شناسهٔ خبر: 50160082 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

جی پلاس؛

پاسخ امام به استفتای میرحسین موسوی درباره نماز جماعت در اداره ها

امام خمینی در بیست و سوم مهر سال ۶۲ به استفتای مهندس میر حسین موسوی، نخست وزیر وقت درباره برپایی نماز جماعت در اداره ها، کارخانه ها و بانک ها پاسخ دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار جی پلاس، امام خمینی (س) در بیست و سوم مهر ماه سال ۶۲ در پاسخ به استفتای میر حسین موسوی، نخست وزیر وقت درباره ادای فریضۀ نماز جماعت در ادارات، کارخانه‌ها و بانک ها در وقت اداری چنین مرقوم کردند. متن پرسش و پاسخ در ادامه آمده است:

 

[بسمه تعالی؛ محضر مبارک بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت آیت‌ اللّه‌ العظمی امام خمینی ـ مدّ ظله العالی ـ بعد از درود و سلام بی پایان، از آنجا که در بعضی از شعبات بانک ها و ادارات انجام فریضۀ نماز به صورت جماعت به هنگام وقت فضیلت موجب سوء استفاده و یا اضرار به بیت‌المال می‌ گردد لذا سؤالات زیر در این رابطه مطرح است:

 

1 ـ در صورتی که نماز جماعت در اول وقت باعث افت تولید یک کارخانه شود و یا اختلالی در امر تولید به وجود آورد، آیا مسئول کارخانه می‌ تواند از کارکنان بخواهد تا نماز را بعد از اتمام کار بخوانند؟

 

2ـ اگر از بخشنامۀ دولت مبنی بر اقامۀ نماز جماعت، در شعبه‌ای از بانک ها و یا ادارات سوء استفاده شود و کار مردم تعطیل گردد، آیا می‌توان اقامه نماز را به اتمام وقت اداری که حدود ساعت 2 بعدازظهر است محول کرد؟

 

3ـ آیا دولت مجاز است که در صورت مشاهدۀ اضرار به بیت‌ المال و یا وهن حیثیت جمهوری اسلامی به علت سوء استفادۀ عده‌ ای، به صورت موردی نماز جماعت را در اول وقت ملغی نماید؟

23/7/62 ـ میرحسین موسوی نخست وزیر]

 

بسمه تعالی

[جواب]1ـ باید نماز را بعد از اتمام کار بخوانند و اگر کارخانه دولتی است، مسئول هم نمی‌ تواند اجازه دهد.

[جواب]2ـ لازم است پس از وقت اداری نماز بخوانند.

[جواب]3ـ دولت می‌ تواند، بلکه در صورت مذکور لازم است الغا کند.

روح‌ اللّه‌ الموسوی الخمینی"

 

صحیفه امام؛ ج ۱۸، ص ۱۸۵

میر حسین موسوی امام خمینی (س ) پاسخ امام به استفتا درباره نماز جماعت در اداره ها

نظر شما