شناسهٔ خبر: 49844064 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اعتماد | لینک خبر

گزارشي از روند انتصابات در شهرداري تهران

مديران زاكاني آمدند

صاحب‌خبر -

نورا حسيني| نزديك به يك ماه از حكم رسمي عليرضا زاكاني به عنوان شهردار تهران گذشته است اما او تنها دو معاون خود را تغيير داده است؛ اين درحالي است كه او پس از انتخاب به عنوان شهردار تهران تا زماني كه حكمش از سوي وزير كشور امضا شود، درحال بررسي وضعيت شهرداري و شخصيت‌هايي بود كه به عنوان مدير به وي پيشنهاد مي‌شدند.  در اين فاصله دوبار اعضاي شوراي شهر تهران نسبت به تغيير مديراني كه مي‌دانند به زودي تغيير خواهند كرد و انگيزه‌اي براي ادامه كار ندارند تذكر داد. اما به نظر مي‌آمد زاكاني با آرامش به دنبال اين جابه‌جايي‌هاست، اما به زودي از تعداد زيادي از مديران وي رونمايي مي‌شود. مديراني كه هيچ‌كدام از بدنه شهرداري نيستند. اين درحالي است كه عليرضا زاكاني در زماني كه برنامه خود را در صحن شوراي شهر ارايه مي‌كرد در پاسخ به نگراني برخي از اعضاي شوراي شهر تهران درخصوص ورود اتوبوسي مديران از بيرون شهرداري گفت اولويتش استفاده از نيروهاي داخل شهرداري است اما انتصابات اوليه او اين نگراني را ايجاد كرده كه او به وعده‌اش پايبند نيست. هرچند عليرضا زاكاني روز گذشته در حاشيه صحن شوراي شهر تهران در پاسخ به اين پرسش «اعتماد» كه گفته مي‌شود بيشتر انتصابات وي از بسيج دانشگاه آزاد و جمعيت رهپويان است، گفت: من هنوز انتصابي نكرده‌ام و تا زماني كه انتصابات قطعي من اعلام نشده درخصوص آن سخني نمي‌گويم.   اما با وجود آنكه زاكاني تلاش مي‌كند اميدواري‌هايي هم به مديران قديمي شهرداري بدهد اما بدنه شهرداري كه گمان مي‌كردند با حضور پرتعداد كاركنان شهرداري در تركيب شوراي شهر روزهاي خوش آنها آغاز مي‌شود، نقشه‌هاي‌شان را نقش بر آب مي‌بينند.
قاليبافي‌هاي نااميد 
يكي از بخش‌هايي كه تا پيش از اين تصور مي‌شد، در دوره جديد مديريت شهري پايتخت، دست بالا را داشته باشند، ياران محمدباقر قاليباف شهردار ادوار طولاني حكمراني اصولگرايان بر شوراي شهر و رييس فعلي مجلس شوراي اسلامي بود. اين روزها براي اين طيف هم در شهرداري روزهاي خوبي نيست. نگراني‌اي كه از روز اول اعضاي شوراي شهر تهران كه وفادار‌تر به قاليباف بودند در صحن شورا مطرح كردند. ناصر اماني يكي از اعضاي شوراي شهر تهران بود كه از همان نخست اين دغدغه را با زاكاني مطرح كرد. او در نخستين سخنانش در صحن شوراي شهر تهران گفت: بعد از انقلاب هميشه از بيرون به شهرداري آمدند و اين ايرادي ندارد. شما نيز وارد شهرداري تهران خواهيد شد. اما اكنون شهرداري تهران به بلوغي رسيده است كه مي‌گويد من مي‌توانم شهردار تهران و مديران را از بدنه خود عرضه كنم. او ادامه داد: بدنه شهرداري تهران نگران هستند. از آقاي زاكاني مي‌خواهيم اينجا موضع خود را پشت اين تريبون نسبت به اين موضوع روشن كنند. به پرسنل شهرداري در زمان انتخابات قول داديم و گفتيم به شما اعتماد داريم، لذا خواهش مي‌كنم موضع خود را در اين زمينه روشن كنيد و به بدنه شهرداري آرامش دهيد كه آنها نگران نباشند. زاكاني آن زمان در پاسخ به نگراني برخي از اعضاي شوراي شهر تهران تاكيد كرد كه به جاي ورود افراد ناآشنا به شهرداري كه نياز به كارآموزي دارند از نيروهاي متخصص شهرداري استفاده مي‌كند. ناصر اماني روز گذشته به «اعتماد» درباره انتصابات و بي‌اطلاعي برخي از اعضاي شوراي شهر از ليست‌هايي كه منتشر مي‌شود، گفت: ‌انتخابات مستقل معاونان شهردار، حق شهردار تهران است كه بار سنگين مسووليت اداره شهر را بر عهده دارد. اما انتظار مي‌رود در رده‌هاي مديريتي پايين‌تر از بدنه شهرداري استفاده شود اما همه انتصابات در اختيار شهردار تهران است و شورا مي‌تواند تنها نقش مشورت‌دهنده داشته باشد. درخصوص اطلاع از انتصابات هم قرار شده است كه جلسات هم‌انديشي با شهردار برگزار شود تا در اين جلسات اعضاي شورا از اين موضوعات مطلع و ديدگاه‌هاي خود را بيان كنند. 
احكام يك‌ساله زاكاني 
زاكاني تاكنون دو حكم يك‌ساله براي محمد توكلي‌زاده به عنوان معاون اجتماعي - فرهنگي شهرداري تهران و ابوالفضل فلاح معاونت مالي و اقتصاد شهري امضا كرده است و داود گودرزي را هم به عنوان سرپرست سازمان بازرسي شهرداري تهران منصوب كرده. او دبير قرارگاه ملي مبارزه با مفاسد اقتصادي بوده است. حكم علي نصيري، سرپرست سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران هم دو هفته پيش توسط زاكاني امضا شد. 
اخبار غيررسمي از مديران آينده شهر 
شنيده‌ها حكايت از اين دارد كه لطف‌الله فروزنده هم به زودي به عنوان معاون توسعه منابع انساني شهرداري تهران از زاكاني حكم مي‌گيرد و او توانسته مشكل بازنشستگي‌اش را حل كند. فروزنده معاونت توسعه مديريت و منابع انساني دولت دهم و سخنگويي جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي را در كارنامه خود دارد. گفته مي‌شود جلال بهرامي، معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها هم قرار است جايگزين مجتبي يزداني در معاونت خدمات شهري شود. معاون قاليبافي كه در 4 ساله مديريت اصلاح‌طلبان توانست صندلي خود را حفظ كند.  مجتبي شفيعي منتقد قديمي پل طبقاتي صدر و از مديران منتقد قاليباف در حوزه ترافيك هم براي معاونت حمل‌ونقل و ترافيك در نظر گرفته شده است هرچند كه سيد جعفر تشكري هاشمي رييس كميسيون عمران و حمل‌ونقل شوراي شهر تهران اين موضوع را در گفت‌وگو با تسنيم تكذيب كرده اما به نظر مي‌رسد حضور او در اين معاونت قطعي شده است.  به گفته تشكري انتخاب مديران حق شهردار است و شورا مي‌تواند در اين زمينه مشورت بدهد و در صورت خواست شهردار اطلاعات لازم را به اشتراك بگذارد. ما هم همين كار را انجام داديم و بنا به خواست شهردار ديدگاه‌هاي خود را بنا به تجربه‌اي كه در اين سال‌ها كسب كرده‌ايم مطرح كرده‌ايم و اين براي كمك به تصميم بهتر شهردار بوده نه دخالت در تصميم و طبيعتا تصميم نهايي بر عهده شهردار است و ما نيز اطلاعاتي را كه در اختيار داريم به آقاي شهردار ارايه مي‌كنيم و شهردار هم بزرگوارانه نظر ما را خواستند.
ارزيابي 40 مدير در كميته انتصابات 
اما زاكاني روز گذشته درخصوص انتصابات و ليست‌هاي مجازي به رسانه‌ها توضيح داد. او درخصوص مديراني كه انتخاب كرده است، گفت: ‌چيزي كه اتفاق مي‌افتد شايستگي است چه از درون و چه از بيرون شهرداري و اصل اين است كه نقطه آغاز را از درون شهرداري شروع كنيم. كانون ارزيابي نيز در اين زمينه تشكيل شده و بيش از ۴۰ نفر توسط متخصصين ارزيابي شدند و اسامي مطرح‌شده براي انتصاب و پيشنهاداتي كه به بنده ارايه شده، بخش عمده آن از درون شهرداري است. ان‌شاءالله با انتشار اسامي از گمانه‌زني‌ها عبور مي‌كنيم. بخشي از اين اسامي تا پايان اين هفته مشخص و منتشر مي‌شود. 
احكام يك‌ساله را جدي بگيريد 
زاكاني در پاسخ به سوال «اعتماد» درباره دليل حكم‌هاي يك‌ساله و كوتاه‌مدت در انتصابات شهرداري و اينكه بدنه شهرداري مديران يك‌ساله را جدي نمي‌گيرند، توضيح داد: مديريت يك‌ساله بسيار جدي است و كارمندان حتما آن را جدي بگيرند چرا كه قرار است مديران ارزيابي شوند. مديريت شهري امري شوخي‌بردار نيست و نمي‌توان به مديري تا ۴ سال بعد حكم داد. ما لحظه به لحظه مديران را رصد مي‌كنيم و علاوه بر اين كارمندان را نيز رصد خواهيم كرد چرا كه پس از اين بحث كار و تلاش مطرح است. خودمان را مكلف مي‌دانيم كه شبانه‌روز كار كنيم و انتظارمان نيز اين است كه مديران ما نيز شبانه‌روز كار كنند. شهردار تهران اضافه كرد: مديران در اين يك سال ارزيابي مي‌شوند و اميدوارم بتوانيم سال‌هاي بعد نيز در خدمت همه افرادي كه حكم يك‌ساله دريافت مي‌كنند، باشيم. در اين احكام جمله‌اي وجود دارد مبني بر اينكه اميد دارم كه اين استمرار صورت بگيرد. اما ما نه با خودمان، نه با مديران و نه با كارمندان تعارف نداريم. شهر را نمي‌توان با تعارف اداره كرد بلكه اداره شهر نياز به جديت دارد و مديران بايد براي لحظه‌ها، هفته‌ها و ماه‌ها برنامه داشته باشند. زاكاني در پايان در پاسخ به اين پرسش كه آيا اعضاي شورا، افرادي را براي انتصاب پيشنهاد دادند، يادآور شد: بنده از همه اعضاي شوراي شهر و همه كساني كه بيرون از شوراي شهر تهران هستند خواهش كردم كه اسامي و رزومه‌ها را به ما ارايه دهند اما نهايتا فرآيند انتصابات هيچ نسبتي با اعضاي شوراي شهر پيدا نمي‌كند. فصل جابه‌جايي‌ها در شهرداري آغاز شده است و به نظر مي‌رسد عليرضا زاكاني به سبك محمود احمدي‌نژاد در دوران شهرداري مديران خود را انتخاب مي‌كند و به زودي شاهد حضور ياران قديمي وي در مديريت شهري خواهيم بود.

نظر شما