شناسهٔ خبر: 50143740 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در کنفرانس خبری مشترک با «بلینکن» و همتای اماراتی مدعی شد؛

لاپید: اسرائیل حقِ اقدام علیه ایران را برای خود محفوظ می‌داند!

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در کنفرانس خبری مشترک با همتایان آمریکایی و اماراتی خود در شهر واشنگتن دی سی مدعی شد که این رژیم «حق اقدام علیه ایران را برای خود محفوظ می داند».

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، «یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری مشترک که با حضور «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا و «شیخ عبدالله بن زائد آل نهیان» همتای اماراتی وی در شهر واشنگتن دی. سی. برگزار شد، ادعا کرد که «جهان متمدن» باید روشن کند که به ایران اجازه دسترسی به سلاح هسته‌ای داده نخواهد شد.

لاپید با تأکید بر اینکه اسرائیل «حق اقدام علیه ایران را برای خود محفوظ می‌داند»، مدعی شد که «من و وزیر خارجه [آنتونی] بلینکن پسرانِ بازماندگان [واقعه] هولوکاست هستیم؛ ما می‌دانیم زمان‌هایی هست که کشورها باید از نیروی نظامی برای حراست از جهان در برابر شر استفاده کنند».

وزیر خارجه اسرائیل در ادامه ادعاهای واهی خود افزود که دولت ایران چنانچه باور نکند که جهان نسبت به متوقف کردن [فعالیت‌های هسته‌ای] تهران جدی است، «به سرعت برای [دستیابی] به بمب [هسته‌ای] اقدام خواهد کرد» و اینکه «این موضوع نه تنها حق ما، بلکه مسئولیت ماست!»

این در حالی است که مقامات ایران بارها اتهامِ نخ‌نمای تلاش برای دستیابی به هرگونه بمب هسته‌ای را رد کرده و بکارگیری آن را خلافِ قوانین جمهوری اسلامی ایران و در تضاد با مبانی دینی و اعتقادی خود می‌دانند.

از سوی دیگر، منتقدین رژیم اشغالگر اسرائیل نیز اغلب به این نکته مهم اشاره می‌کنند که این رژیم مظنون به در اختیار داشتن یک زرادخانه مخفیانه هسته‌ای است؛ رژیمی که برخلاف ایران، از عضویت در معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (NPT) سرباز زده است.

گفتنی است، «آنتونی بلینکن» روز چهارشنبه با ادعای حمایت دولت ایالات متحده از «مسیری دیپلماتیک» برای حل و فصل نگرانی‌ها مربوط به برنامه هسته‌ای ایران، مدعی شد که عدم پاسخگویی تهران به درخواست‌های واشنگتن برای ازسرگیری گفتگوها به هیچ‌وجه دلگرم کننده نیست.

وزیر امور خارجه آمریکا در سخنان خود در این باره ادعا کرد: «ما از نزدیک اقدامات ایران را زیر نظر داریم. … اگر ایران تغییر مسیر ندهد، آماده‌ایم تا به گزینه‌های دیگر متوسل شویم! طی ۳ ماه اخیر آنچه از ایران دیدیم این است که این کشور نمی‌خواهد به برجام بازگردد!»

این در حالی است که «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه کشورمان پیشتر و در جریان نشست خبری خود که در بیروت برگزار شد، درباره مذاکرات وین گفته بود: «ما به مذاکرات وین باز می‌گردیم. در دولت جدید به جمع بندی نهایی در این زمینه نزدیک می‌شویم. برای دولت جدید ایران که یک دولت عمل‌گرا و نتیجه گرا است، بسیار مهم است که در مذاکرات منافع و حقوق ملت ایران به طور کامل تأمین شود».

امیرعبداللهیان در ادامه افزود: «ما وقت خودمان را در مذاکرات تلف نخواهیم کرد. برای ما مهم است که نشانه‌هایی از طرف مقابل از جمله آمریکا دریافت کنیم که نشان دهنده نیّت جدی آمریکایی‌ها برای بازگشت کامل به تعهداتشان باشد».

نظر شما