شناسهٔ خبر: 5012961 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مراسم آئینی«چمچه خاتون» در شهرستان کوثر برگزار شد

خبرگزاری تسنیم: برای شکرگذاری از نعمت‌های خداوندی و دعای طلب باران و ازدیاد برکت مراسم آئینی«چمچه خاتون» در شهرستان کوثر برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، مراسم آئینی «چمچه خاتون» عصر امروز با همت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل و با حضور پرشور مردم و مسئولان استانی برای شکرگذاری از نعمت‌های خداوندی و دعای طلب باران در شهرستان کوثر برگزار می‌شود تا به واسطه بارش باران این نعمت‌ها افزایش یابد.

این مراسم آئینی در مناطقی از استان اردبیل که کم‌باران بوده برای باران‌خواهی و طلب باران برگزار شده و برنامه‌های مختلفی در قالب آن اجرا می‌شود که با توجه به اینکه شهرستان کوثر نیز از مناطق کم‌بارش استان به شمار می‌رود این آئین در این منطقه با شور و حال خاصی برگزار شد.

مراسم چمچه خاتون آئین‌های خاص خود را داشته و در ابتدای این مراسم کودکان حاضر در مراسم لیاس‌هایی را که از قبل آماده کرده‌اند را بر تن چمچه که همان قاشق بزرگ بوده، می‌کنند و او را «چمچه گلین» یا عروس باران می‌نامند.

خواندن شعرهای دسته‌جمعی با مضمون باران‌خواهی و شکرگذاری از جمله آئین‌های این مراسم بوده که کودکان حاضر آن را می‌خوانند و یکی از کودکان چمچه خاتون را بر دست گرفته و در حال شعر خواندن دسته‌جمعی به در خانه‌ها می‌روند.

صاحبان خانه‌ها در ابتدا سطلی آب بر روی چمچه خاتون ریخته و هدایای خود را که اغلب حبوبات و پول بوده به کودکان همراه چمچه خاتون می‌دهند و کودکان در پایان مراسم با هدایای جمع‌آوری شده آش نذری پخته و در بین مردم و شرکت‌کنندگان در مراسم پخش می‌کنند.

در این مراسم برنامه‌های مختلفی از جمله اجرای بازی‌های بومی محلی، موسیقی عاشیقلار، یوگای خنده برای خانواده‌ها و نمایش طنز اجرا شده و فضایی شاد و مفرح برای شرکت‌کنندگان ایجاد شد تا بتوانند خاطره‌ای خوش از اجرای این آئین سنتی به یاد داشته باشند.

اجرای برنامه‌های سخنرانی در مورد تبیین اجرای مراسم چمچه خاتون و مراسم سنتی منطقه، نمایش کودک، اجرای نمادین نمایش چمچه خانون، اهدای جوایز برای برندگان مسابقات مسابقه در برنامه و تجلیل از فعالان فرهنگی این مراسم از دیگر برنامه‌هایی بود که در این آئین برگزار شد.

انتهای پیام/ ب

نظر شما