شناسهٔ خبر: 50159911 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

شرکت بایدن در اجلاس‌های گروه ۲۰ و گلاسکو

کاخ سفید اعلام کرد جو بایدن رییس جمهوری آمریکا برای شرکت در دو اجلاس گروه ۲۰ و اجلاس آب و هوایی گلاسکو به ایتالیا و انگلیس سفر می‌کند.

صاحب‌خبر -
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، جن ساکی سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد جو بایدن رییس جمهوری در روز‌های ۲۹ و ۳۰ اکتبر (هفتم و هشتم آبان ماه) برای شرکت در اجلاس کشور‌های گروه ۲۰ به رم در ایتالیا سفر خواهد کرد.

رییس جمهوری آمریکا قرار است ۲۹ اکتبر به شهر واتیکان برود و با پاپ فرانسیس رهبر واتیکان دیدار و گفتگو کند.

بر اساس بیانیه کاخ سفید، بایدن و پاپ فرانسیس قرار است در مورد همکاری در زمینه‌های مختلف از جمله تلاش برای حفظ کرامت انسانی شامل پایان دادن به بحران همه گیری کرونا، مقابله با بحران آب و هوایی و توجه به فقرا گفتگو کند.

بایدن پس از ایتالیا در اول و دوم نوامبر (۱۰ و ۱۱ آبان) به گلاسکو در انگلیس سفر خواهد کرد تا در اجلاس رهبران جهان در آغاز بیست و ششمین کنفرانس طرف‌های کنوانسیون چارچوب سازمان ملل در مورد تغییرات آب و هوا شرکت کند.

نشست سران گروه ۲۰ قرار است روز ۳۰ اکتبر در شهر رم ایتالیا برگزار شود.
گروه ۲۰ یک مجمع بین‌المللی است که اعضای آن ۸۰ درصد اقتصاد جهان را در دست دارند. این گروه از سال ۱۹۹۹ به این سو هر ساله تشکیل جلسه داده و از ۱۳ سال پیش هم سران کشور‌ها سالانه دیدار می‌کنند.

بیست و ششمین اجلاس آب و هوایی گلاسکو (کاپ ۲۶) نیز از ۱۰ آبان تا ۲۱ آبان ماه سال جاری با حضور شماری از رهبران جهان، کارشناسان امور زیست محیطی و فعالان حامی مقابله با چالش‌های مربوط به تغییرات آب و هوایی از ۲۰۰ کشور امضا کننده پیمان آب و هوایی پاریس، در شهر گلاسکو انگلیس برگزار می‌شود.

این اجلاس در حالی برگزار می‌شود که ساکنان کره خاکی درگیر بحران‌های شدید اقلیمی و زیست محیطی، انتظار‌های بیشتری از قدرت‌های بزرگ اقتصادی جهان برای مقابله با این بحران‌ها دارند.

کشور‌های ثروتمند که یک دهه پیش وعده دادند یکصد میلیارد دلار در سال برای کمک به کشور‌های آسیب پذیر به منظور سازگار کردن خود و انتقال به انرژی پاکتر فراهم می‌کنند، هنوز از عمل به هدف سال ۲۰۲۰ خود بازمانده اند.

سفر بایدن به اروپا در حالی صورت می‌گیرد که اختلافات اخیر واشنگتن با اروپا بر سر پیمان امنیتی آکوس (فروش زیردریایی اتمی به استرالیا) در رسانه‌های جهان انعکاس گسترده‌ای داشت.
به گزارش ایرنا، فرانسه که با روی کارآمدن بایدن، رویای فصل جدیدی از روابط فراآتلانتیک را درسر می‌پروراند و با ارسال نسخه جدید مجسمه آزادی به آمریکا، پایان ترامپیسم را قطعی می‌پنداشت، اینک به دنبال حذف پاریس از قرارداد ۹۰ میلیارد دلاری برنامه زیردریایی، مراسم گرامیداشت سالروز روابط خود باآمریکا را لغو کرد.
زمینه‌های شکاف در روابط دو سوی آتلانتیک که در دهه‌های اخیر در مسائلی، چون موافقت نامه‌های تجاری، پروتکل کیوتو، و جنگ عراق آسیب دیده بود، پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا و اختلاف مواضع طرفین در موضوعات بین المللی نظیر ناتو، تعهدات بین المللی همچون پیمان پاریس، برجام و تحریم‌های یکسویه، مسائل تجاری و دیگر بحران‌های بین المللی و اخیراً موضوع خروج غیرمسئولانه آمریکا از افغانستان بیش از پیش به اوج خود رسیده است.

نظر شما