شناسهٔ خبر: 50160138 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

کاخ سفید:

واشنگتن بر تعامل دیپلماتیک با ایران تمرکز دارد

سخنگوی کاخ سفید در نشستی خبری گفت که واشنگتن در حال حاضر بر روند دیپلماتیک با ایران تمرکز دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، سخنگوی کاخ سفید در سخنانی گفت که تمرکز واشنگتن در حال حاضر روی دیپلماسی با ایران است.

جن ساکی در نشست خبری روز پنج شنبه خود گفت: ما در صدد تعامل ملموس دیپلماتیک برای بازگشت کامل و متقابل به پایبندی به توافق هسته‌ای و یافتن راهکارهای کافی برای موضوعات مرتبط با ایران که موجب نگرانی ماست، هستیم.

وی در عین حال مدعی شد: ما در تلاش برای بازگشت به پایبندی به توافق هسته‌ای هستیم اما اگر ایران مطالبات بیشتری داشته باشد و پیشنهاد کمتری دهد مذاکرات به موفقیت منجر نخواهد شد.

سخنگوی کاخ سفید در عین حال از توضیح درباره اظهارات مقامات صهیونیست پیرامون تدوین طرح‌های جایگزین توافق با ایران خودداری کرد و اففزود که واشنگتن در حال حاضر بر دیپلماسی تمرکز دارد.

این در حالی است که «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران طی چند روز آینده در راستای رایزنی در خصوص مساله هسته ای ایران به کشورهای منطقه از جمله امارات، قطر و عربستان سعودی سفر خواهد کرد. 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المانیتور، «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران طی چند روز آینده در راستای رایزنی در خصوص مساله هسته‌ای ایران به کشورهای منطقه از جمله امارات، قطر و عربستان سعودی سفر خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، رابرت مالی در نشستی که در اندیشکده «کارنگی» برگزار شد، در خصوص مساله هسته‌ای ایران و بازگشت به برجام گفت: آنچه از زبان شرکای خود می‌شنویم. مربوط به نگرانی‌هایی است که در مورد برنامه هسته‌ای ایران دارند که در نتیجه خروج ایران از برجام ایجاد شده است. بنابراین تصور می‌کنم که بازگشت به برجام همچنان بهترین گزینه پیش رو باشد؛ البته ما واقع بین هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص تلاش ایران، عربستان و امارات برای بهبود روابط با یکدیگر نیز گفت: به نظر ما، (این مذاکرات) در صورتی که با تنش زدایی همراه باشد، اقدامی خوبی خواهد بود.

همزمان المانیتور از برنامه رابرات مالی برای سفر به سه کشور امارات، عربستان و قطر برای مذاکره در خصوص برنامه هسته‌ای ایران خبر داد.

لازم به ذکر است، نماینده آمریکا در امور ایران همزمان طی سخنانی گفت که واشنگتن معتقد است که بهترین راه پیش رو، بازگرداندن ایران به توافق هسته‌ای و سپس بحث در مورد چگونگی تقویت این توافق است.

رابرت مالی در ادامه سخنان خود بدون اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ میلادی و ادامه انفعال اروپا در قبال تعهدات برجامی خود گفت که اگر ایران خواستار توافقی فراتر از برجام است، آنگاه ما باید به توافقی جداگانه برسیم و موارد متفاوتی از آنچه در برجام است، بر روز میز مذاکرات خواهد بود!

نماینده آمریکا در امور ایران در ادامه موضع گیری های خصمانه کشورش علیه تهران همچنین گفت که در حال حاضر، تمامی طرف‌ها بر زمان آغاز مجدد مذاکرات هسته‌ای و اینکه آیا تهران با دیدگاهی واقع بینانه به میز مذاکرات باز خواهد گشت یا خیر، متمرکز شده اند.

«مالی» در عین حال مدعی شد که واشنگتن آماده است تا تمامی گزینه‌ها برای چگونگی تعامل با جهانی که در آن، ایران به محدودیت‌ها و تعهدات برجامی سال ۲۰۱۵ خود بازنگشته را بررسی کند.

وی بدون اشاره به گزارش‌های پیاپی آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره پایبندی ایران به توافق هسته‌ای مدعی شد که آمریکا هم اکنون با یک تیم ایرانی جدید طرف است که صراحتاً می‌گوید خواستار چیزی بیش از برجام است!

نظر شما