شناسهٔ خبر: 50144149 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

کمبود آهن خطر بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد

نتایج مطالعات اخیر نشان می‌دهد که کمبود آهن در بروز بیماری‌های قلبی نقش دارد و با جبران این مشکل می‌توان تا ۱۰ درصد از این خطر جلوگیری کرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، کمبود آهن معمولا با سردرد، احساس خستگی و در موارد شدید با سرگیجه و رنگ‌پریدگی همراه است. با انجام آزمایش خون به‌خوبی می‌توان این کمبود را تشخیص داد.

کمبود آهن باید هرچه زودتر جبران شود، زیرا می‌تواند زمینه‌ساز نارسایی کلیوی و اختلالات نورولوژیک شود و بروز دیگر بیماری‌ها نیز تاثیر دارد و براساس مطالعات جدید ابتلا به بیماری‌های قلبی یکی از عوارض این کمبود است. البته تحقیقات پیشین نیز حاکی از آن بود که کمبود آهن در تشدید بیماری قلبی مبتلایان به این بیماری تاثیر دارد و حتی احتمال بستری و فوت را نیز افزایش می‌دهد.

کمبود آهن یکی از مشکلات شایع در سنین میانسالی است و نزدیک به دو سوم افراد در این سن دچار چنین مشکلی هستند. علاوه بر تغذیه صحیح و مصرف کافی گوشت و جگر، در صورت نیاز باید تحت‌نظر پزشک از مکمل آهن استفاده شود.

براساس بررسی‌های انجام شده در کشور ۴۶ میلیون نفر در ایران دچار کمبود آهن هستند و کمبود آهن و کلسیم بویژه در زنان باعث بروز "کم خونی" می‌شود.

همچنین کم خون یکی از عوامل زایمان‌های زودرس و مرگ نوزادان نیز محسوب می‌شود.


براساس تحقیقات انجام شده جگر، گوشت، ماهی و تخم مرغ از منابع غنی آهن بوده و کمبود آن در بدن کم خونی بوجود می‌آورد و بیش از ۹۹ درصد کلسیم در استخوان‌ها یافت می‌شود که شیر و فرآورده‌های آن، بهترین منابع تامین این ماده بشمار می‌روند.

نظر شما