شناسهٔ خبر: 49844303 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

افزایش عناوین منتشرشده کتاب در شش ماهه نخست امسال

تعداد عناوین منتشرشده کتاب در شش ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در شش ماهه نخست امسال تعداد ۴۴ هزار و ۸۷۸ عنوان کتاب منتشر شدند. این در حالی است که آمار عناوین منتشرشده در شش ماهه نخست پارسال به ۴۱ هزار و ۳۳۶ عنوان می‌رسید. این مسئله نشان می‌دهد تعداد کتاب‌های منتشرشده در شش ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

۳۱ هزار و ۸۹۷ عنوان کتاب تالیفی و ۱۲ هزار و ۹۸۱ عنوان کتاب ترجمه در این مدت منتشر شدند. سال گذشته این مقدار به ۲۹ هزار و ۲۴۰ عنوان در بخش تالیفی و ۱۲ هزار و ۹۶ عنوان در حوزه ترجمه می‌رسید.

ناشران تهرانی ۳۴ هزار و ۳۲۲ عنوان و ناشران شهرستانی ۱۰ هزار و ۵۵۶ عنوان کتاب در شش ماهه نخست امسال منتشرکردند. دلیل این تفاوت به حضور اکثر ناشران کشور در تهران بازمی گردد. در شش ماهه نخست سال گذشته ناشران تهرانی ۳۰ هزار و ۱۱۵ عنوان و ناشران شهرستانی ۱۱ هزار و ۲۲۱ عنوان کتاب منتشر کردند.

تعداد کتاب‌های چاپ اولی در شش ماهه نخست امسال ۲۸ هزار و ۶۵۱ عنوان و تجدید چاپ به ۱۶ هزار و ۲۲۷ عنوان می‌رسد. سال گذشته این تعداد به ترتیب ۲۵ هزار و ۲۵ و ۱۵ هزار و ۶۱۱ عنوان کتاب بود.

شمارگان کتاب یکی از مسائل مهم در نشر کشور است. بیشترین متوسط شمارگان کتاب در شش ماهه نخست امسال به کودک و نوجوان، کمک آموزشی و دین اختصاص دارد. جالب است که در شش ماهه نخست سال گذشته متوسط شمارگان کتاب در همین بخش‌ها دیده می‌شود.

شمارگان کتاب در زمینه ادبیات در شش ماهه نخست امسال به ۸۵۰ نسخه کتاب می‌رسید درحالی که سال گذشته به ۸۹۰ نسخه می‌رسید. این مسئله نشان می‌دهد شمارگان کتاب در حوزه ادبیات با افت اندکی همراه بوده است. این مسئله به میزان تقاضای مخاطبان کتاب و توان ناشران برای انتشار کتاب‌های حوزه ادبیات بازمی گردد. در این میان میزان مولفانی که کتاب هایشان را برای انتشار به ناشر سپردند یا هنوز مراحل انتشار را سپری می‌کند خودنمایی می‌کند و در میزان عناوین کتاب در این حوزه تاثیر می گذارد.

بیشتربخوانید

انتهای پیام/

نظر شما