شناسهٔ خبر: 50038378 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

برگزاری سومین همایش شعر عاشورایی نیستان سرخ در کرمان

با حضور شاعران برجسته و مطرح کرمانی و به همت انجمن ادبی دل عالم و انجمن ترانه کرمان، سومین همایش شعر عاشورایی نیستان سرخ در کرمان برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، در سومین همایش شعر عاشورایی نیستان سرخ که با بزرگداشت مرحوم میرزا محمدجیحون، شاعر بزرگ و مداح اهل بیت عصمت و طهارت همراه بود تعدادی از شاعران پر آوازه کرمانی به شعرخوانی در مرح اهل بیت پرداختند.

سید علی منصوریان، دبیر انجمن ادبی دل عالم با اشاره به اینکه این سومین همایش شعر عاشورایی مسمی به نیستان سرخ است، گفت: یکی از اهداف انجمن ادبی دل عالم و همچنین انجمن ترانه کرمان، آشنایی جوانان و نوجوانان با اهل بیت و سیره این بزرگواران است که در طول این چند سال که از فعالیت این انجمن‌ها می‌گذرد ،سعی کردیم به انحاء مختلف به این مهم جامعه عمل بپوشانیم.

در ادامه این همایش استاد احمد اسد الهی ، شاعر کرمانی به بیان زندگی نامه جیحون از تولد تا هجرت به کرمان و وفات وی پرداخت.

او با بیان اینکه کرمانی‌ها حق جیحون را ادا نکرده اند، گفت: بیش از ۱۴۰ سال از وفات جیحون می‌گذرد؛ اما هیچگاه برنامه‌ای در خور و شان این شاعر بزرگ اجرا نشده و این اولین برنامه ایست که در بزرگداشت این شاعر برپا شده است.

شعله کرمانی، دیگر شاعر کرمانی با انتقاد از وضعیت نابسامان مزار جیحون اظهار داشت: قبر جیحون بدون هیچ آدرس و علامت و نشانه‌ای در گوشه این مدرسه در کوچه پس کوچه‌های کرمان قرارگرفته و هیچ نماد و تابلویی برای این مزار ساخته نشده، و این باعث سرشکستگی ما کرمانی هاست.

او با بیان اینکه سال‌های سال است که بر منابر حسینیه‌ها و تکایا اشعار جیحون دل‌ها را به یاد علی اصغر (ع) و حضرت عباس (ع) انداخته و واقعه کربلا را با زبانی روان و شیوا به مردم بیان می‌کند، افزود: از مسئولین استان و خصوصا مسئولین آموزش و پرورش و سازمان تبلیغات اسلامی و نیز از شورای شهر و شهردار کرمان می‌خواهم تا با ساخت نمادی زیبا و در شأن این شاعر بزرگ و نصب تابلو‌های راهنما و... این مکان را به میعادگاه عاشقان اهل بیت تبدیل کنند.

در ادامه شاعرانی، چون عبدالرحیم عبدالکریمی و... نیز با بیان خاطراتی از درس خواندن در مدرسه جیحون و با اشاره به اشعار او خواستار توجه جدی مسئولان کرمان به بازسازی مقبره جیحون شدند.

همایش نیستان سرخ طبق سنوات گذشته برای سومین سال متوالی به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان، انجمن ترانه کرمان و انجمن دل عالم و همکاری کانون شاعران آیینی، دبیرستان علوم و معارف دینی صدرای کرمان و هیئت رایت المهدی برگزار شد.

میرزا محمّد جیحون، ملقّب به «تاج الشعراء»، در سال ۱۳۵۰ هـ. ق در محله‌ی «گازرگاه» یزد تولّد یافت، نسبت او از سوی پدر به شاه شجاع، از امرای آل مظفر می‌رسد و سرانجام در سال ۱۲۶۱ خورشیدی (۱۳۰۱ ه ق) در کرمان و در سن ۵۱ سالگی از دنیا رفت و در محله خواجه خضر و در گورستان این محله به خاک سپرده‌شد.

 انتهای پیام/ب

نظر شما