شناسهٔ خبر: 49865228 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

بازخواست مقامات نظامی آمریکا برای خروج شتابزده از افغانستان

آمریکا: احتمال سازماندهی مجدد داعش و القاعده در افغانستان وجود دارد

خبرگزاری ایرنا

با گذشت یک ماه از خروج شتابزده و آشفته دولت جو بایدن از افغانستان، فرماندهان نظامی ارشد آمریکا برای دومین روز در مجلس سنا درباره این تصمیم مورد بازخواست سناتورها قرار گرفتند.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

دولت بایدن پس از خروج از افغانستان مدعی تضعیف گروههای تروریستی در افغانستان شده بود، اما اکنون فرماندهان ارشد نظامی آمریکا از تهدیدات گروههای القاعده و داعش و سازماندهی مجدد این گروهها می گویند.

ژنرال مارک میلی رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا، لوید آستین وزیر دفاع و ژنرال فرانک مک کنزی رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) از روز گذشته با حضور در کمیته خدمات نیروهای مسلح در سنای آمریکا، مقابل سناتورها در خصوص خروج آشفته این کشور از افغانستان شهادت و پاسخ داد.

به گزارش سی ان ان، ژنرال مارک میلی رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا در گفت: احتمال واقعی وجود دارد که القاعده یا داعش بتوانند در شش تا ۳۶ ماه آینده در افغانستان دوباره سازماندهی شوند.

ژنرال میلی چهارشنبه (به وقت محلی) با حضور در جلسه کنگره در مورد نحوه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و پیامدهای بعد از آن گفت در حال حاضر تهدید تروریستی افغانستان کوچکتر از تهدیدات زمان ۱۱ سپتامبر است اما شرایط کنونی می تواند احتمال سازماندهی مجدد برای گروههای القاعده و داعش را فراهم کرد.

میلی در نشست با نمایندگان کمیته خدمات مسلح مجلس نمایندگان افزود یک احتمال واقعی در آینده نه چندان دور میان شش تا ۳۶ ماه برای بازسازی القاعده یا داعش وجود دارد و اکنون وظیفه ما این است که به حفاظت از شهروندان آمریکایی در برابر حملات افغانستان ادامه دهیم.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا که به همراه ژنرال میلی حضور داشت، سخنان رییس ستاد مشترک ارتش در مورد تهدیدات سازماندهی مجدد گروهایی مانند القاعده و داعش در افغانستان را تایید کرد.

آستین با تایید سخنان میلی گفت القاعده با گذشت زمان ضعیف شده است. در حال حاضر سازمان های تروریستی به دنبال مکان های رها شده هستند تا بتوانند آموزش و تجهیزات خود را در آنجا پیاده کنند و بنابراین به وضوح در آنجا این احتمال وجود دارد که در آینده رخ دهد.

رییس پنتاگون در مورد نحوه تصمیم گیری برای خروج نیروهای آمریکا در دولت بایدن گفت اگر ما بیشتر در افغانستان می ماندیم مواضع طالبان در آنجا روشن بود، آنها قصد داشتند حملات خود را به نیروهای ما دوباره آغاز کنند.

وی اضافه کرد دیدگاه من این است که ما باید نیروهای بیشتری را برای محافظت از خود و انجام مأموریت هایی که به ما محول شده بود، مستقر می کردیم.

آستین با تکرار سخنان روی گذشته خود در توضیح روند عملیات خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان گفت که اگرچه دو روز اول تخلیه نیروها سخت بود، اما نیروهای آمریکایی توانستند نظم را در مدت ۴۸ ساعت برقرار کنند و تلاش برای جابجایی دهها هزار شهروند آمریکایی و افغان های در معرض خطر به طور جدی آغاز شد.

گفت در جریان این عملیات درس‌های زیادی گرفته شد و مدعی شد که هیچ‌یک از نیروهای مسلح جهان نمی‌توانستند چنین عملیاتی را انجام دهند.

وزیر دفاع آمریکا در کمیته خدمات نیروهای مسلح در سنا، رویکرد واشنگتن در جنگ ۲۰ ساله در افغانستان را زیر سوال برد و به ناتوانی آمریکا در ملت سازی اعتراف کرد.

ژنرال مارک میلی رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا روز سه شنبه نیز در نشست سنا با اعتراف به اینکه عملیات خروج از افغانستان یک شکست راهبردی بود، گفت بازسازی مجدد القاعده یا داعش با آرزوی حمله به آمریکا یک احتمال بسیار واقعی است.

این مقام ارشد نظامی آمریکا همچنین با تروریستی خواندن گروه طالبان اظهار داشت که آنها روابط خود را با القاعده قطع نکرده اند.

نظر شما