شناسهٔ خبر: 49920618 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

روان سالم‌تر کودکانی که میوه و سبزیجات بیشتر می‌خورند

نتیجه یک تحقیق جدید، نشان می‌دهد که میوه و سبزیجات خوردن، باعث بهبود سلامت روان کودکان می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه وب‌گردی خبرگزاری صدا و سیما، نتیجه پژوهش محققان دانشکده پزشکی نورویچ آنگلیای شرقی، نشان می‌دهد کودکانی که روزانه پنج واحد یا بیشتر، میوه و سبزیجات مصرف می‌کنند، بالاترین امتیاز در سلامت روان را به‌ دست می‌آورند.

این نتیجه، نشان می‌دهد که میزان سلامت در دانش‌آموزان مقطع متوسطه، از سایر مقاطع تحصیلی بیشتر است.
 
 
 
 
در این پژوهش، داده‌های حدود ۹ هزار کودک از ۵۰۰ مدرسه را بررسی کرده‌اند. این نخستین پژوهش در نوع خود بوده که ارتباط بین مصرف میوه و سبزیجات و سلامت روان دانش‌آموزان در آن بررسی شده است.
 
شرکت‌کنندگان در این تحقیق که اطلاعات برنامه غذایی خود را گزارش کرده‌اند، در آزمایش‌های سلامت روان شرکت کردند تا نشاط، آرامش و کیفیت روابط بین فردی آنها ارزیابی شوند.
 
در این تحقیق، سایر عوامل اثرگذار بر کودکان، مانند محیط خانه و تجربه‌های نامطلوب دوران کودکی نیز در نظر گرفته شده است.
 
نتیجه این تحقیق نشان داده است که فقط یک‌چهارم دانش‌آموزان مقطع متوسطه و ۲۸ درصد کودکان دبستانی، برنامه توصیه شده مصرف ۵ واحد میوه و سبزیجات در روز را رعایت می‌کنند.
 
بیش از یک تن از هر پنج دانش‌آموز دوره متوسطه، و یک تن از هر ۱۰ دانش‌آموز دوره ابتدایی، صبحانه نمی‌خورند و بیش از یک تن از هر ۱۰ دانش‌آموز دوره متوسطه، ناهار نمی‌خورند و اندکی کمتر از یک تن از هر ۱۰ شرکت‌کننده در این نظرسنجی، میوه و سبزیجات مصرف نمی‌کند.
 
دکتر ریچارد هی‌هو، نویسنده این تحقیق، می‌گوید: «این نتایج، نگران‌کننده است و احتمالاً نه‌تنها بر عملکرد تحصیلی کودکان در مدرسه، بلکه بر رشد و تکامل جسمی آنان نیز تأثیر می‌گذارد. نکته جالب دیگری که دیدیم، این بود که تغذیه می‌تواند به اندازه عواملی مانند جنگ و جدال همیشگی یا خشونت در خانه یا حتی بیش از این‌ها، بر سلامت کودکان تأثیر بگذارد.»
 
او افزود: «به‌خصوص در دانش‌آموزان مقطع متوسطه، برنامه غذایی مغذی داشتن، سرشار از میوه و سبزیجات، موجب سلامت روان بیشتر شد.»
 
پروفسور آیلسا ولش، محقق ارشد این پژوهش از دانشکده پزشکی دانشگاه نورویچ آنگلیای شرقی، گفت: «ما می‌دانیم که ضعف سلامت روان در جوانان، مسأله‌ای مهم است و احتمالاً پیامد‌های منفی طولانی‌مدت، به همراه خواهد داشت. رابطه بین تغذیه و سلامت جسمانی به‌خوبی شناخته شده است، اما تاکنون اطلاعات زیاد درباره نقش تغذیه در سلامت عاطفی کودکان نداشتیم.»
 
او افزود: «تغذیه، عاملی است که در سطوح فردی و اجتماعی مختلف، متغیر است و در تعیین راهبرد‌های تأمین سلامت روان کودکان می‌توانیم رسیدگی به این عامل را هدف مهم در عرصه سلامت عمومی به حساب آوریم.»
 
محققان از این پژوهش نتیجه گرفتند که راهبرد‌های بهداشت عمومی و سیاست‌های حاکم در مدارس، باید مورد بازنگری قرار گیرند تا مطمئن شویم که همه کودکان به تغذیه با کیفیت، چه قبل از مدرسه و چه در سال‌های تحصیل، دسترسی دارند.
 
منبع: ایندیپندنت
 

برچسب‌ها:

نظر شما