شناسهٔ خبر: 49895332 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

شبکه‌های اجتماعی چگونه بر سلامت روان شما تأثیر می‌گذارد؟

طی روز‌های گذشته، فیس بوک توسعه برنامه اینستاگرام برای کودکان را به دلیل سوالاتی درباره تاثیرات مضر آن بر سلامت روانی جوانان به تعویق انداخته است. اما آیا شبکه‌های اجتماعی بر سلامت ما تأثیر می‌گذارد؟

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

طی روز‌های گذشته، فیس بوک توسعه برنامه اینستاگرام برای کودکان را به دلیل سوالاتی درباره تاثیرات مضر آن بر سلامت روانی جوانان به تعویق انداخته است. اما آیا شبکه‌های اجتماعی بر سلامت ما تأثیر می‌گذارد؟

به گزارش سرویس خواندنی‌های انتخاب به نقل از نیویورک تایمز، باید توجه کنیم که هنگام گذراندن وقت در شبکه‌های اجتماعی، آیا در مورد سلامت روان و بهزیستی خود فکر می‌کنیم یا خیر.

فیس بوک روز دوشنبه اعلام کرد توسعه سرویس Instagram Kids را که برای کودکان ۱۳ سال یا کمتر طراحی می‌شود متوقف کرده است، زیرا این  شبکه اجتماعی به طور فزاینده‌ای با سوالاتی در مورد تأثیر این برنامه بر سلامت روانی جوانان روبرو است.

این عقب نشینی قبل از جلسه کنگره این هفته در مورد تحقیقات داخلی انجام شده توسط فیس بوک بود و در وال استریت ژورنال گزارش شد که نشان می‌دهد این شرکت از تاثیرات مضر سلامت روانی اینستاگرام بر  دختران نوجوان آگاه است. این افشاگری‌ها یک بحران روابط عمومی را برای این شرکت دره سیلیکون ایجاد کرده و منجر به دور جدیدی از درخواست‌ها برای وضع قوانین جدید شده است.

فیس بوک اعلام کرد هنوز می‌خواهد محصولی در اینستاگرام برای کودکان بسازد که "تجربه مناسب سن" را داشته باشد، اما در مواجهه با انتقادات برنامه‌ها را به تعویق می‌اندازد.

با استفاده از Instagram Kids، فیس بوک استدلال کرده بود که جوانان با وجود قوانین مربوط به سن، به هر حال از برنامه اشتراک گذاری عکس استفاده می‌کنند، بنابراین بهتر است نسخه‌ای مناسب‌تر برای آن‌ها ایجاد شود. فیس بوک اعلام کرد که برنامه "بچه ها" برای سنین ۱۰ تا ۱۲ سال در نظر گرفته شده است و برای پیوستن، کنارگذاشتن تبلیغات و حمل مطالب و ویژگی‌های مناسب سن به اجازه والدین نیاز دارد. والدین قادر خواهند بود حساب‌هایی را که فرزندشان دنبال می‌کند کنترل کنند. یوتیوب، که متعلق به گوگل است، نسخه کودکان برنامه خود را منتشر کرد.

اما از آنجایی که BuzzFeed امسال خبر داد که فیس بوک روی این برنامه کار می‌کند، این شرکت با بررسی دقیق روبرو شده است. سیاستگذاران، نهاد‌های نظارتی، گروه‌های ایمنی کودکان و گروه‌های حقوق مصرف کننده استدلال کرده اند که این برنامه کودکان را در سنین پایین‌تر به این برنامه وصل می‌کند نه اینکه آن‌ها را از مشکلات مربوط به سرویس، از جمله نظافت درنده بچه‌ها، قلدری و شرمساری نسبت به بدن محافظت کند.

مخالفت با برنامه‌های فیس بوک در این ماه زمانی شدت گرفت که  مقالاتی بر اساس اسناد داخلی فاش شده منتشر شد که نشان می‌داد فیس بوک از بسیاری از مضرات ناشی از آن مطلع است. تحقیقات داخلی فیس بوک نشان داد که اینستاگرام به ویژه باعث بدتر شدن احساس دختران نوجوان در مورد بدن خود شده و منجر به افزایش میزان اضطراب و افسردگی می‌شود، حتی در حالی که مدیران شرکت به طور علنی سعی می‌کردند معایب برنامه را به حداقل برسانند.

به  گفته آل میک، سخنگوی بنیاد ۵Rights، گروه لندنی که بر مسائل حقوق دیجیتالی کودکان تمرکز کرده است، نسخه کودکان اینستاگرام مشکلات سیستمیک بیشتری را حل نمی‌کند. این گروه در ژوئیه گزارشی را منتشر کرد که نشان می‌داد کودکان زیر ۱۳ سال در ۲۴ ساعت پس از ایجاد یک حساب کاربری با محتوای مضر، از جمله مطالب مربوط به اختلالات مرتبط با اشتها، رژیم‌های غذایی شدید، تصاویر جنسی، شرمساری بدن، خودزنی و خودکشی مورد هدف قرار گرفتند.

در ماه می، دادستان‌های کل از ۴۴ ایالت و حوزه‌های قضایی نامه‌ای را به مارک زاکربرگ، مدیر اجرایی فیس بوک ارسال کردند و از وی خواستند تا برنامه‌های ایجاد ینستاگرام برای کودکان را متوقف کند.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما