شناسهٔ خبر: 49844402 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

تاثیر ویتامین دی در پیشگیری از کرونا تا چه میزان است؟

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: اگر افراد متفرقه‌ای بیایند و درارتباط با مساله کرونا صحبت کنند ممکن است که این گفته مورد نظر و قبول کمیته علمی کشوری نباشد و خواه ناخواه هم وزارت بهداشت این موضوع را مورد قبول قرار نخواهد داد.

صاحب‌خبر -
حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا درباره اینکه گفته می‌شود درصورتی که سطح آنتی بادی و ویتامین دی افراد بالا باشد به کرونا مبتلا نمی‌شوند، گفت: همه بحث‌هایی که صورت می‌گیرد باید براساس مقالات باشد، اما نه برای مثال مقالات چاپ شده در مجلات غیرمعتبر. این مقالات باید معتبر باشد و بعد در کمیته علمی کرونا تصویب شده باشد. چنین چیزی مورد قبول است و غیر از آن مورد قبول نیست.

او در توضیح این مساله افزود: از لحاظ علمی، یکسری مطالعات وجود دارد که نشان می‌دهد اگر سطح ویتامین دی افراد خوب و در حد طبیعی باشد، ریسک ابتلا به درگیری ریوی و میزان بستری شدن در آی سی یو می‌تواند کاهش پیدا کند، اما به این معنا نیست که اگر میزان ویتامین D خوب باشد و فرد کرونا بگیرد، حتما درگیری ریوی ندارد یا وارد آی سی یو نمی‌شود و یا خدایی ناکرده فوت می‌کند. این دو با هم کاملا متفاوت هستند.

جماعتی در ادامه گفت: موضوع بعدی این است که اگر آنتی بادی در سطح بالا در بدن فرد وجود داشته باشد و واکسن هم نزده باشد باز احتمال گرفتاری به کرونا وجود دارد و حتی در کسانی که بیماری کرونا گرفته‌اند این مساله محتمل است. حال چه با درگیری ریوی یا بدون درگیری ریوی، چه بدون علامت و چه باعلامت خفیف.

او افزود: راجع به اینکه باید برای افرادی که کرونا گرفته‌اند واکسن تزریق شود یا خیر، در اروپا یک نظر و در آمریکا نظر دیگری دارند. در کشور آمریکا اعتقاد بر این است که اگر کسی حتی به بیماری مبتلا شده باشد، بدون اندازه گیری سطح آنتی بادی، توصیه شده است که ۹۰ روز بعد از گرفتن بیماری کرونا، فرد هردو دوز واکسن را بزند. در کشور‌های اروپایی می‌گویند اگر فرد یکبار بیماری گرفته است و آنتی بادی در بدن او به وجود آمده است، توصیه می‌کنند فرد یک دوز واکسن را بزند، این مساله باز به این معنا نیست که واکسن نزنیم.

جماعتی گفت: در کشور ما فعلا به این صورت عمل می‌شود که حتی کسی که به بیماری کرونا مبتلا شده است، اجماع بر این است که همان دو دوز را بزند که برحسب شدت بیماری هم گاهی مدت زمان تزریق آن متفاوت است. اما سه ماه بعد از اینکه فرد از بیماری کرونا بهبود پیدا کرد، زمان خوبی است که واکسیناسیون فرد انجام شود که همان دو دوز واکسن کروناست.

او در ارتباط با ساختار جدید کمیته‌های مربوط به کرونا در وزارت بهداشت گفت: سابق بر این اینگونه بود که کمیته ها، برای مثال کمیته واکسن، اپیدمولوژی، عوارض واکسن و مانند آن به موازات هم در وزارت خانه کار می‌کردند. از زمانی که آقای عین اللهی به عنوان وزیر بهداشت منصوب شده اند، دستور داده‌اند که تمام کمیته‌های علمی مربوط به کرونا زیرمجموعه کمیته علمی اصلی کرونا که تحت معاونت درمان است که بنده هم دبیر آن هستم، باشد و فعالیت‌هایی که این کمیته‌ها انجام می‌دهند، با خروجی‌اش به کمیته علمی بیاید.

جماعتی افزود: در کمیته علمی برترین اساتید و دانشمندان رشته‌های مختلف مرتبط با کرونا حضور دارند، از بیماری‌های عفونی و آی سی یو و ریه گرفته تا روانشناسی و طب توان بخشی و رادیولوژی در کمیته علمی دبیر بورد دارند و دبیر بورد بالاترین مرجع علمی یک رشته دانشگاهی است که در کمیته علمی کرونا حضور دارد. خروجی کمیته‌های دیگر مانند کمیته واکسن کرونا داخل این کمیته علمی اصلی می‌آید و در آنجا راجع به آن بحث و تبادل نظر می‌شود. تمامی اساتید و دانشمندانی که در آن حوزه وجود دارند در آنجا نظر می‌دهند و به صورت یک مصوبه ازسوی کمیته ابلاغ می‌شود.

او درادامه گفت: باتوجه به اینکه تمامی جنبه‌های بحث علمی کرونا از تشخیص تا درمان، به کمیته علمی کرونا وزارت بهداشت مربوط است، صدا و سیما و خبرگزاری‌ها موظف هستند با آن درارتباط باشند. من اصلا راجع به بحث اجرایی صحبت نمی‌کنم. اگر افراد متفرقه‌ای بیایند و صحبت کنند ممکن است که این مساله مورد نظر و قبول کمیته علمی کشوری نباشد و خواه ناخواه هم وزارت بهداشت این موضوع را مورد قبول قرار نخواهد داد.

جماعتی درارتباط با اختصاص دادن واکسن فایزر وارد شده به مادران باردار گفت: سازمان غذا و دارو یک مجمع علمی بسیار قوی درمورد دارو‌ها واکسن و ... دارد. هرواکسنی که مورد وثاق سازمان غذا و دارو باشد می‌تواند برای مادران باردار مورد استفاده قرار بگیرد. توصیه می‌شود مادران باردار با توجه به بحث پاندمی و گسترش بیماری و احتمال خطر برای آن‌ها و جنین حتما واکسینه شوند، اما این به این معنا نیست که حتما واکسن فایزر زده شود. هرواکسنی که مورد تایید سازمان غذا و دارو باشد، باید در مادران باردار مورد استفاده قرار بگیرد. به این دلیل که مادران باردار در ریسک ابتلا به کرونا هستند. جالب اینجاست که براساس مطالعات آنتی بادی افرادی که واکسن زده‌اند به جنین آن‌ها هم منتقل شده است و تا چندین ماه بعد از به دنیا آمدن این جنین‌ها به دلیل آنتی بادی‌های ضدکرونا در این نوزادان مقاومت ایجاد می‌شود. مادران باردار جزو اقشار آسیب‌پذیر هستند و باید در برابر کرونا ایمنی پیدا کنند.

او درارتباط گفته مدیر شرکت داروسازی مدرنا مبنی بر پایان یافتن همه گیری کرونا تا یکسال دیگر گفت: هم اقدامات پیشگیری مانند زدن ماسک و فاصله گیری اجتماعی و هم واکسیناسیون‌های مکرر باعث می‌شود که چرخه ویروس به تدریج شکسته شود و، چون چرخه ویروس شکسته می‌شود باعث می‌شود که ویروس به تدریج قدرت و سرایت‌زایی‌اش را از دست بدهد. این باعث می‌شود به تدریج با واکسیناسیون‌های مکرر ویروس به صورت یک ویروس سرماخوردگی دربیاید و به این شکل عارضه نداشته باشد.

جماعتی گفت: امیدواریم که این مساله به این صورت باشد. البته به ویژه در جا‌هایی که اقدامات بهداشتی را انجام نمی‌دهند یا واکسیناسیون به طور کامل انجام نمی‌شود، ممکن است جهش‌های جدیدی ایجاد شود که امیدواریم اینگونه نباشد، اما گاهی این جهش‌ها و موتاسیون ها، ویروس را به طرف وحشی‌تر شدن و سرایت‌زایی بیشتر می‌برد و در این صورت می‌تواند خطرناک باشد. در غیر این صورت، اگر به همین روال پیش برویم، با واکسیناسیون اکثر افراد جامعه به خصوص افرادی که در ریسک عفونت کرونا هستند و اقدامات بهداشتی سیستم بهداشتی و مردم، امید بر این است که به تدریج پاندمی در کشورما و کشور‌های دیگر به همین صورت کنترل شود.

نظر شما