شناسهٔ خبر: 50147638 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

وزیر کشاورزی در جهرم: زمین‌های کشاورزی صاحب سند می‌شوند/ "حفظ تولید" خط قرمز وزارت کشاورزی است

گروه استان‌ها - وزیر جهاد کشاورزی گفت: حفظ تولید خط قرمز وزارت جهاد کشاورزی است از این رو باید کار تولید را حفظ کنیم و استمرار بخشیم تا محصولات تولیدی به دست مصرف‌کننده آن برسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، به‌نقل از روابط‌عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، سیدجواد ساداتی‌نژاد در شورای اداری شهرستان جهرم اظهار داشت: وظیفه ما حمایت از تولید است و این کار را در دولت سیزدهم به عنوان یکی از رسالت‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی با قوت و قدرت پیش می‌بریم. 

نماینده ویژه رئیس جمهور با طرح این پرسش که مگر می‌شود یک بنگاه تولیدی زیر قیمت تمام‌شده محصول را ارائه کند، بیان کرد: این معلوم است ورشکست می‌شود؛ صحبت‌های نمایندگان بهره‌برداران، کشاورزان و باغداران نیز همین است.

ساداتی‌نژاد با تاکید بر اینکه تولیدکننده برای استمرار تولیدش باید کارش اقتصادی باشد وگرنه از بین می‌رود، ابراز کرد: البته باید هوای مصرف‌کننده را داشته باشیم اما نه از جیب تولیدکننده؛ قیمت شیر از 4600 تومان به 6400 تومان رسید؛ از نگاه بعضی قیمت لبنیات افزایش یافته یعنی سختی و فشار آن برای مصرف‌کننده است.

به گفته وی اگر این افزایش قیمت انجام نشود، دامدار ما دام مولدش را کشتار می‌کند یعنی بعد از مدتی تولید شیر متوقف می‌شود و زمانی که شیر وجود نداشته باشد یا باید با قیمت بالا محصولات وارد کنیم و یا به دلیل کم‌بودن قیمت آن به طور سرسام‌آور افزایش یابد.

او با اشاره به اینکه استفاده از محصول سالم و دسترسی فراوان به محصولات توسط مصرف‌کنندگان باید حمایت شود، افزود: باید بر اساس شرایط اقتصادی فرصتی فراهم کنیم تا مصرف کنندگان بتوانند خرید کنند که این‌ها جزء وظایف ماست از این رو نیاز به طرح‌ریزی ساز و کارهای مستقل دارد.

وی با اشاره به اینکه امروز کشاورز ما برای اراضی کشاورزی سند ندارد، افزود: مالکیت هویت‌آور است؛ کشاورزی که سند ندارد و می‌خواهد تسهیلات اخذ کند باید یک کارمندی را به همراه خود ببرد تا ضمانتش را بکند؛ این نشان می‌دهد که حوزه کشاورزی ما حتی برای یک تسهیلات گرفتن گرفتار است؛ در دولت سیزدهم به طور کامل زمین‌های کشاورزی صاحب سند خواهند شد.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید براینکه تلاش ما بر این است که کشاورز شأن و جایگاهش در کشور ما ارتقاء یابد و روی صندلی خود بنشیند، اظهار کرد: کشاورز فقط تولیدکننده نیست، کشاورز امروز ضامن قدرت برای کشور است، یعنی یک مولفه قدرت هست، چون امنیت غذایی می‌آورد، کسی که غذا ندارد، دستش جلو دیگران دراز است و اقتدار ملی خود را از دست می‌دهد.‌

ساداتی‌نژاد به موضوع احیاء و نوسازی باغات نیز پرداخت و گفت: در این سفر تسهیلاتی در نظرگرفته شده که به هر هکتار 30 میلیون تومان وام کم بهره خواهیم داد و تلاش می‌کنیم در مورد یارانه نهال در استان فارس کارهای خوبی را صورت بدهیم. 

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه به تجاری‌سازی باغ‌ها و نخیلات اعتقاد 100 درصدی دارم، بیان کرد: در دنیا برخی کشورها با یک محصول کشور را می‌گردانند‌. 

وی با اشاره به اینکه هم اکنون فروش خرما برای باغداران یک مشکل شده است، افزود: این نشان می‌دهد که اقتصاد کشاورزی ما مشکل دارد؛ در دنیا امروز شعاری هست که شعار امروز ما هم هست و عنصری‌ترین فعالیت جهاد کشاورزی در چهار سالِ پیش‌رو‌ خواهد بود و آن کشاورزی قراردادی است. 

به‌گفته ساداتی‌نژاد هر بذری که امروز می‌کاریم یا هر نهالی که کشت می‌شود باید معلوم باشد که مشتری محصولاتش چه کسی است؛ آیا در داخل ایران مصرف خواهد شد یا به خارج از کشور صادر می‌شود؛ امروز هزینه تولید بالاست و نمی‌شود ما تولید کنیم و بگوییم بالاخره کاری خواهیم کرد، نمی‌شود انتظار داشت وزارت جهاد کشاورزی محصول را بخرد بعد هم یا معدوم کنیم یا به خوراک دام تبدیل شود. 

نماینده ویژه رئیس جمهور با بیان اینکه شهرستان جهرم تقریبا استقلال خوبی در استان فارس دارد، اضافه کرد: این شهرستان دارای دانشگاه علوم پزشکی مستقل، فرودگاه و فرمانداری ویژه است و بالاخره در استان فارس جایگاهی دارد؛ با ظرفیت‌های تاریخی و علمی که مردم این منطقه دارند این برازندگی در حوزه منابع انسانی و منابع طبیعی قابل ستایش است.

انتهای پیام/424 / ز

نظر شما