شناسهٔ خبر: 50156662 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان:

ایجاد آزمایشگاه مرجع در سواحل مکران ضروری است

چابهار- ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان وبلوچستان گفت: ایجاد آزمایشگاه مرجع و لزوم استانداردسازی با توجه به نقش سواحل مکران در توسعه و افزایش چشمگیر صادرات و واردات بویژه واردات کالاهای اساسی از نیازهای ضروری در حوزه سواحل مکران است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا ماندانا  زنگنه در جلسه شورای استاندارد سیستان و بلوچستان که به میزبانی فرمانداری شهرستان بندری کنارک برگزار شد، اظهار داشت: با عنایت به وجود بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری و وجود بازارچه مرزی رسمی ریمدان، روند رو به رشد کشاورزی، شیلات، صنایع تبدیلی و کنسروسازی در کنارک و صنایع معدنی و افزایش چشمگیر صادرات و واردات از این حوزه نیاز به ایجاد یک آزمایشگاه مرجع استاندارد با هدف تسهیل در روند توسعه اقتصادی و تجاری در این منطقه احساس می شود.

وی افزود: این موضوع باید در دستور کار تمامی دستگاه‌های مرتبط بویژه استاندارد قرار گرفته تا با استفاده از توان بخش خصوصی این امر محقق شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان افزود: همانطور که گفته شد حوزه سواحل مکران نیاز به آزمایشگاه استاندارد مرجع دارد و در این زمینه استاندارد استان فراخوان لازم را صادر و همه دستگاههای متولی بویژه بنادر و دریانوردی نیز مشوق‌هایی را در نظر گیرند تا بخش خصوصی با سرعت بیشتر در این زمینه ورود و گام بردارد.

وی گفت: سواحل مکران با توجه به اهمیت استراتژیک در منطقه با سرعت در حال رشد و توسعه است و قطعا نیاز است تمامی دستگاه‌های اجرایی نیز با همین سرعت خود را تطبیق دهند.

زنگنه تصریح کرد: در حوزه  سواحل مکران و در شهرستانهای چابهار و کنارک ظرفیت های آشکار وجود دارد و شهرستانهای جدیدالتاسیس دشتیاری و زرآباد نیز دارای ظرفیت های بالقوه ای هستند و در زمینه کشاورزی، تجارت مرزی، بندر، صنایع شیلاتی و آبزیان و صنایع معدنی در این حوزه ظرفیت‌های قابل توجهی وجود دارد و بر همین اساس ایجاد ادارات و نمایندگی‌های استاندارد در شهرستانهای کنارک، دشتیاری و زرآباد در دستور کار قرار گیرد و پی گیر جذب نیروی انسانی در این زمینه خواهیم بود.

وی افزود: در بحث نمونه برداری از کالاهای اساسی در بندر شهید بهشتی چابهار و با هدف ترخیص سریع محموله های وارداتی، با تفاهم های صورت پذیرفته، استاندارد از کالای اساسی کشتی های داخل بندرگاه نمونه برداری و آزمایشات لازم را انجام دهد و در اختیار دستگاههای دیگر قرار دهد و در صورتی که دستگاههایی مانند پشتیبانی امور دام، دامپزشکی و قرنطینه و نیاز به آزمایشات تخصصی تر داشته باشند از نمونه های برداشت شده استاندارد استفاده و به نوعی تمرکز در این زمینه صورت پذیرد.

فرماندار کنارک نیز گفت: این شهرستان ظرفیت های بالقوه ای در زمینه صنایع، شیلات و آبزی پروری و کشاورزی دارد.

حمیدالدین یوسفی افزود: تخصصی ترین شهرک صنعتی سیستان و بلوچستان و دومین شهرک صنعتی فعال استان در کنارک وجود دارد و ۷۰ واحد صنعتی در این شهرک مشغول به فعالیت که ۷۰ درصد آن در زمینه صنایع شیلاتی فعال هستند و برترین برندهای کنسرو ماهی کشور در این شهرستان تولید می شوند.

وی از پروژه  گوردیم به عنوان بزرگترین پروژه بخش خصوصی در استان نام برد و گفت: بزودی اولین برداشت آزمایشی میگو از حوضچه ها آغاز خواهد شد.

فرماندار کنارک اظهارداشت: قطعا صدور مجوزهای صادرات و واردات نیازمند یک ساختار تشکیلاتی و بویژه حضور سازمان استاندارد است تا در کوتاه ترین زمان مشکل هم مشکل تولید و هم مشکل صادرات نیز رفع شود.

وی بیان کرد: بر همین اساس ایجاد آزمایشگاه استاندارد در شهرک صنعتی تخصصی کنارک احساس می شود که تقاضای ایجاد این آزمایشگاه را در شهرک صنعتی این شهرستان داریم.

مدیر کل استاندارد سیستان و بلوچستان نیز گفت: سواحل مکران آینده روشنی دارد و استاندارد روند پیشرفت و توسعه بیش از پیش را فراهم و بستر ساز تعامل  بیشتر را در مبادلات جهانی ایجاد می کند.   

مجید محبی افزود: با عنایت به افزایش صادرات و واردات بویژه واردات کالاهای اساسی از بندر شهید بهشتی چابهار موضوع آزمایشات استاندارد در این منطقه با سرعت و دقت بیشتری در حال انجام است.
وی به بازگشایی مرز رسمی ریمدان و افزایش میزان مبادلات تجاری از طریق این مرز اشاره کرد و اظهارداشت: در این مرز شرکت بازرسی را مستقر و با استقرار گمرک در این مرز نمایندگان استاندارد نیز برای تسریع در انجام بازرسی ها و اخذ آزمایشات به صورت کامل مستقر خواهند شد.
مدیرکل استاندارد سیستان و بلوچستان با اشاره به صدور پروانه حد مجاز آلاینده ها گفت: تا کنون هشت پروانه مجاز آلاینده ها صادر شده و فرهنگ استفاده از محصولات کشاورزی دارای پروانه کاربرد حد مجاز آلاینده ها باید اشاعه پیدا کند و این موضوع موجب افزایش کیفیت محصولات کشاورزی، ارتقای سلامت جامعه و همچنین تولید محصولات صادرات محور خواهد شد.
وی بیان کرد: امسال تعداد ۱۶۶ فقره گواهینامه استاندارد صادراتی در زمینه های مختلف صادر شده و کنترل کیفی کالاهای صادراتی مشمول استاندارد اجباری و جلوگیری از صدور کالاهای نامرغوب به منظور فراهم کردن امکان رقابت با کالاهای مشابه خارجی و حفظ بازارهای بین المللی از وظایف مهم اداره کل استاندارد استان است.
وی افزود: ۱۹ آزمایشگاه همکار در سراسر استان مشغول به فعالیت‌اند که از این تعداد پنج آزمایشگاه در حوزه سواحل مکران و در شهرستانهای چابهار و کنارک مستقر هستند و بزودی دفتر نمایندگی استاندارد در کنارک نیز راه اندازی می شود.
مدیرکل استاندارد سیستان و بلوچستان ادامه داد: با توسعه شهرستانهای دشتیاری و زرآباد آزمایشگاههای استاندارد نیز در این شهرستانها در دستور کار قرار خواهد گرفت.

نظر شما