شناسهٔ خبر: 50172923 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

سیستان‌و‌بلوچستان، خوزستان و خراسان رضوی در صدر جدول قرار دارند

تولد ۷۹۱ کودک از مادران زیر ۱۴ سال تنها در شش ماه

صاحب‌خبر -

آمار اولیه شمار موالید سال ۱۴۰۰ که سازمان ثبت‌احوال منتشر کرده است، نشان می‌دهد که در بازه زمانی ۶ ماه و ۱۶ روز، ۷۹۱ کودک از مادران ۱۰ تا ۱۴ ساله متولد شده‌اند. بر اساس این آمار، در فاصله ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ تا ۱۶ مهر ۱۴۰۰، سیستان و بلوچستان با تولد ۱۲۷ پسر و ۱۲۱ دختر از مادران ۱۰ تا ۱۴ ساله، در صدر این فهرست قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، پس از سیستان و بلوچستان، به ترتیب خوزستان با تولد ۴۸ پسر و ۴۴ دختر، خراسان رضوی با تولد ۳۶ پسر و ۲۹ دختر، گلستان با تولد ۲۵ پسر و ۲۱ دختر، کرمان با تولد ۲۳ پسر و ۲۲ دختر و آذربایجان شرقی با تولد ۲۵ پسر و ۱۰ دختر، در صدر آمار کودکان متولد‌شده از مادران ۱۰ تا ۱۴ ساله قرار دارند.

همچنین در همین بازه زمانی، ۳۶ هزار و ۵۶۲ کودک از مادران ۱۵ تا ۱۹ سال متولد شده‌اند.

افزایش آمار ازدواج در سنین پایین

پیش‌تر مرکز آمار ایران نیز از افزایش 10.5درصدی ازدواج دختران ۱۰ تا ۱۴ ساله در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸ خبر داده بود. بر اساس این آمار، که در مرداد امسال منتشر شد، در سال گذشته ۳۱ هزار و ۳۷۹ دختر ۱۰ تا ۱۴ ساله ازدواج کرده‌اند. در عین‌ حال، آمار ازدواج دختران ۱۵ تا ۱۹ سال نیز در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال قبل افزایشی ۶ درصدی داشت و ازدواج ۱۵۴ هزار و ۲۴۲ دختر ۱۵ تا ۱۹ ساله به ثبت رسید.

بر اساس پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک، هر فرد زیر ۱۸ سال کودک محسوب می‌شود و حکومت‌ها متعهد شده‌اند در انجام هر کاری «منافع عالی» کودک را در نظر بگیرند. در بسیاری از کشورها، ازدواج کودکان زیر ۱۸ سال ممنوع است، اما ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی ایران ازدواج دختران ۱۳ ساله و پسران ۱۵ ساله را مجاز می‌داند. این قانون حتی ازدواج دختران زیر ۱۳ سال و پسران زیر ۱۵ سال را با حکم دادگاه و تشخیص پدر یا جد پدری مشروع می‌داند.

عوارض ازدواج و حاملگی در سنین پایین

ازدواج و حاملگی دختران در سنین پایین تبعات فراوانی از نظر جسمی و روحی بر این افراد دارد. در این باره شهلا کاظمی‌پور، جامعه‌شناس معتقد است: محدود شدن حمایت‌های اجتماعی از دختر نوجوان از ویژگی‌های ازدواج‌های زودرس است. زمانی که یک نوجوان ازدواج می‌کند به همان نسبت که از محیط اجتماع و مدرسه جدا می‌شود حمایت‌های اجتماعی از او کم می‌شود و انزوای اجتماعی و افسردگی نتیجه نهایی آن است.

وی ادامه می‌دهد : براساس آمار دو سوم دختران زیر 19 که باردار می‌شوند هیچ برنامه ای برای مادر شدن نداشته و به‌طور ناخواسته باردار می‌شوند. بیشتر این بارداری‌ها در کشورهای توسعه نیافته و در حال توسعه در قالب ازدواج و در کشورهای توسعه‌یافته در قالب روابط جنسی خارج از قالب ازدواج صورت می‌گیرد.

کاظمی پور می‌گوید: موضوع بچه‌داری و مادری برای یک دختر نوجوان او را در معرض آسیب‌های روانی قرار داده و درصد افسردگی را افزایش می‌دهد، کشمکش، فرار از خانه‌، روابط نامشروع و در نهایت طلاق از جمله عوارضی است که می‌تواند دامن این نوجوانان را بگیرد.

وی ادامه می‌دهد: هرچند تعداد کمی از بارداری‌ها در سنین نوجوانی منجر به مرگ می‌شود، اما آن چیزی که همه کارشناسان را نگران می‌کند موضوع عوارض بعد از بارداری است که عمومیت بیشتری داشته و از هیچ آماری برخوردار نیست . براساس مطالعات دانشگاهی حدود یک سوم زنان نوجوان از این عوارض که بعضا در تمام طول عمر همراه آنها است رنج می‌برند.

 

نظر شما