شناسهٔ خبر: 49844012 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

در دیدار محمد بن سلمان با جیک سالیوان چه گذشت؟

ایرنا : جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در ریاض دیدار کرد.

صاحب‌خبر -

"رویترز"، سالیوان به همراه تیم لندرکینگ نماینده ویژه آمریکا در امور یمن و برت مک گرک نماینده خاورمیانه دولت جو بایدن رییس جمهوری آمریکا به خاورمیانه سفر کرده است. 
مشاور امنیت ملی آمریکا روز سه شنبه با محمد بن سلمان ولیعهد، خالد بن سلمان وزیر دفاع، عبدل عزیز بن سعود بن نایف وزیر داخلی و عبدالله بن بندر وزیر گارد ملی عربستان سعودی دیدار کرد. 
یک مقام ارشد آمریکایی گفت: آن‌ها یک گفت و گوی مفصل در مورد جنگ یمن داشتند و هر دو طرف از تلاش‌های هانس گراندبرگ نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن حمایت کرده و توافق کردند ارتباط دیپلماتیک با همه طرفها را افزایش دهند. لندرکینگ نماینده ویژه آمریکا در امور یمن در منطقه خواهد ماند تا این گفت وگوها را پیگیری کند. 
سالیوان همچنین از کمک عربستان به انتقال هزاران افغان در خطر در طول خروج پر آشوب آمریکا از افغانستان تشکر کرد. 
سفر مشاور امنیت ملی آمریکا به عربستان در حالی انجام می‌شود که ائتلاف سعودی با ادامه تجاوز نظامی به یمن، در ۲۴ ساعت گذشته ۲۰۰ نوبت آتش بس در استان الحدیده واقع در غرب این کشور را نقض کرده است. 
عربستان با همراهی امارات متحده عربی، بحرین، سودان و آمریکا در ششم فروردین سال ۱۳۹۴ با تشکیل به اصطلاح ائتلاف عربی- آمریکایی، تجاوز به یمن را آغاز کرد اما در حدود ۶ سال گذشته به استثنای امارات و آمریکا، سایر همپیمانان سعودی از این ائتلاف خارج شدند و ابوظبی نیز هم‌اکنون از یک همپیمان قدیمی به یک رقیب رو در روی ریاض در جنوب یمن تبدیل شده است. 
در طول این سال‌ها هزاران شهروند یمن که بیشتر آن‌ها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند بر اثر حملات هوایی جنگنده‌های سعودی جان خود را از دست داده‌اند. 

نظر شما