شناسهٔ خبر: 50140424 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

کاوشگر ناسا، عکس جدیدی از صخره های مریخی را با جزئیات باور نکردنی به زمین فرستاد

صاحب‌خبر -

کاوشگر استقامت ناسا که مشغول کاوش بر روی سطح سیاره مریخ است، تصاویر جدیدی از صخره‌ های مریخی ارسال کرده که دارای جزئیات باورنکردنی هستند.

سطح سیاره مریخ پر از سنگ ها و صخره های بی‌شمار است. هر کدام از این صخره ها، داستانی منحصر به فرد از تاریخ این سیاره را بازگو می‌کنند. کاوشگر استقامت که برای هشت ماه است در سطح سیاره مریخ قرار دارد، به تازگی تصاویری از صخره های مریخی ارسال کرده که دارای جزئیات باورنکردنی است.

سیاره مریخ و هجوم برای کاوش بر روی آن

از تمام سیاره‌های موجود در منظومه شمسی، تمرکز اصلی بر روی سیاره مریخ قرار دارد. از آنجا که این سیاره همیشه برای فضانوردان و دانشمندان جالب توجه بوده، در سال‌های اخیر، ماموریت‌ها بر روی این سیاره دو برابر شده است.

سال ۲۰۲۱، سالی بسیار برجسته در کاوش‌های مریخی بوده است. در این سال، کشور چین موفق شد تا اولین مریخ نورد خود را بر روی سیاره سرخ فرود بیاورد. علاوه بر این، مریخ نورد استقامت ناسا، اولین نمونه های خاک را برای بازگرداندن به زمین جمع‌آوری کرده است. علاوه بر اینها، کاوشگر اینسایت نیز موفق شده تا اولین نقشه از سیاره مریخ را ایجاد کند. این ربات‌ها، اطلاعات و داده‌های بسیار باارزشی از سیاره مریخ فراهم کردند و راه را برای اولین حضور انسان‌ها بر روی سیاره مریخ در دهه ۲۰۳۰ میلادی هموار می‌کنند.

مریخ نورد استقامت علاوه بر جمع‌آوری نمونه های خاک و پیمایش سطح ناهمواره سیاره مریخ، تمام سفر خود را با هزاران هزار تصویر ثبت می‌کند. مریخ نورد استقامت با استفاده از چندین دوربین خود، این تصاویر را ثبت و به سازمان ناسا ارسال می‌کند. ناسا نیز تمام این تصاویر را به صورت آنلاین قرار می‌دهد تا در دسترس همه قرار داشته باشند. تصویری که در پایین مشاهده می‌کنید، یکی از هزاران تصویر ثبت شده توسط مریخ نورد استقامت است اما این تصویر، یکی از تصاویر با جزئیات بسیار زیاد است.

عکسی از صخره های مریخی

این تصاویر بیانگر چه چیزی در مورد سطح مریخ هستند؟

این تصویر، چندین سنگ‌ در اندازه‌های مختلف، سنگ ریزه‌های کوچک و خاک‌های سطح سیاره مریخ را به نمایش می‌گذارد. تقریبا کل سیاره مریخ تا حدودی همانند این تصویر است اما هنگامی که به دقت به این تصویر نگاه شود، جزئیات کوچک در سنگ‌ها، سنگریزه‌ها و خاک بسیار خارق‌العاده هستند.

برداشت اصلی از این تصویر خاص، تاریخ غنی این سنگ‌ها است. به سادگی می‌توان متوجه شد که این سنگ‌ها، روزهای بهتری را نیز دیده‌اند. سطح هر کدام از این سنگ‌ها، ناهموار و خشن است و همچنین دارای سوراخ‌ها و حفره‌های کوچکی است. اینها حفره‌ها احتمالا توسط طوفان‌های شن و بادهای شدیدی به وجود آمده که به دفعات زیاد در سطح سیاره مریخ رخ می‌دهند. مطمئنا، این آب و هوای خشن، چالش بسیار بزرگی در راه کلونی سازی سیاره مریخ توسط بشر در آینده است.

این تصویر همچنین نشان دهنده این است که سنگ‌های سطح سیاره مریخ تا چه اندازه می‌توانند متنوع باشند. سنگ‌های درون این تصویر، نسبتا کوچک هستند و اشکال معمولی دارند. با این حال، در تصاویر دیگر، انواع سنگ‌های مختلف به نمایش در آمده است.

به هر حال، تا وقتی که انسان‌ها بتوانند این سنگ‌ها را با چشمان خود ببینند، زمان زیادی مانده است. پس تا آن زمان، می‌توان از تصاویر ارسالی مریخ نورد استقامت و دیگر مریخ نورد ها استفاده کرد و از زیبایی‌های سطح مریخ لذت برد.

نظر شما