شناسهٔ خبر: 50075720 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ورزش۳ | لینک خبر

کابوس کره در مقدماتی جام جهانی

ایران- کره و تلخ‌ترین روز زندگی بهزاد غلامپور (عکس)

اولین و آخرین باخت ایران به کره‌جنوبی در مقدماتی‌های جام جهانی در مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۴ رقم خورده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ورزش سه ایران و کره‌جنوبی در حالی فردا برای دهمین بار در قالب مقدماتی جام جهانی به مصاف هم می‌روند که از آخرین باخت ایران به کره‌جنوبی در مقدماتی‌های جام‌جهانی ۲۸ سال می‌گذرد و کره‌ای‌ها یازده سال است که در هیچ بازی رسمی و دوستانه ایران را نبرده‌اند.

 

ایران و کره‌جنوبی اولین بار در مقدماتی جام جهانی ۱۹۷۸ دو بار به مصاف هم رفتند و دو تساوی حاصل کار دو تیم بود. پس از آن دو تیم تنها در بازی‌های آسیایی به مصاف هم رفتند تا اینکه در مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۴ که برای تعیین دو تیم آسیایی صعود کننده به جام جهانی آمریکا به صورت متمرکز در دوحه قطر برگزار می‌شد بار دیگر همدیگر را در اولین بازی از پنج بازی مرحله نهایی ملاقات کردند تا اولین و آخرین باخت ایران به کره‌جنوبی در مقدماتی‌های جام‌‌های جهانی به نام علی پروین ثبت شود.

 

ترکیب ابتدایی ایران مقابل کره‌جنوبی در مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۴. کریم باقری و صمد مرفاوی تا پایان تورنمت شش تیمی این رقابت‌ها از ترکیب اصلی بیرون رفتند اما بهزاد غلامپور علیرغم اشتباهات فاحش، به دلیل نداشتن جانشین مطمئن تا پایان دروازه بان اول ایران ماند.

 

ایران در آن بازی با ترکیب بهزاد غلامپور در دروازه، نادر محمدخانی دفاع پوششی، رضا حسن زاده دفاع یارگیر، جواد زرینچه دفاع راست، کریم باقری دفاع چپ، مهدی فنونی‌زاده، سیدمهدی ابطحی، مجید نامجومطلق، حمید درخشان، صمد مرفاوی و علی دایی به مصاف کره‌جنوبی رفت. حضور کریم باقری در پست دفاع چپ و نمایش ضعیف جوان تبریزی باعث شد تا در ادامه‌ی بازی‌ها او نیمکت نشین شود. شروع نمایش‌های ضعیف بهزاد غلامپور در این تورنمنت از این بازی بود و او که روی هر سه گل دریافتی از کره‌جنوبی به نوعی مقصر بود تا پایان تورنمنت نتوانست به کیفیت سابق خود بازگردد.

 

مهدی فنونی‌زاده هافبک دفاعی تنومند ایران در مصاف با کره‌جنوبی و در جدالی که به تنها باخت ایران به کره در مقدماتی‌های جام‌های جهانی منجر شد

 

ایران آن بازی را سه بر صفر به کره‌ واگذار کرد و در ادامه با دو باخت دیگر مقابل عراق و عربستان و دو برد مقابل ژاپن و کره‌شمالی از راهیابی به جام جهانی بازماند تا پایانی بر دوران چهار ساله‌ی حضور علی پروین روی نیمکت تیم ملی باشد.

 

جواد زرینچه مدافع راست ایران در باخت سه گله به کره‌جنوبی در مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۴. سه سال پس از برد شیرین در نیمه‌نهایی بازی‌های آسیایی ۱۹۹۰.

 

پس از آن در مقدماتی ۱۹۹۸ کره‌جنوبی و ژاپن در گروه دیگری قرار گرفتند و در ۲۰۰۲ به دلیل میزبانی جام جهانی امکان رویارویی ایران و کره‌جنوبی فراهم نشد. در ۲۰۰۶ نیز با ژاپن همگروه شدیم اما از مقدماتی ۲۰۱۰ به بعد همواره با کره‌جنوبی همگروه شده‌ایم و در شش مصاف با این تیم سه برد و سه تساوی به دست آورده ایم. اما نکته مهم اینکه کره‌ای‌ها علیرغم نبردن ایران در هر سه دوره به جام جهانی رفته‌اند و تیم ملی ایران دو بار.

حجت شفیعی

نظر شما