شناسهٔ خبر: 49844359 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

هشدار طالبان به آمریکا در مورد نقض حریم هوایی

گروه طالبان هشدار داد؛ تداوم پرواز غیر قانونی پهپاد‌های آمریکایی در آسمان افغانستان و نقض حریم هوایی این کشور برای واشنگتن عواقب خواهد داشت.

صاحب‌خبر -
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا از "اسپوتنیک"، طالبان در بیانیه روز سه‌شنبه خود به مسوولیت این گروه برای محافظت از سرزمین افغانستان اشاره و تعهد آمریکا در توافق دوحه را به آن کشور گوشزد کرد.

در این بیانیه آمده است: آمریکا اخیراً تمام قوانین بین المللی و تعهداتش در مقابل طالبان بر اساس توافق دوحه را نقض کرده و حریم هوایی افغانستان توسط پهپاد‌های آمریکا نقض می‌شود. این تخلفات باید اصلاح و از آن‌ها جلوگیری شود. ما از همه کشور‌ها به ویژه ایالات متحده می‌خواهیم که به تعهدات و قوانین بین المللی خود پایبند باشند تا با عواقب منفی مواجه نشوند.

این گروه توضیحی در مورد این عواقب منفی نداد.
به گزارش ایرنا، در ماه جاری ژنرال فرانک مک کنزی فرمانده ارتش آمریکا اعتراف کرد که در حملات هوایی ماه گذشته واشنگتن هنگام تخلیه نیرو‌های آمریکایی از افغانستان، ۱۰ غیرنظامی در کابل کشته شده‌اند.

مک کنزی در کنفرانس خبری در پنتاگون که از شبکه تلویزیونی سی ان ان آمریکا پخش می‌شد، اعلام کرد که تحقیقات نظامی آمریکا در مورد حملات مرگبار هواپیمای بدون سرنشین کابل در ماه اوت نشان داد که در این حمله ۱۰ غیرنظامی کشته شدند و راننده و خودروی مورد هدف قرار گرفته نیز احتمالا تهدیدی از طرف گروه داعش شاخه خراسان نبوده‌اند.

این مقام نظامی آمریکایی اعتراف کرد که این حمله اشتباه صورت گرفته و سپس عذرخواهی کرد.
پنتاگون نخست این حمله را ماموریتی موفق برای جلوگیری از بمب گذاری دیگری در فرودگاه کابل مطرح کرد. در حمله نخست داعش به فرودگاه کابل هنگام تخلیه نیرو‌های آمریکایی ۱۳ نیروی آمریکایی و دستکم ۱۶۹ نفر از افغان‌ها در ۲۶ اوت جان باختند.

مصاحبه‌ها و ویدئو‌های نیویورک‌تایمز نشان می‌دهد که حمله پهپاد "ریپر" آمریکا به خودرویی در کابل در ۲۹ اوت (هفتم شهریور) که ارتش آمریکا مدعی بود حامل مواد منفجره است، موجب کشته شدن یک امدادگر و اعضای خانواده‌اش شد.

نظر شما