شناسهٔ خبر: 49843970 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

آتشنشانان؛ جنگجویان بی سنگر

هفتمین روز از هفتمین ماه شمسی روز آتشنشانی و ایمنی نامیده شده است، آتشنشانی شغلی سراسر فداکاری و بی‌پروایی است که می‌توان این حافظان جان و مال را جنگجویانی بی‌سنگر نامید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،  همانطور که می‌دانیم آتشنشانی یکی از پرخطرترین شغل‌های همه جوامع و همچنین کشورمان ایران است. آتش نشان هنگام رویارویی حوادث با استرس‌ و فشار‌ روحی و روانی زیادی دست و پنجه نرم می‌کند و او نیک می‌داند برای رسیدن به موفقیت و کامیابی اش در این حرفه پرخطر علاوه بر بالابردن روحیه  باید به آمادگی جسمانی هم مجهز باشد.

به نظر می‌رسد حرفه آتش نشانی مانند خبرنگاری کار دل است و اگر فداکاری و عشق به مردم را نداشته باشی در نیمه‌های راه خسته می‌شوی و سرخورده، زیرا دل به آتش خطر و خبر زدن کار هر کسی نیست .

بر این اساس به مناسبت روز آتشنشان که در تقویم شمسی مصادف است با هفتم مهرماه به ایستگاه ششم آتشنشانی واقع در خیابان شهید مفتح  یکی از ۵۴ ایستگاه موجود در مشهد رفتیم تا از نزدیک با سختی کارشان آشنا شویم.

بیشتر بخوانید

بی پروایی پروانه ها از شعله های آتش

اینجا در ایستگاه ششم شهید مفتح  آتش نشان یا امدادگر واژه ای مقدس است . فرشتگان نجات ایستگاه ششم، سه شیفت کاری دارند که هر شیفت شامل ۱۶ کارمند، رئیس ایستگاه، مدیر منطقه و دو سرباز است.

میانگین ماموریت کاری نیز  ۵ حادثه در روز است که بر این اساس رضا خاکپور رئیس ایستگاه ششم آتش نشانی با اشاره به اینکه  نیمی از تماس‌ها با مراکز آتش نشانی با هدف تفنن و سرگرمی است، می‌گوید: بیشترین تماس‌های دریافتی را مزاحمین تلفنی تشکیل می‌دهند و این مسئله جای خالی رسانه ها را در ترویج فرهنگ شهروندی نشان می‌دهد و عجیب است که در جامعه مدرن امروزی با پیشرفت تکنولوژی و علم هنوز نوع سرگرمی‌ها به روز نشده است.

رئیس ایستگاه ششم با بیان اینکه تایم طلایی (زمان حیاتی) در حرفه ما بسیار حائز اهمیت است، ادامه می‌دهد: زمان حیاتی بستگی به این دارد که با چه حادثه‌ای روبرو هستیم. تاخیر در رسیدن به محل حادثه بازی کردن با مال و گاهی جان مردم است. تایم طلایی از زمان اعلام به مرکز آتش نشانی شروع می‌شود و تا رسیدن به محل حادثه ادامه می یابد که این زمان در ایران ۴ و نیم دقیقه  است و بر طبق محاسبات از زمان طلایی جهانی نیم دقیقه عقب هستیم.

 نقشه خودکشی نقش بر آب شد

خاکپور بیان می‌کند: اگر بخواهم یکی از خاطرات تلخ و دلخراش دوران بیست ساله خدمتم را بگویم، بدون شک داستان ریزش آوار ساختمان دو طبقه‌ خیابان پورسینا را برایتان بازگو می‌کنم. طی تماس همشهریان با مرکز ۱۲۵ مطلع شدیم دو نفر زیر آوار ساختمان فروریخته محبوس شده اند، که با تلاش همکارانم توانستیم پدر و پسر ده ساله اش را پس از بیرون کشیدن از زیرحجم زیادی از سنگ و خاک  تحویل اورژانس داده و راهی بیمارستان کنیم.

او تصریح می‌کند: به همراه ۵۰ تن از همکارانم در حال جمع کردن تجهیزات امداد و نجات بودیم که دختری حدودا بیست ساله‌ هراسان  سراغ مادرش را گرفت و ما تا آن لحظه نمی‌دانستیم یکی از گمشدگان و محبوس شدگان این حادثه مادری است که اکنون دخترش به دنبال او می‌گردد و خوشبختانه پس از جستجوهای بی وقفه  تیم حرفه ای نجات و به یاری پروردگار این زن نیز نجات یافت.

شنیده ها ازین حکایت دارد این زن از ساکنین طبقه دوم بوده که با انتشار گاز قصد خودکشی داشته است اما متاسفانه این آتش گریبان همسایه بیچاره را می‌گیرد. بر اثر این حادثه دلخراش زنی که قصد خودکشی داشت نجات می‌یابد، اما پسر بچه ده ساله ساکن طبقه اول بر اثر جراحات وارده جان خود را از دست می‌دهد.

عجیب اما واقعی

رئیس ایستگاه ششم تاکید می‌کند: در حادثه آوار برداری دیگری در شهرمان بعد از اعزام تیم امداد و نجات و اطفاء حریق تمامی اعضای خانواده سه نفره ای که طعمه حریق شده بودند،  نجات یافتند و نکته بسیار جذاب ماجرا اینجا بود که این خانواده اهل کرمان و شهرستان بم بودند که پیش از این از  زلزله معروف بم نیز جان سالم به در برده بودند.

خان چوپان مسئول روابط عمومی ایستگاه ششم نیز در گفت و گو با خبرنگار ما می‌گوید: مهم‌ترین توصیه‌ای که می‌توانیم به همشهریان داشته باشیم این است که آتش نشان ناجی لحظه هاست و نادیده گرفتن یک ثانیه می‌تواند جان انسانی را تهدید کند.

بر این اساس او با اشاره به اینکه لحظه در نجات جان یک انسان نقش موثری دارد می‌افزاید: به واسطه فرهنگ ترافیکی و چیدمان خیابان‌های شهر مسیر برای عبور ماشین‌های آتش نشانی باز نمی‌شود و در بعضی از مناطق متاسفانه فرهنگ باز کردن راه برای خودرو‌های امدادی هنوز نهادینه نشده است. بدین ترتیب از شهروندان درخواست می‌کنیم هنگام هشدار ماموران امداد ونجات راه عبوری خودرو‌ها را باز کنند تا شرایط امداد رسانی به همشهریان  فراهم شود.

بیشتر بخوانید

رحیم قائمی فرمانده شیفت ایستگاه ششم نیز درگفت وگو با خبرنگار ما در مورد شیوه عملیاتی و ماموریتی اطفاء حریق منزل مسکونی چنین می‌گوید: در این ماموریت خطیر محبوس شدگان اهالی منزلی مسکونی هستند که تعداد افراد مشخص نیست.

او در این باره می‌افزاید: تیم‌های اعزامی سری اول که به محل  اعزام می‌شوند متشکل از دو دستگاه خودرو اطفاء حریق است که در مجموع ۸ نفر هستند، از جمله  نیروهای آتشنشانی ، راننده و فرمانده شیفت از افراد تیم اعزامی هستند و تیم نجات هم  شامل دو دستگاه خودرو است که هر دستگاه سه نفر دارد که  تعداد نیروها بسته به تعداد واحد‌های ساختمانی که طعمه حریق و آتش سوزی شده است  کم‌ یا زیاد می‌شوند.

فرمانده شیفت ایستگاه ششم ادامه می‌دهد: به محض رسیدن به محل فرمانده شیفت مکان را مورد  ارزیابی قرار می‌دهد و ماموران با دستور فرمانده شیفت  به شلنگ کشی، باز کردن در و جستجوی افراد محبوس شده می‌پردازند.

قائمی بیان میکند: زمان رسیدن به محل حریق از ایستگاه بین سه تا پنج دقیقه است که میانگین آن در مشهد چیزی حدود چهار دقیقه است و از مهم ترین تجهیزاتی که آتش نشان‌ها در حریق‌ استفاده می‌کنند می‌توان به تجهیزات حفاظت فردی (پی پی‌ای) و لباس حریق شامل کلاه و دستکش و فلش خود یا مقنعه حریق اشاره کرد.

آتشنشانان؛ جنگجویان بی سنگر

آتشنشانان؛ جنگجویان بی سنگر

آتشنشانان؛ جنگجویان بی سنگر

آتشنشانان؛ جنگجویان بی سنگر

 

آتشنشانان؛ جنگجویان بی سنگر

 

آتشنشانان؛ جنگجویان بی سنگر

انتهای پیام//س.ع

نظر شما