شناسهٔ خبر: 49864208 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مردم‌سالاری‌آنلاین | لینک خبر

مهم‌ترین رویدادهای تاریخی ۷ مهر - مردم سالاری آنلاين

مرور رویدادهای تاریخی همیشه برای اغلب افراد جذابیت دارد؛ مخصوصا اگر بدانند سال‌ها قبل دقیقا در همین روز چه اتفاقاتی رخ داده است.

صاحب‌خبر -
 
مرور رویدادهای تاریخی همیشه برای اغلب افراد جذابیت دارد؛ مخصوصا اگر بدانند سال‌ها قبل دقیقا در همین روز چه اتفاقاتی رخ داده است.
به گزارش ایسنا، مهم‌ترین رویدادهای هفتم مهر را در ادامه به نقل از پایگاه «موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران» می‌خوانید:
سال ۱۳۰۵
میرزا اسدالله خان اسدبهادر (یمین خاقان) به سمت وزیر مختار ی ایران در فرانسه انتخاب گردید.
سال ۱۲۸۸
- محمدعلی میرزا شاه مخلوع با یک کشتی روسی بندر انزلی را به قصد روسیه ترک کرد. همراهان وی روز قبل از بندر خارج شده بودند.
- روزنامه شرق به مدیریت آقا سیدضیاءالدین به دو زبان فارسی و فرانسه در تهران انتشار یافت و مقالات تند و کوبنده و اصلاح‌طلبانه آن توجه مردم را جلب نمود. آقا سیدضیاءالدین فرزند میرزا علی آقا یزدی و در آستانۀ بیست سالگی است.
سال ۱۳۱۲
کاراخان قائم‌مقام کمیساریای خارجه دولت اتحاد جماهیر شوروی با تشریفات رسمی وارد تهران شد. از طرف وزیر و معاون وزارت خارجه و کفیل ارکان حرب قشون و رئیس تشکیلات نظمیه و بلدیه و حکمران تهران از وی استقبال به عمل آمد.
سال ۱۳۱۹
محمدعلی وارسته به معاونت وزارت کشور منصوب شد.
سال ۱۳۲۰
- حسین علاء به ریاست بانک ملی ایران منصوب شد.
- هیئت مؤسس حزب توده ایران در منزل سلیمان محسن اسکندری تشکیل شد و اعضاء کمیته مرکزی موقت را به این شرح تعیین نمود. سلیمان میرزا اسکندری، عباس اسکندری، شیخ محمد یزدی، ایرج اسکندری، رضا روستا، دکتر مرتضی یزدی، دکتر رضا رادمنش، عبدالحسین نوشین، دکتر محمد بهرامی، بزرگ علوی، علی امیر خیزی.
سال ۱۳۲۲
- خبازان تهران در پاسخ شریدان اعلام نمودند که آرد دولتی آنقدر مخلوط دارد که جای قبول هیچ ماده خارجی حتی خاک رس را هم ندارد.
- آقای سیدضیاءالدین طباطبائی که مدت ۲۲ سال خارج از ایران زندگی می‌کرد در میان استقبال و شور و هیجان مردم وارد تهران شد. سیدضیاءالدین در سالهای اخیر در فلسطین به امر کشاورزی اشتغال داشت ضمناً مدتی نایب رئیس کنگره مسلمین بود. وی در سوم حوت ۱۲۹۹ با قوای قزاق مقیم قزوین کودتا کرد و حکومت را در دست گرفت و رجال ایران را به حبس انداخت و دست به اصلاحاتی زد. مدت نخست‌وزیری او ۹۰ روز طول کشید سپس به خارج از کشور تبعید شد. وی قبل از نخست‌وزیری روزنامه‌نویس بود و روزنامه‌های برق ـ شرق ـ رعد را به ترتیب منتشر می‌کرد.
سال ۱۳۲۴
عدم صلاحیت محمد مسعود برای روزنامه‌نگاری در شورای عالی فرهنگ مطرح و در نتیجه امتیاز روزنامه مرد امروز به اتفاق آراء لغو گردید.
سال ۱۳۳۲
مجمع عمومی صاحبان سهام شرکت ملی نفت ایران با شرکت اعضاء شورایعالی به ریاست دکتر علی امینی وزیر دارائی تشکیل شد. در این جلسه نمایندگان منتخب مجلس شورای ملی در شرکت نفت نیز حضور داشتند. در این جلسه ترازنامه شرکت نفت مربوط به سال ۱۳۳۰ تصویب شد.
سال ۱۳۳۳
- سعید قزاز وزیر کشور عراق وارد تهران شد. مدت توقف وی در تهران یک هفته طول خواهد کشید.
محاکمه آقایان دکتر سیدعلی شایگان و سید احمد رضوی و دکتر سیدحسین فاطمی در دادگاه شماره یک دادرسی ارتش آغاز شد. در کیفرخواست صادره دادستان نظامی برای هر سه نفر تقاضای اعدام نموده است.
سال ۱۳۳۶
کنگره پزشکی رامسر افتتاح شد. برنامه این کنگره بحث درباره بیماریهای آمیزشی و نحوه مبارزه با آن است.
سال ۱۳۴۳
قرارداد خرید ۱۴۰هزار تن گندم از آمریکا بین وزیر دارائی و نماینده آمریکا امضاء شد. گندم خریداری شده تا پایان آذرماه به ایران حمل خواهد شد.
سال ۱۳۴۷
قهرمانان ایران برای شرکت در بازیهای الپیک عازم مکزیک شدند.
سال ۱۳۴۹
- سپهبد جعفر قلی صدری معاون سرای نظامی به ریاست شهربانی کل کشور منصوب گردید.
- پارک قیطریه که متعلق به افتخار اعظم دختر میرزاعلی اصغرخان اتابک اعظم بود از طرف شهرداری خریداری شد و تبدیل به پارک عمومی گردید (۱)
سال ۱۳۵۲
در عراق عوامل ناظم کزار عامل کودتای نافرجام عراق دست به یک سلسله اقداماتی انتقامی زدند و در نتیجه عده زیادی در آن کشور بازداشت شدند.
سال ۱۳۵۷
کارکنان راه‌آهن دولتی ایران و کارکنان سازمان آب تهران به اعتصابیون پیوستند.

--------------
۱. این باغ در سال ۱۳۰۷ هجری قمری از طرف حاج غلامرضاخان آصف‌الدوله به میرزاعلی اصغرخان امین‌السلطان هدیه داده شد.

برچسب‌ها:

نظر شما