شناسهٔ خبر: 49888954 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ظهره وند در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

جنس دولت فعلی با دولت قبل بسیار متفاوت است/ دستور کار FATF برای هر کشوری متفاوت است/ دولت قبل مدام می‌گفت ما زبان صحبت با دنیا را بلدیم

سفیر پیشین ایران در افغانستان گفت: برجام پروژه‌ای بود که بسیاری از حقایق آن به بیرون درز نکرد و مشخص نشد.

صاحب‌خبر -

ابوالفضل ظهره‌وند سفیر پیشین ایران در افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره موضوعاتی مانند برجام، FATF و تحولات کشور توضیح داد که رفتارشناسی از قبل و وضعیتی که الان وجود دارد این مورد را تقویت می‌کند که اتفاقات رخ داده در دولت جدید بسیار مهم و کلیدی بوده است. البته دولت قبل سعی داشت تا ابعاد مختلف برجام و یا دیگر سند‌ها مثل سند ۲۰۳۰ را عملیاتی کند و در جنبه‌های مختلف به ظرفیت‌های منطقه‌ای بی توجهی کند و نشان دهد که تحریم‌ها بر روی کشور تاثیر به سزایی می‌گذارند که اگر تن به FATF و موارد دیگر ندهیم احتمال وقوع جنگ وجود خواهد داشت.

ظهره‌وند ادامه داد: دولت قبل ۸ سال کشور را در بازی‌ای که خود ساخته بود نگه داشت و ما هرچه گفتیم این مواردی که توسط دولت بیان می‌شود اصلا واقعیت ندارد و به نوعی خود تحریمی را کلید زده اند راه به جایی نبرد.

کارشناس مسائل بین‌الملل درباره عملکرد دولت قبل هم بیان کرد: دولت قبل سعی داشت به جامعه القا کند که فشار‌های بیرونی باعث شده تا این چنین دولت کارآمد نباشد، اما با کمی بررسی و نگاه به عملکرد دولت جدید می‌بینیم که دولت قبل حقیقتا ناکارآمد بوده است و قصد داشته کاری کند که نظام اسلامی به هر خواسته‌ای که بیگانگان دارند تن دهد، حالا می‌خواست اف‌ای تی اف باشد یا هر چیز دیگر.

وی افزود: به نظر بنده اتفاقات رخ داده در ۸ سال گذشته تقسیم کاری بود توسط بیرون و داخل که این دو جریان قرار بود ایران را به مسیری ببرند که به مرحله‌ای برسد تا کشور به خواسته‌های غربی‌ها تن دهد. سند این صحبت بنده هم این است که چرا در دولت فعلی مدام واکسن وارد می‌شود، اما در دولت قبل این اتفاق نمی‌افتاد و مقصر همه چیز را تحریم می‌دانستند و به نوعی با جان مردم هم بازی کردند.

کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: دولت قبل مدام می‌گفت ما زبان صحبت با دنیا را بلدیم، اما چرا در تهیه واکسن نتوانست از این زبان استفاده کند و دولت جدید که تهمت عدم ارتباط با جهان را از زمان انتخابات به آن وارد کردند توانست این حجم از واکسن را وارد کند؟ حالا این دولت جدید است که باید تمام فشار‌های وارد شده از سمت دولت قبل را تحمل کند و مشکلات را یکی پس از دیگری حل و فصل نماید که به نظر بنده دولت قبل باید در مقابل قانون قرار گیرد و مواخذه شود.

 سفیر پیشین ایران در افغانستان درباره ادعای برخی مبنی بر اقدام دولت قبل جهت خرید واکسن و رسیدن آن واکسن‌ها در دولت جدید نیز گفت: این صحبت‌ها صحبت‌های بی پایه‌ای است؛ واقعیت این است که دولت قبل این فضاحت را به بار آورده و این شرایط را شکل داده و قطعا در آینده و زمانی که اسناد و مدارکی بیرون آمد تمامی وزرای دولت قبل باید پاسخگو باشند، البته رویکرد‌های مافیایی هم در این مورد دور از ذهن نیست و در این کشور متاسفانه منافع حزبی ارجح‌تر از منافع ملی است که به معنای حقیقی کلمه واقعیت تلخی است.

کارشناس مسائل بین‌الملل درباره به ثمر نشستن برجام و تصویب FATF هم اظهار کرد: به اعتقاد بنده تحریم‌ها لغو نخواهد شد چراکه برجام از ابتدا هم عقیم بود و این مورد با گذر زمان به اثبات رسید؛ دستور کار FATF هم برای هر کشوری متفاوت است و باید گفت که تکمیل کننده پروژه برجام بود.

وی افزود: آمریکا هم حاضر نیست از تحریم دست بکشد، البته می‌داند که دولت جدید ایران مثل دولت گذشته واداده نیست و حاضر نیست تا ظرفیت‌های ملی را به غرب وابسته کند؛ بلکه تنها به استقلال استراتژیکی خود و منافع ملی توجه خواهد کرد چرا که در قاموس فکری دولت حجت الاسلام رئیسی چیزی به نام واگذاری ظرفیت‌های ملی به بیگانه وجود ندارد.

ظهره‌وند ادامه داد: امروز منطق و گفتمان انقلاب اسلامی منطقی است که بتواند از منافع ملی به بهترین وجه ممکن صیانت کند. غربی‌ها این موضوع را به خوبی درک کرده‌اند و می‌دانند جنس دولت فعلی با جنس دولت قبل بسیار متفاوت است، خوشبختانه دوره سیاه دولت قبل به اتمام رسید و ان‌شاءالله شاهد دوران روشن و طلایی برای ملت شریف و قهرمان ایران باشیم.

کارشناس مسائل تحریمی در رابطه با FATF نیز گفت: غربی‌ها می‌دانند که امکان ندارد FATF در ایران تصویب و اجرایی شود، FATF، سند ۲۰۳۰ و اسناد این گونه که برای کنترل و تسلیم ایران شکل گرفته از دستور کار خارج شده است و غربی‌ها در حال حاضر به همین علت عزا گرفته‌اند، چراکه تمام ذهنیات خود را با کمک دولت قبل جلو می‌بردند و حالا این شرایط با تغییر دولت تغییر کرده است.

 سفیر پیشین ایران در افغانستان درباره حقایق پشت پرده برجام نیز بیان کرد: برجام پروژه‌ای بود که بسیاری از حقایق آن به بیرون درز نکرد و مشخص نشد که در مذاکرات چه صحبت‌هایی انجام می‌شود؛ به نظر بنده باید به عملکرد دولت قبل بنابر قانون رسیدگی شود، چرا که به کشور ضربه زدند و ۸ سال کشور را متوقف کردند، اما بالاخره روزی افرادی جرات خواهند کرد بسیاری از موارد پنهان را به افکار عمومی توضیح دهند.

وی در پایان توضیح داد: تصمیم‌گیری‌هایی که در دولت قبل شده نشان از ضربه عظیمی است که به کشور وارد شده و به زودی مشخص خواهد شد که افرادی چه پروژه خطرناکی را برای کشور و نظام اسلامی ترتیب داده بودند که البته زمان‌بر است و خوشبختانه این پروژه به واقعیت تبدیل نشد. امیدواریم شرایط در دولت جدید به گونه‌ای رقم خورد که ملت ایران در آرامش و ثبات بیش‌تری قرار گیرد، چراکه شرایط کنونی حق این مردم شریف و نجیب نیست.

انتهای پیام/

نظر شما