شناسهٔ خبر: 50160048 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

کاهش وزن مهم است یا ورزش؟

شاید تصور کنید که کاهش وزن، تأثیر زیاد در جلوگیری از احتمال حمله قلبی و مرگ دارد، اما دانشمندان به نتایج متفاوت‌تر رسیده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه وب‌گردی خبرگزاری صدا و سیما، در یک پژوهش جدید که به روابط بین تناسب اندام، وزن، سلامت قلب و طول عمر پرداخته است، مشخص شد که ورزش مهم‌تر از کاهش وزن است؛ به‌ویژه اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید.

 

 

این مطالعه که نتایج مربوط به صد‌ها مطالعه قبلی درباره کاهش وزن و ورزش در مردان و زنان را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد، نشان داد که افراد چاق معمولاً با افزایش تناسب اندام نسبت به کاهش وزن یا رژیم گرفتن، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و مرگ زودرس را بسیار کمتر می‌کنند. این بررسی نشان می‌دهد که بیشتر ما می‌توانیم در هر وزنی سالم باشیم، البته اگر به اندازه کافی فعال باشیم.

تحقیقات گذشته نشان می‌دهند افرادی که شروع به ورزش می‌کنند به ندرت وزن زیادی از دست می‌دهند، مگر این‌که مصرف غذا را نیز به میزان قابل توجه کاهش دهند. به‌طور کلی، ورزش کالری بسیار کمی می‌سوزاند تا به کاهش وزن کمک کند. ما همچنین تمایل داریم تا بخشی از صرف ناچیز کالری ناشی از ورزش را با بیشتر خوردن یا استراحت کردن پس از ورزش، جبران کنیم.
 
بسیاری از تحقیقات گذشته به بی‌اثر بودن تمرینات ورزشی بر کاهش وزن اشاره کرده‌اند. در آزمایشی که در سال ۲۰۱۵ انجام شد، ۸۱ زن کم تحرک و دارای اضافه وزن، روال جدیدی از پیاده روی را سه بار در هفته به مدت ۳۰ دقیقه آغاز کردند. پس از ۱۲ هفته، تعدادی از آنها مقداری چربی بدن خود را از دست داده بودند، اما ۵۵ تن از آنها با افزایش وزن روبرو شدند.
 
در مطالعات دیگر، مشخص شد که اگرچه افراد دارای اضافه وزن و چاقی که مشکلات سلامتی قابل توجه دارند، از جمله فشار خون بالا، سطح کلسترول ضعیف یا مقاومت به انسولین، که نشانه دیابت نوع ۲ است، پس از آغاز ورزش پیشرفت‌های قابل توجه در بهبود بیماری نشان دادند، اما اثر آن روی کاهش وزن چندان معنادار نبود. بنابراین، ورزش بیشتر به سلامتی ما کمک می‌کند تا کاهش وزن.
 
بررسی بیش از ۲۰۰ پژوهش قبلی نشان داده است که کاهش وزن و تناسب اندام بر بهبود سوخت‌وساز و طول عمر اثر معناداری دارد. به عبارت دیگر کاهش وزن می‌تواند برای سلامتی مفید باشد، اما یافته مهم‌تر این است که تناسب اندام از کاهش وزن اثر بیشتری بر سلامت و طول عمر دارد.
 
به‌طور کلی، مطالعات نشان می‌دهند که مردان و زنان کم تحرک و چاق که شروع به ورزش و بهبود آمادگی جسمانی خود می‌کنند، می‌توانند خطر مرگ زودرس را تا ۳۰ درصد یا بیشتر کاهش دهند، حتی اگر وزن آنها تکان نخورد.
 
از سوی دیگر، اگر افراد دارای اضافه وزن، با رژیم گرفتن وزن خود را کاهش دهند، خطر مرگ زودرس در آنها حدود ۱۶ درصد کاهش می‌یابد. برخی از تحقیقات ذکر شده در بررسی‌های جدیدتر نشان می‌دهند که کاهش وزن در افراد چاق، به هیچ‌وجه خطر مرگ‌ و میر را کاهش نمی‌دهد.
 
با این حال، تحقیقات جدیدتری برای تعیین دقیق نحوه تأثیر ورزش یا کاهش وزن بر طول عمر افراد مبتلا به چاقی، طراحی نشده است. در بسیاری از مطالعاتی که انجام شده‌اند، افرادی که با رژیم غذایی، وزن خود را کاهش داده‌اند، دوباره وزن آنها برگشته است. 
 
برخی از مطالعات نیز نشان می‌دهند که ورزش، سیگنالینگ مولکولی در سایر سلول‌های چربی را به نحوی تغییر می‌دهد که ممکن است مقاومت به انسولین را بدون توجه به وزن فرد، افزایش دهد!
 
البته، اصلی‌ترین نتیجه بررسی جدید این است که برای سالم ماندن، نیازی به کاهش وزن ندارید.
 
منبع: نیویورک تایمز
 

برچسب‌ها:

نظر شما