان داده می تواند در این پست بازی کند. اگر خوب نیست چرا دعوت شده؟ پس برای چه پستی دعوت شده؟ او بهترین گزینه برای پاس های کوتاه و طراحی پشت حمله است.

برانکو یک کلاس از اسکوچیچ بالاتر است/ قاطعانه می‌گویم تیم‌ملی با این سیستم در جام جهانی با سه بازی برمی‌گردد

-شما معتقدید طراح تیم ما باید بجای عزت الهی بازی کند، وقتی دفاع تیم ما چهارنفره است قطعا باید یک هافبک دفاعی جنگنده جلوی انها بازی کند. بنظر شما نورالهی فاکتورهای بازی در این پست به تنهایی را دارد؟ مخصوصا که در خود پرسپولیس هم همواره کامیابی نیا یا سرلک مکمل او بودند؟

-چرا نداشته باشد؟ سی بازی در لیگ قبل کرده دو فصل کامل جلوی همین زوج دفاعی بازی کرده، برای همین پست ترانسفر شده شما او را بازی دهید ببینید چقد خوب جواب خواهد داد.

عزت الهی هم بله اگر در دقایق پایانی نورالهی مصدوم شد یا خسته بود یا کارت داشت تعویضی وارد زمین شود. کیفیت سامان قدوس هم که قابل بحث نیست اصلا. همین دو بازیکن را بگذارید وسط ببینید چگونه جواب بدهد. شما می گویید ضمانت. مگر برای بقیه بازیکن ها ضمانتی دادند؟ سلمانی را که گذاشتند دفاع راست مگر ضمانتی برایش وجود داشت که از همان سمت هم کم مانده بود پدر تیم در بیاید و بعد هم رفت و معلوم نیست چه شد اصلا ضمانتی داشت؟ نورافکن که دفاع چپ جلوی امارات بود کارت اول را گرفت کارت دوم را هم داور رحم کرد و نداد به او ضمانتی داشت؟ چگونه است همه بدون ضمانت بازی می کنند برای قدوس ضمانت می خواهند از کارشناس؟

بیشتر بخوانید:

مشاوران اسکوچیچ منظره دریا و چمن را نگاه می‌کردند؟/تعویض‌ها باری به هر جهت بود

-گفته بودید که کنار کلوپ و گواردیولا مدام شلوغ است و کمک ها لحظه به لحظه به او مشورت می‌دهند اما اسکوچیچ همیشه تنها است. بنظر شما کمک‌های اسکو دانش لازم را ندارند یا جسارت کافی برای مشورت دادن را؟

-من سطح فنی آنها را زیر سوال نمی‌برم کریم و وحید مدرک A دارند تاییدشان می‌کنم وحید که اصلا از بیرون مدرک گرفته است. منظور من مشاور فنی است چرا بین این دو تفاوت قائل نمی‌شوید؟ تکنیکال منیجر منظور من است. کسی که زمان تعویض بازیکن ها به آنها نکات را گوشزد می‌کند. با مربی‌ها کلنجار می‌روند حتی برای تاکید روی نکات خودشان‌. از گواردیولا و کلوپ که بالاتر نداریم؟ با آن فشار که تحمل می‌کنند هنگام بازی اما مشاور فنی در طول بازی کنارشان هستند و کمک می‌دهند. من کوچینگ و مربیگری در تمرین را نمی‌گویم.

-شما در بین چهره های داخلی کسی را در اندازه‌های این مدل کمک دادن به اسکوچیچ می‌بینید؟

-خیر. باید اسکوچیچ از خارج کشور گزینه‌ای را به فدراسیون معرفی کند. من به عنوان یک بیننده کسی را کنار اسکوچیچ نمی‌بینم که این کمک را به او بدهد. ادم گواردیولا را می‌بیند که مشاورش چپ و راست به او توصیه می‌کند، بعد سرمربی تیم ملی خودم را می‌بینم، تنهای تنها است! برانکو را می‌دیدم تنها بود. کیروش را می‌دیدم تنها بود. چرا؟ چرا نباید یک نفر انقدر به مربی و تفکراتش نزدیک باشد که بتواند مدام با او در ارتباط باشد کنار زمین؟ ببینید این تیم به جام جهانی می‌رود. چه با اسکوچیچ چه بدون اسکوچیچ کمااینکه بازی با سوریه که بخاطر کرونا کنار زمین نبودند را دیدید. کسی کاری با بازیکنان نداشت. خودشان بودند. این تیم به جام جهانی می‌رود. چه بدون سرمربی باشیم چه با مربی ایرانی چه با اسکوچیچ چه با مربی دیگر خارجی در جام جهانی سه بازی را انجام می‌دهیم. اگر این فدراسیون که مدعی است دنبال پیشرفت و تغییر است می‌خواهد در جام جهانی بیشتر از سه بازی کنیم باید از اسکوچیچ عبور کند! ژاپن چطور چهار بازی می کند؟ ما هم بعد از این بیست سال باید چهار بازی کنیم. با جلال طالبی سه بازی کردیم، با برانکو هم سه بازی کردیم با کیروش به آن عظمت هم سه بازی کردیم. پس نباید نگران باشیم. اگر می‌خواهیم چهار بازی کنیم باید مربی‌ای بیاوریم که در اندازه های چهار بازی باشد. اسکوچیچ در این اندازه نیست.

-شما معتقدید اسکوچیچ در نهایت پلن دوم برانکو است و در حد دور دوم نیست. اما خواستن یک بحث جدا است و پتانسیل داشتن بحثی جدا. شما فکر می‌کنید بازیکنان ما، مدیریت ما، امکانات سخت‌افزاری و تدارکاتی و اردوهای ما که فدراسیون فراهم می‌کند در اندازه‌های صعود به دور دوم هست که اگر مربی با کلاس بالاتر بیاوریم موفق شویم؟

-ببینید مربی بلوک شرق اندازه‌اش مشخص است. این مربی‌ها در حد صعود به دور بعد نیستند چطور می‌شود مربی‌ای که از جوانی‌اش در ایران خودمان بوده بخواهد ما را به دور بعد برساند؟ جلوی چشم خودمان در ابادان چهارتا خورد. تو ازادی پنج تا خورد. با فولاد آنطور با ملوان آنطور. من نمی‌گویم اسکوچیچ مربی بدی است خوب است اما می‌گویم اندازه دارد و در اندازه خودش خوب است اما این اندازه در سطح صعود با تیم ملی نیست. برانکو یک  کلاس از او بالاتر است. چهارسال قهرمان شده در لیگ ایران. اسکوچیچ شش سال در ایران چه کرده؟ او سواد مربیگری‌اش را از کجا اورده؟ از بلوک شرق دیگر. بلوک شرق هرگز و هرگز نمی‌تواند فوتبال کلاس اول را پیاده کند. او از نظر ابزار چیزی کم ندارد. هر سیستم و مکتبی ایدئولوژی خودش را دارد. ایدئولوژی اسکوچیچ برای تیم‌ ما مناسب نیست. الان هر بازیکن تیم ما دارد با ایدئولوژی خودش بازی می‌کند سردار یک طور طارمی یک طور جهانبخش یک‌طور.

برانکو یک کلاس از اسکوچیچ بالاتر است/ قاطعانه می‌گویم تیم‌ملی با این سیستم در جام جهانی با سه بازی برمی‌گردد

-قبل از سه بازی مرحله قبل گفتید اسکوچیچ اگر دست به تغییر فلسفه تیم نزند و ذهن بازیکنان رو تغییر ندهد صعود می‌کنیم و در نهایت هم صعود کردیم. الان که فرصت داشته فلسفه خودش را پیاده کند، بنظر شما استراتژی‌ها مناسب تیم بوده؟

-فوتبال دو بخش کاملا مجزاست. دفاع و حمله. هرکدام این ها هم دو بخش جدا دارند، ترنزیشن در دفاع و حمله، و بخش اصلی دفاع و حمله. پس تا این‌جا چهاربخش جدا در فوتبال داریم.

لژیونرهای ما اکثرا مهاجمینی هستند که در خارج بازی می‌کنند. حمله هشتاد درصد خلاقیت است و بیست درصد الگو و تمرین. دفاع دقیقا برعکس هشتاد درصد تمرین و الگو و بیست درصد خلاقیت. بازیکنان ما در فاز حمله هشتاد درصد خلاقیت را دارند و هرتیمی را کم و بیش اذیت کرده همانطور که ممکن بود کره را سه یک یا چهار یک شکست دهیم. ایراد من از حمله تیم ملی نیست از دفاع تیم است انجایی که دفاع باید هشتاد درصد تئوریک را اموخته باشند اما در این بخش ضعیف هستیم. الان اسکوچیچ سوار بر موج حمله‌های ما جلو می‌رود اما دستش زیر چرخ‌دنده‌های دفاع گیر می‌کند! جایی که ژنتیکی در آن ضعیف هستیم. کیروش با آن عظمت و شهرت جهانی نتوانست در هشت سال آن را برطرف کند.

هر دفعه یک زوجی را امتحان کرد و هردفعه هم به مشکل خوردیم. این دفاع چهارنفره مشکل دارد. نظر من این است باید با سه دفاع مرکزی و دو دفاع رونده کامل در کناره ها بازی کنیم. هم ۲-۳-۵ می توانیم هم ۲-۵-۳ می‌توانیم ابزارش را هم داریم در فوتبال روز دنیا هم با این سیستم ها نتیجه می‌گیرند. اگر در بازی با امارات var به داد ما نمی‌رسید و شجاع اخراج می‌شد چه عواقبی داشت؟ این شکاف بلای جان تیم است. هم دفاع‌های مرکزی مناسب را داریم هم رونده‌های کنار را داریم هم هافبک خلاق در وسط داریم هم وینگر داریم هم دو فوروارد فراتر از اسیا داریم چرا سه دفاعه بازی نکنیم؟ با این اسکواد همه مدل بازی با سه دفاع مرکزی شدنی است.

-همانطور که خودتان گفته بودید کره بهترین تیم آسیا است. ما در برابر این تیم بدون تماشاگر بازی کردیم. یک پنالتی طلبکار بودیم و چهار موقعیت صددرصد هم داشتیم. تا اینجا از نقاط ضعف اسکوچیچ گفتید اما این عملکرد جلوی کره ایا نکته‌ی مثبتی نداشت که به آن اشاره کنید؟ با توجه به اینکه او عملا در سال اول هدایت تیم ملی قرار دارد و در مقایسه با تمام مربیان ادوار تیم ملی عملکرد بهتری داشته؟

-اسکوچیچ هم نکات مثبتی دارد قطعا. اولین نکته همان شخصیت اوست. اصلا تنش‌زا نیست. چه خوب بازی کنیم چه بد بازی کنیم مربی ای نیست که سروصدا کند و کت پرتاب کند و لگد به بطری بزند و دعوا کند و از این‌کارها! دومین نکته مثبت او زبان بدنش است که خیلی خوب  است بخاطر ارامشی که دارد چه بازیکنان چه همکارانش احساس مناسبی پیدا می کنند و برای رسانه‌ها و بیننده ها هم خوب مخصوصا که از تصاویر بسته او هیچ تنش و استرسی برداشت نم‌شود چرا که بازی‌ها بالاخره دنبال می‌شود و مربیان حریف اگر ببینند مربی ما مضطرب است در جنگ‌های روانی خطرساز می‌شوند. در نهایت هم برای ارائه یک فوتبال متوسط در کلاس جهانی، اندازه دستش است. برانکو برای ارائه یک فوتبال بین متوسط و خوب مناسب بود. برای همین گفتم پلن بی برانکو است. ببینید من تمرینات و کوچینگ‌ها و ایده‌های اسکوچیچ را در ملوان و مازندران و ابادان دیدم. الان تیم ملی را هم می‌بینم. برای مطبوعات و مصاحبه کردن که صحبت نمی‌کنم. اولین نفر در ورزش و مردم گفتم اسکوچیچ را تغییر ندهید نتیجه می‌گیرد. الان هم اولین نفر می‌گویم تیم در دفاع تیمی ضعف دارد. بیایم از قیچی طارمی تعریف کنم مفید است یا بیایم از حفره دفاع صحبت کنم و شکاف بین هافبک و دفاع؟؟ من اگر بحث سه دفاع را مطرح می‌کنم چون می‌دانم به گوش اسکوچیچ می‌رسد. کیروش هم اوخر می‌خواست سه دفاع بازی کند که ماندگار نشد. من با قاطعیت می‌گویم تیم‌ملی در بهترین شرایط در جام جهانی با چهاردفاع سه بازی می‌کند و برمی‌گردد. ما به جام جهانی صعود می‌کنیم‌ اما بعد از بیست سال باید به دور بعد هم برسیم. با این سیستم نمی‌رسیم.

-به عنوان سوال اخر شما در کمیته اموزش مسئولیتی دارید؟

-بنده ۷۰ روز قبل با اقای عزیزی خادم سه ساعت جلسه برگزار کردم که بعد از آن نه تماسی از سمت من بوده نه از سمت فدراسیون. یا نتوانستند شرایط و توافقاتی که داشتیم را فراهم کنند یا صلاح ندیدند که با من کار کنند. خیر مسئولیتی در فدراسیون ندارم.

نظر شما