شناسهٔ خبر: 49959764 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

دانا گزارش میدهد؛

آیا واکسن‌های تأئیدی ایران توان تغییر «دی.ان.ای» دارد؟/ احتمال تغییر D.N.A با واکسن‌های ژنومی

گروهی از واکسن ستیزان معتقدند که تزریق واکسن موجب تغییر دی.‌ان.‌ای افراد و تولد سویه های جدید کرونا می شود؛در حالیکه این نگرانی در مورد واکسن های ژنومی محتمل است که دست برقضا تمام واکسن های مورد استفاده درکشور ژنومی نیستند و با شیوه کلاسیک در بدن آنتی بادی تولید می کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در کمپینی که از چندی قبل در تقابل با واکسیناسیون آغاز شده و عده ای به دلایل واهی (که متاثر از القای رسانه ها و شبکه های معاند و اظهارات سراسر کذب شبکه های اجتماعی است)، توقف روند واکسیناسیون ملی و عمومی در سراسر کشور را درخواست کرده اند.

این گروه با تجمعاتی که در مقابل وزارت کشور و وزارت بهداشت داشته اند، واکسیناسیون را در مهار و جلوگیری از مرگ و میرهای کرونایی بی اثر دانسته اند.

در حالی که آمارهای روانه کرونا خلاف این ادعا را ثابت می کند.

گرچه افرادی که در این کمپین که به عنوان «نه به واکسیناسیون اجباری» اعلام موجودیت و فعالیت کرده است، نظرات و دلایل مختلفی را برای مخالفت خود دارند که خبرگزاری دانا در گزارش ها و گفت و گو با صاحب نظران علوم پزشکی و آزمایشگاهی جز به جز این دیدگاه ها را بررسی و مورد کاوش قرار داده و در نهایت بی اساس بودن و دلایل غیر علمی افراد مخالف واکسیناسیون را به اثبت رسانده است.

اما در این نوشتار به نظر آن دسته از افرادی که معتقدند تزریق واکسن سبب تغییر "دی ان ای" افراد و بروز جهش های متوالی در واکسینه شدگان می شود، خواهیم پرداخت.

برای اثبات این مهم که دیدگاه آنان در این مورد اشتباه است باید یکبار دیگر اشاره ای موجز به ساختار تولید واکسن ها در جهان داشته باشیم.  

 

روش سنتی تولید واکسن

 

ایران؛ اجرای برنامه واکسیناسیون همگانی ب.ث.ژ براساس واکسن تولیدی انستیتوپاستور ایران از سال ۱۳۲۶

 

مطابق اطلاعات ثبت شده در فهرست سازمان جهانی بهداشت، واکسن های ایرانی با استفاده از روش ویروس غیرفعال شده(Inactivated virus) تولید شده است. در روش سنتی تولید واکسن‌ علیه بیماری‌های ویروسی معمولا از ویروس ضعیف یا کشته شده آن برای تحریک سیستم ایمنی بدن انسان استفاده می‌شود. سپس وقتی بدن برای نوبت بعدی با آن ویروس خاص مواجه می‌شود، پادتن(آنتی‌بادی) خاصی تولید می‌کند، درست شبیه نحوه ایمن‌سازی بدن در مقابل بیماری فلج اطفال.

شرکت داروسازی «سینوفارم» و «سینوواک» چین نیز که پیشتر واکسن‌های کووید-۱۹ را به بازار عرضه کرده‌اند، از روشی مشابه شرکت های ایرانی استفاده کرده‌اند.

 

تولید واکسن‌های نوین امریکایی- اروپایی

 

اما واکسن‌های تولیدی شرکت‌ آمریکایی-آلمانی فایزر-بیون‌تک و شرکت آمریکایی مُدرنا که تزریق آن در ایالات متحده و اتحادیه اروپا آغاز شده بود، با استفاده از فناوری جدید پیام‌رسان آر‌اِن‌اِی تولید شده‌اند که سرعت تولید واکسن و کارآیی آن با استفاده از این روش، سریع‌تر و بالاتر از شیوه سنتی آن است؛ چنان که برخی متخصصان معتقدند فارغ از سرعت ساخت، کارآیی واکسن‌های سنتی به سطح ۹۵ و ۹۴.۱ درصدی واکسن‌های فایزر و مدرنا نمی‌رسد.

برای ساخت واکسن‌های «پیام‌رسان آر‌اِن‌اِی»(mRNA) نیازی به ویروس نیست (اگرچه مقدار کمی از ویروس برای تعیین توالی ژنوم و آزمایش واکسن استفاده می‌شود) بلکه بخشی از رمز ژنتیکی ویروس پس از تزریق واکسن، به داخل سلول‌های بدن راه پیدا می‌کند و پروتئین شاخکی ویروس را تولید و به سیستم ایمنی ارائه می‌دهد و باعث تولید پادتن و سلول‌های ایمنی تی برای مبارزه با بیماری می‌شود.

البته پس از فعال شدن سیستم ایمنی بدن، پروتئین شاخکی ویروس و پیام‌رسان آر‌اِن‌اِی از بین می‌روند ولی پادتن‌ تولید شده برای محافظت آتی در بدن باقی می‌ماند.

 

 

دکتر مصطفی قانعی عضو کمیته علمی مقابله با کرونا در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ می گوید: گروه های ضد واکسن اگر توانستند یک دلیل علمی برای ما ارائه کنند که واکسن کرونا دی ان ای افراد را تغییر می دهد و موجب بروز موج های کرونا می شود، ما اظهاراتشان را می پذیریم. تمام ادعای آنها تصوراتی خارج از حقیقت علمی است قطعا نظرات گروه های ضد واکسن نمیتواند نظراتی مبتنی بر علوم پزشکی باشد. آنها فقط چیزهایی را شنیده اند و دست و پا شکسته آنها را بازگو می کنند.

 

وی می افزاید: در تمام واکسن های تولیدی در کشور و واکسن هایی که با تشخیص وزارت بهداشت و متخصصان امر به کشور وارد شده اند، تقریبا تمام واکسن ها با شیوه ای کلاسیک تولید شده اند. یعنی واکسن یک قطعه ای از ویروس کرونا و یا ویروس ضعیف شده به اضافه محلول های خاص است و این ترکیب کلی واکسن است و در هر آزمایشگاهی می شود آن را تست کرد.

متخصص بیماری های عفونی در ادامه خاطر نشان کرد: گروههای ضد واکسن درکی از شیوه های تولید واکسن  ندارند و برای اعتراض های خود دلایل عجیبی می آورند؛ مثلا می گویند واکسن عقیم شدن در فرد ایجاد می کند. یا مثلا ادعا می کنند که ممکن است دو سال دیگر عوارض تزریق خود را نشان دهد. و گروهی دیگر مدعی هستند که واکسن دی ان ای انسان را تغییر می دهد؛ در حالیکه اصلا این واکسن وارد ژنوم انسان نمی شود.

 

قانعی در بخش دیگری از اظهاراتش متذکر می شود: واکسن ژنی نوعی از واکسن است؛ مانند واکسن فایزر و مدرنا که اصلا این واکسن ها وارد ایران نشده اند. ما در ایران دو نوع واکسن داریم که اولین واکسن نوترکیب است و دومی واکسنی است که از ویروس غیر فعال تولید شده است. 

 

 

با این اوصاف باید در خلاصه این گزارش یاد آور شد که تمام واکسن ها مورد استفاده در ایران؛ اعم از واکسن های تولید پنجگانه و واکسن های وارداتی مانند آسترازینکا، سینوفارم، اسپوتنیک-وی و...به شیوه ای یکسان و با روشی کلاسیک که از ویروس تضعیف شده یا ویروس مرده و یا تکه ای از اندام ساختاری ویروس تولید شده اند؛ روشی که در ایران عمری 130 ساله دارد و این واکسن های برای تحریک سیستم ایمنی بدن بکار می روند تا اگر در شرایطی ویروس واقعی به بدن فرد واکسینه شده وارد شد، بدن با آنتی بادی و پادتن موجود در بدن بتواند مقابله ای قدرتمند تر با ویروس مهاجم داشته باشد و بر بیماری غلبه کند.

اما در روش نوین واکسن سازی که در کشورهای امریکایی و اروپایی انجام می شود واکسن های ژنی مانند واکسن فایزر و مدرنا تولید می شوند که نگرانی مخالفان واکسیناسیون باید از این نوع واکسن ها باشد که خوشبختانه چنین واکسن هایی با دستور اکید مقام معظم رهبری اجازه ورود به کشور نداشتند و در این اواخر هم که با هدف تزریف به بانوان باردار قرار بر واردات عده ای محدود و معدود بود، به دلایلی که این واکسن ها در کشورهای دیگر برای جامعه هدف یعنی بانوان باردار مسئله ساز بودند، دستور واردات آنها ملغی و منتفی شد.

 

 

بنابراین می توان با ضرس قاطع به آن دسته از افرادی که نگران تغییر دی ان ای افراد واکسینه شده هستند گفت که نگرانی آنها بیهوده است و گوری که بر سر ان زار می زنند، مرده ای در آن نیست!

انتهای پیام/

 

نظر شما