شناسهٔ خبر: 50156917 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

جدیدترین تحولات لبنان؛

درخواست کویت از اتباع خود برای خروج از لبنان/ واکنش مقامات لبنانی

ساعاتی پس از حمله ای که شبه نظامیان وابسته به سمیر جعجع علیه تظاهرات کنندگان مسالمت آمیز به راه انداختند، کویت از اتباع خود خواست که لبنان را ترک کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، نجیب میقاتی نخست وزیر لبنان فردا را در لبنان به احترام جانباختگان تیراندازی امروز شبه نظامیان سمیر جعجع، عزای عمومی اعلام کرد.

میقاتی: به خودمان شلیک کردیم

وی همچنین طی سخنانی اعلام کرد: آیا آنچه رخ داد هدفش ساقط کردن دولت من بود؟ وضعیت ما شبیه بیمار در حال خونریزی بود که وارد اتاق مراقبت های ویژه شد و در این اتاق گلوله و آر پی جی دریافت کردیم. آنچه امروز رخ داد نشان داد که ما به خودمان شلیک کردیم. بابت حوادث امروز عذرخواهی می کنم. باور کنید که خنده ام تصنعی است. هدف من نجات کشور است. از وضعیت اسفناکی که به آن رسیده‌ایم شرم می‌کنم.

عون: عقربه های ساعت به عقب باز نمی گردد

از سوی دیگر میشل عون رئیس جمهوری لبنان اعلام کرد: عقربه های ساعت به عقب بر نمی گردد. ما به سوی راه حل حرکت می کنیم نه به سوی فتنه. آنچه امروز رخ داد مورد پیگرد امنیتی و قضایی واقع خواهد شد و در راستای کشف واقعیت تلاش خواهیم کرد.

عون گفت: اجازه تکرار آنچه امروز رخ داد را هرگز نخواهیم داد و اجازه نمی دهیم که سرنوشت کشور اسیر منافع خاص باشد. کشور به آرامش نیاز دارد نه اختلافات.

حریری: تحولات امروز غیرقابل قبول است

سعد حریری، نخست وزیر اسبق لبنان نیز خواستار جلوگیری از هرگونه اقدام مسلحانه توسط نیروهای امنیتی و دستگیری همه افرادی شد که به صورت مسلحانه در خیابان‌ها حضور دارند.

او تحولات امروز لبنان و تیراندازی به سمت مردم را اقدامی از هر لحاظ غیر قابل قبول خواند.

درخواست سفارت کویت از اتباع خود برای خروج سریع از لبنان

از سوی دیگر سفارت کویت در لبنان از کویتی ها مقیم لبنان خواست که این کشور را ترک کنند و از کسانی که قصد سفر به لبنان دارند هم خواست که فعلاً صبر کنند.

این در حالی است که سفارت کویت در لبنان ساعاتی قبل از کویتی های مقیم لبنان خواسته بود که از مناطق درگیر دور شوند و در خانه های خود بمانند.

دستگیری ۹ نفر از سوی ارتش لبنان

ارتش لبنان با انتشار بیانیه‌ای رسمی از دستگیری ۹ تن از جمله یک شهروند سوریه ای در ارتباط با حوادث تیراندازی در بیروت خبر داد.

در بیانیه رسمی ارتش لبنان که آمده که امروز (۱۴ اکتبر) در حین تجمع گروهی از معترضان در منطقه الطیونه حادثه تیراندازی رخ داد که در آن چند شهروند لبنانی کشته و زخمی شدند.

این بیانیه آمده که در پی حادثه نیروهای ارتش حضور خود در منطقه را افزایش داده و نیروهای گشت سیار نیز فعال شده‌اند و در جست‌وجوی عاملان تیراندازی‌های انجام شده به برخی نقاط حمله کرده‌اند.

ارتش لبنان اعلام کرده که طی این عملیات ۹ تن از طرفین درگیر دستگیر شده‌اند که یکی از آنها شهروند سوریه است و افزوده که تحقیقات زیر نظر دستگاه قضائی آغاز شده است.

در بیانیه ارتش لبنان تأکید شده که تماس‌ها با افراد مرتبط با طرفین درگیری برای مهار بحران و جلوگیری از کشیده شدن کار به «فتنه» برقرار شده و ارتش هرگز با افراد مسلح تسامح نخواهد کرد.

نظر شما