شناسهٔ خبر: 49844044 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

ایران در ایران

صاحب‌خبر -

900 دانش‌آموز عشایری در استان همدان تحصیل می‌کنند

ایران زمین - همدان: معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش همدان گفت: در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰، حدود ۹۰۰ دانش‌آموز در مدارس عشایری این استان تحصیل می‌کنند که این تعداد به‌دلیل جابه‌جایی عشایر به استان‌های دیگر در طول سال کاهش می‌یابد.
معصومه خدابنده‌لو افزود: براساس شیوه‌نامه بازگشایی مدارس و دستورالعمل وزارت آموزش و پرورش، کلاس‌های آموزشی عشایری با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و با اولویت سلامت دانش‌آموزان و عوامل اجرایی مدرسه برگزار می‌شود.
به گفته خدابنده‌لو، در سال تحصیلی جاری حدود ۹۰۰ دانش‌آموز عشایری استان به‌صورت حضوری در داخل و خارج استان تحت آموزش قرار می‌گیرند. وی خاطرنشان کرد: ۱۰ کلاس عشایری از ابتدای سال تحصیلی جاری در استان همدان ساماندهی شده است و این کلاس‌ها تا پایان آبان‌ماه در داخل چادر عشایری تشکیل می‌شود.در پایان آبان به‌دلیل سرد شدن هوا و کوچ عشایر، ادامه کلاس‌ها در استان‌هایی همچون لرستان، خوزستان، ایلام و کرمانشاه برگزار می‌شود.
وی با اشاره به اینکه عشایر از اسفندماه بازگشت به همدان را آغاز می‌کنند، گفت: دانش‌آموزانی که در خوزستان ثبت‌نام کرده اند اما در حال حاضر در همدان ساکن هستند، کلاس‌هایشان در همدان تشکیل شده است. دوره متوسط اول و دوم ویژه دانش‌آموزان عشایری نداریم و این دانش‌آموزان برای ادامه تحصیل باید به نزدیک‌ترین دبیرستان محل اسکان خود مراجعه کنند.

روی آوردن کشاورزان
خراسان جنوبی به پرورش ماهی

پرورش ماهی در آب و هوای کویری خراسان جنوبی با وجود کم‌آبی چند سالی است که رونق گرفته و با استفاده از ظرفیت آب‌های شور و احداث استخرهای دومنظوره برای آبزی پروری کمک شایانی به اشتغال و افزایش کیفیت محصولات کشاورزی نیز می‌شود.
مدیرعامل شرکت تعاونی نواندیشان آبزی‌پرور قهستان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در حال حاضر بیشتر کشاورزان به کشاورزی صنعتی روی آورده‌اند و در چاه‌های کشاورزی استخر دومنظوره احداث کردند که این استخرها ظرفیت خوبی برای پرورش ماهی است. رضا جوهری گفت: گرانی خوراک ماهی را در یک سال گذشته داشته‌ایم اما قیمت ماهی هم به همان نسبت افزایش پیدا کرده و مشکل حادی برای فعالان این صنعت ایجاد نشده است. جوهری گفت: «توصیه من به کشاورزان این است که در کنار کشاورزی، پرورش ماهی را نیز شروع کنند چرا که علاوه بر صرفه اقتصادی، بیشترین مزایا را برای باغ‌ها و مزارع دارد و پرورش ماهی در استخرهای دومنظوره، استفاده از کود شیمیایی را کاهش می‌دهد.»

35 هزار دانش‌آموز کرمانشاهی واکسینه شدند

کرمانشاه- معاون مرکز بهداشت استان کرمانشاه از واکسیناسیون حدود 35 هزار دانش‌آموز 12 تا 18 سال در سطح استان خبر داد و گفت: «تاکنون عارضه جدی در اثر تزریق این نوع واکسن در سطح استان گزارش نشده است.»
به گزارش ایسنا، دکتر سارا شاه آبادی، با اشاره به تداوم روند واکسیناسیون دانش‌آموزان 12 تا 18 ساله در استان گفت: این تعداد نشان می‌دهد که حدود 24 درصد دانش‌آموزان در این رده سنی تاکنون دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.
شاه آبادی با تأکید بر لزوم تسریع در واکسیناسیون دانش‌آموزان گفت: به احتمال زیاد موج جدید کرونا آبان ماه از راه می‌رسد و در این شرایط نیاز است که تمام افراد هرچه سریعتر در برابر کرونا واکسینه شوند.
وی خاطرنشان کرد: نوجوانان و کودکان هم مانند بزرگسالان در معرض خطرات این ویروس قرار دارند و تعدادی از آنها جان خود را از دست داده و برخی ماه‌هاست که با عوارض مختلف این بیماری دست به گریبانند.
این مسئول تصریح کرد: در حال حاضر بیماران بدحال کرونا از میان کسانی هستند که واکسن تزریق نکرده‌اند و از همین حالا هشدار می‌دهیم که والدین هرچه سریع‌تر برای تزریق واکسن کرونای فرزندان خود مراجعه کنند تا بعداً در صورت مبتلا شدن فرزندشان دچار حسرت و پشیمانی نشوند.
شاه آبادی به احتمال بازگشایی مدارس در آبان ماه هم اشاره کرد و افزود: شرط حضور در مدرسه داشتن کارت واکسیناسیون است، بنابراین والدین باید هرچه سریع‌تر برای واکسیناسیون فرزندان خود اقدام کنند.
معاون مرکز بهداشت استان کرمانشاه با بیان اینکه «سینوفارم» یکی از ایمن‌ترین واکسن‌های کرونا در جهان است که هم اکنون برای کودکان تزریق می‌شود، گفت: این نوع واکسن از ویروس کشته شده تهیه شده که کم‌ترین عوارض را در میان واکسن‌های کرونا دارد.

برچسب‌ها:

نظر شما