شناسهٔ خبر: 49844488 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

«آسیب شناسی ادبیات دفاع مقدس» درکلام شاعران و رزمندگان هرمزگان و فارس

بندرعباس- ایرنا- ویژه برنامه «آسیب شناسی ادبیات دفاع مقدس» سه شنبه شب به همت دبیر محفل ادبی صبا و با حضور شاعران حوزه دفاع مقدس در بستر فضای مجازی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، ویژه برنامه «آسیب شناسی ادبیات دفاع مقدس» به همت محفل ادبی صبا و با حضور مهرنوش منصوری، دبیر محفل ادبی صبا؛ غلامرضا کافی، استاد دانشگاه شیراز و پژوهشگر حوزه دفاع مقدس؛ مرتضی نصیری، جانباز دفاع مقدس؛ فاطمه رحمانی، دبیر محفل ادبی محیای قشم و شاعرانی همچون ایرج انصاری؛ امیرحسین والا و محمدعلی یوسفی در بستر فضای مجازی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، استاد دانشگاه شیراز و پژوهشگر حوزه دفاع مقدس با حضور در این ویژه برنامه بیان کرد: ادبیات دفاع مقدس یک حوزه بسیار وسیع، گسترده، مردمی، محتواگرا و آمیخته با تعلق خاطر است که زیرمجموعه ادبیات انقلاب اسلامی طبقه‌بندی می‌شود.

غلامرضا کافی ادامه داد: ادبیات دفاع مقدس، حوزه‌ای است که به فراوانی مشهور است؛ فراوانی و تنوع قالب‌ها، کثرت پدیدآورندگان و آثار ایجاد شده که همین تنوع و فراوانی به آسیب‌هایی در این حوزه انجامیده است.

وی، آسیب شناسی ادبیات دفاع مقدس را به سه حوزه تعریف و کلیات، شکل و ساختار (آسیب شناسی بیرونی) و محتوا (آسیب شناسی درونی) طبقه بندی کرد و افزود: در حوزه تعریف و کلیات بر سر نقش دستوری کلمه «مقدس» بسیار اختلاف نظر وجود دارد که نقش صفت دارد یا نقش اضافه بیانی و در واقع در این حوزه، عنوانهای متعددی داریم که باید به یک انسجام و هماهنگی برسند.

این پژوهشگر حوزه دفاع مقدس ادامه داد: تعیین نسبت شعر دفاع مقدس با شعر پایداری، رابطه اشعار دفاع مقدس با گونه اجتماعی سیاسی شعر و رابطه شعر دفاع مقدس با شعر آیینی از جمله آسیب‌هایی است که در حوزه کلیات مطرح است.

کافی در حوزه آسیب شناسی ساختاری نیز گفت: بسیاری از واژگان اشعار دفاع مقدس آنقدر تکرار شده‌اند که باعث دلزدگی و کنار زدن مخاطبان خواهند شد که شاعران جدید این حوزه باید به این مساله توجه ویژه داشته باشند.

وی افزود: بازسازی صحنه‌های گذشته و بازگشت به جنگهای گذشته نیز باعث شده حوزه ساختاری شعر دفاع مقدس از معیار مرسوم دور شود.

این مدرس دانشگاه عنوان کرد: سفارشی نویسی اشعار و بی توجهی و بازماندن از زبان شعر نو نیز از دیگر آسیب های بیرونی اشعار دفاع مقدس است.

مهرنوش منصوری عضو هیات علمی دانشگاه و دبیر محفل ادبی صبا نیز بیان کرد: ادبیات در تاریخ هر ملتی می‌تواند بیانگر حقایق، رخدادها، رویدادها، خوشی‌ها و ناخوشی‌ها باشد.

ادبیات دفاع مقدس در ایران یک دوره درخشان از تاریخ معاصر ما را در برمی‌گیرد؛ بنابراین زادگاه آن فرهنگ ایرانی اسلامی است. ادبیاتی که نسل جدیدی از نویسندگان و مخاطبان را به جامعه ادبی کشورمان معرفی کرد.

در ادامه هر یک از شاعران به خوانش اشعاری با محوریت دفاع مقدس پرداختند.

مرتضی نصیری از شاعران و جانبازان دوران دفاع مقدس هرمزگان نیز به بیان خاطراتی از دوران هشت سال دفاع مقدس پرداخت.

نظر شما