شناسهٔ خبر: 50160163 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

نیویورک تایمز گزارش داد؛

افزایش تردیدها درباره ایمنی واکسن جانسون اند جانسون

در حالی که تا اکنون واکسن آمریکایی جانسون اند جانسون، بعنوان واکسنی تک دز به شهروندان آمریکایی ارائه میشده است، یافته‌های مطالعات جدید نشان می‌دهد که ایمنی کامل با زدن این واکسن محقق نشده و ضرورت دارد تا واکسنی مجزا و تقویتی علاوه بر جانسون اند جانسون به متقاضیان تزریق شود. گفتنی است که محبوبیت این واکسن زمانی سقوط کرد که سازمان غذا و داروی آمریکا در مقطعی استفاده از آن را برای بررسی موارد نادر لخته شدن خون متوقف کرد.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ یافته‌های یک مطالعه جدید نشان می‌دهد کسانی که واکسن جانسون اند جانسون تزریق کرده‌اند، با تزریق دز تقویتی و بوستر فایزر یا مدرنا ایمنی بهتری در برابر ویروس پیدا می‌کنند.

 

نیویورک تایمز درباره نتیجه این مطالعه می‌نویسد بر اساس داده‌های اولیه یک آزمایش بالینی که روز چهارشنبه منتشر شد، افرادی که واکسن جانسون اند جانسون تزریق کرده‌اند، ممکن است با دز تقویتی فایزر یا مدرنا وضعیت بهتری برای مقاومت در برابر ویروس داشته باشند.


این اطلاعات، همراه با بررسی مواردی که توسط اداره غذا و داروی آمریکا در مورد جانسون اند جانسون برای مجوز تقویت کننده آن انجام شده، می‌تواند به بحث داغی در مورد نحوه و زمان ارائه دزهای تقویتی به 15 میلیون آمریکایی‌ شود که واکسن تک دز تزریق کرده‌اند.


قرار بر این است که امروز و فردا در مورد اینکه آیا کسانی که واکسن تک دز زده اند، می توانند فایزر یا مدرنا بزنند، رای گیری انجام شود.


علیرغم سوالاتی که از داده‌های جدید در مورد قدرت تقویت کننده‌های جانسون اند جانسون بیرون می‌آید، برخی از کارشناسان پیش بینی کردند که به هر حال شفافیت کافی در نهایت ایجاد خواهد شد چرا که اثر واکسن تک دز کمتر از واکسن‌های دو دزی است که توسط مدرنا و فایزر تولید شده است. با توجه به تلاش دولت بایدن برای تهیه تقویت کننده‌ها از همه برندهای واکسن، ممکن است عموم مردم هم انتظار صدور این مجوز را داشته باشند.


واکسن‌های فایزر و مدرنا در حال حاضر بیشترین استفاده را در آمریکا دارند و بیش از ۱۷۰ میلیون نفر در آمریکا با این واکسن یا واکسن‌های دیگر واکسینه شده‌اند. زمانی که جانسون اند جانسون در فوریه مجوز گرفت، متخصصان بهداشت عمومی مشتاق بودند که "یک کار انجام شده" را به ویژه در جوامعی با دسترسی ضعیف به مراقبت‌های بهداشتی به کار گرفته‌اند اما محبوبیت این واکسن زمانی سقوط کرد که سازمان غذا و داروی آمریکا بعداً استفاده از آن را برای بررسی موارد نادر لخته شدن خون متوقف کرد.


برای کسانی که واکسن جانسون اند جانسون را تزریق کرده‌اند، زمان صدور مجوز تقویت کننده از هر نام تجاری هنوز نامشخص است. سازمان غذا و داروی آمریکا قرار است روز جمعه فقط در مورد اینکه آیا باید دز دوم واکسن جانسون اند جانسون را مجاز کند، رای گیری کند. سناریویی که کمیته مشورتی واکسن مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها هفته آینده در مورد آن بحث خواهد کرد. اگر هر دو سازمان به این نتیجه برسند که دز اضافی باید ارائه شود، مردم آمریکا می‌توانند از اوایل هفته آینده به دنبال آن باشند.


اینکه آیا سازمان غذا و داروی آمریکا ممکن است روش ترکیبی و چگونگی را تأیید کند، مشخص نیست. این استراتژی در جلسه روز جمعه مورد بحث قرار می‌گیرد اما رای گیری نمی‌شود. اگر سرانجام نتیجه این باشد که پشتیبانی علمی کافی برای این رویکرد وجود دارد، احتمالاً باید مجوز واکسن‌های مدرنا و فایزر برای استفاده در افرادی که در ابتدا جانسون اند جانسون تزریق کرده‌اند، به روز شود.


در تحقیقی که توسط موسسه ملی بهداشت آمریکا انجام شد، محققان ۹ گروه تشکیل دادند که تقریباً ۵۰ نفر بودند. هر گروه یکی از سه واکسن مجاز و پس از آن تقویت کننده تزریق کرد. در سه گروه‌، داوطلبان همان واکسن را برای دز تقویتی دریافت کردند. در شش تای دیگر ، آن‌ها نوع واکسن را به هر واکسن دیگری تغییر دادند.


محققان دریافتند کسانی که واکسن جانسون اند جانسون زدند و به دنبال آن دز تقویتی مدرنا، سطح پادتن آنها در عرض ۱۵ روز ۷۶ برابر افزایش یافت، در حالی که کسانی که دز تقویتی را هم با همان جانسون و جانسون دریافت کرده بودند، در همان مدت تنها چهار برابر افزایش پادتن داشتند. دز تقویتی فایزر هم سطح آنتی بادی را در دریافت کنندگان جانسون اند جانسون ۳۵ برابر افزایش داد.


البته محققان در مورد اندازه کوچک مطالعه هشدار دادند و خاطرنشان کردند که آن‌ها نتوانستند داوطلبان را به اندازه کافی برای شناسایی عوارض جانبی نادر دنبال کنند.

 

نظر شما