شناسهٔ خبر: 50177233 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

بیانیه تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های شیراز

انجمن‌ها و مجامع دانشجویی دانشگاه‌های شیراز طی بیانیه‌ای ضمن انتقاد از عدم توجه به قشر دانشجو در سفر هیئت دولت خواستار شفاف‌سازی و پاسخ برنامه‌ریزان این سفر شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، تشکل‌های مختلف دانشجویی شیراز طی بیانیه‌ای خواستار .....

شدند، در متن این بیانیه آمده است:

بسمه تعالی
دانشجو و دانشگاهی قشر برگزیده جامعه اند؛ این تعارف نیست. شماها امید آینده کشورید. در واقع پاره دل ملت و دلبستگی بلندمدتِ ملت شما هستید.»   "رهبر معظم انقلاب"

مدتی از سفرهای استانی آیت الله رئیسی، ریاست جمهوری محترم، به چندین استان و شهر می‌گذرد. سفرهایی که حرکتی مغفول مانده در جهت ساخت دولتی مردمی است و ضمن تقویت اعتماد عمومی، آشنایی مسئولان کشوری با مشکلات و موانع کف جامعه را به دنبال دارد. آنچه مهم است ادامه چنین رویکرد تعاملی و عموم خواه و افزایش بازدید از اقصی نقاط کشور با تقسیم نظارت بر برنامه­‌های استانی و شهری بر مسئولان کشوری و استانی است.

شیراز، سومین حرم اهل بیت(ع)، مقصد هفتمین سفر رئیس جمهور محترم و هیئت همراه ایشان بود.

مسئله مهمی که انتقاد جدی جنبش دانشجویی در جریان این سفر را به‌دنبال دارد، عدم نگاه به دانشگاه و دانشجویان است.

ما دانشجویان انقلابی دلسوزانه منتقد اینگونه برنامه ریزی­‌ها که منجر به افزایش ناامیدی و فاصله بدنه دانشجویی با دولت می‌گردد، هستیم؛ چرا که نگاه دانشجوگریزانه برخی مسئولین استانی و کشوری در جریان سفرهای استانی می­‌تواند، عَلمی در دست بدخواهان باشد تا جامعه نخبگانی و متفکرانِ جهادیِ انقلابیِ محرک را به حاشیه رانده و حایلی میان جوانان که، موتور پیشران حرکت کشورند، با دولت ایجاد نمایند.

در همین حال، برخی از جریان­ها و چنگ اندازانی که در تلاشند جوانان را بازیچه دست جریان­های سیاسی بسازند و با عدم دخالت جوانان و بی تفاوت کردن دانشجویان نسبت به تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه، در مسیر رو به رشد انقلاب و حرکت کشور، عرصه را برای سیاست­‌بازی و قدرت طلبی به نام سیاست­‌های نظام بازگشایند. دامن زدن به تنزل ارتباط جامعه نخبگانی و دانشجویی با دولت و سایر دستگاه­ها تبعاتی در سیر تکامل و توسعه این مسیر دارد.

دانشجویان مؤذنان جامعه اند؛ قشری که نه وابستگی دارد و نه واهمه‌­ای در اظهار نظر. رسالت جنبش­‌های دانشجویی بازتاب و انعکاس "صدای مردمی" است.

"آرمان‌خواهی"، "مطالبه‌گری" و "پرسش‌گری" مبتنی بر مبانی و آرمان‌های انقلاب اسلامی وظیفه‌ای است که مبانی دینی بر عهده یکایک ما قرار داده است و از وظایف دانشجویی است که به تعبیر امام راحل، نسلی استثنایی است.

به ‌واقع، شایسته‌ حکومت اسلامی آن است که مدیران و مسئولان با گشاده‌رویی خود را در معرض نقد و سؤال قرار داده و مسئولیت پذیرانه پاسخ گویند تا شاهد افزایش سلامت و کارآمدی نظام در راستای پیاده کردن اهداف انقلاب و خدمت به مردم باشیم. لذا جنبش دانشجویی، بیان دیدگاه و نظرات خود را حقی مسلم می‌داند و هرگونه بی‌­توجهی به خود را برنمی‌­تابد. 

اهمال کاری مسئولین و دست اندرکاران برنامه ریزی سفر استانی ریاست جمهوری به شیراز در تخصیص فرصتی، جهت اظهار نظرات و مطالبات دانشجویان قابل چشم پوشی نیست.

اگرچه دقایقی پیش از جلسه، دعوت رسمی را لغو نمودند و با بی‌نظمی بسیار در روند اجرای برنامه­‌ها مواجه شدیم، اما ضمن انتقاد از این رویکرد در سفرها و برنامه­‌های گذشته، همچون دانشگاه یاسوج و دانشگاه تهران، از سوی جنبش دانشجویی، در برهه های حساس گذشته نه چندان دور نیز، نگرش مسئولان در قبال دانشگاه و دانشجو، تعامل محور بوده و تغییر این رویکرد بعد از ایامی خاص، سوال و ابهامی برای این قشر از جامعه بر جای می‌گذارد.

ایجاد ناهماهنگی و بی نظمی در اجرای برنامه­‌ها، عدم حضور نمایندگان یا وزرای هیئت دولت در میان جامعه دانشجویی و همچنین عدم تعریف جایگاه نمایندگان دانشجویی و نخبگان و بعضا اصناف کارگران، بازاریان، تولیدکنندگان و... از سوی مسئولان استانی مرتبط، امری است که حساسیت بدنه انقلابی جنبش دانشجویی را برآن وا داشت تا با صیانت از ارزش و جایگاه خود، مراتب انتقاد جدی و دلسوزانه تشکل­های اسلامی و انقلابی را بیان نماید.

اینک ضمن اعلام آمادگی در جهت میزبانی هریک از نمایندگان و یا وزرای هیئت دولت در دانشگاه‌­های شیراز، امید است، عنایت و اهتمام کافی در تعریف جایگاه دانشجویان در جریان برنامه ریزی سفرهای استانی پیش رو صورت پذیرد و پایانی باشد بر رویکرد فعلی و از مسئولین و دست اندرکاران برگزاری جلسه و تمام نهادهای ذیربط، خواستار پاسخگویی شفاف و دقیق به ابهامات و سوالات موجود، پیرامون ناهماهنگی­‌ها و دانشجوگریزی به جهت تنویر افکار عمومی هستیم.

والسلام علی من یخدم الحق
امضاکنندگان:

-انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز
-مجمع دانشجویی آرمان (عدالتخواه) دانشگاه شیراز
-جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز
-مجمع دختران مسلمان دانشگاه شیراز

-مجمع یادواره شهدای دانشجویان دانشگاه شیراز

-انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه صنعتی شیراز
-انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علوم پزشکی
-ستاد یادواره شهدای دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز
-هیئت اباصالح دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز
-جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی

انتهای پیام/ن

نظر شما