شناسهٔ خبر: 49843708 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

توصیه نظامیان آمریکا به بایدن برای نگهداشتن بخشی از نیروهادر افغانستان

نیویورک-ایرنا- ژنرال فرانک مک کنزی رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) روز سه شنبه به وقت محلی در سنای آمریکا اعلام کرد که به جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا توصیه کرده بودیم حداقل دو هزار و ۵۰۰ نیرو در افغانستان نگه دارد.

صاحب‌خبر -

این مقام نظامی آمریکا به همراه ژنرال مارک میلی رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا و لوید آستین وزیر دفاع این کشور روز سه شنبه به وقت محلی با حضور در کمیته خدمات نیروهای مسلح در سنای آمریکا، مقابل سناتورها در خصوص خروج آشفته این کشور از افغانستان شهادت و پاسخ داد.
مک کنزی اعلام کرد وی در پاییز سال ۲۰۲۰ در دولت دونالد ترامپ که او نیز قصد داشت نیروهای آمریکایی را از افغانستان خارج کند، توصیه کرده بود که آمریکا حداقل دو هزار و ۵۰۰  هزار نیرو را در افغانستان حفظ کند.
وی همچنین توصیه ای مشابه به دولت جو بایدن ارائه کرده بود. مکنزی که در پاسخ به سوالات سناتور جیم اینهوف عضو جمهوریخواه کمیته نیروهای مسلح سخن می گفت، افزود من هم این نظر را دارم که عقب نشینی آن نیروها ( دو هزار و ۵۰۰ سرباز) در نهایت به سقوط ارتش افغانستان و  سرانجام دولت افغانستان منجر می شد.
فرمانده سنتکام اظهار داشت: در زمان مشورت ها حضور داشتم و اطمینان دارم جو بایدن رییس جمهوری آمریکا این توصیه ها را شنید و عمیقا به آنها گوش داد.
به گزارش سی ان ان، رییس ستاد مشترک آمریکا نیز در سخنانی عملیات تخلیه ارتش این کشور در افغانستان را به دو نوع نظامی و غیر نظامی تقسیم کرد و گفت عملیات تخلیه شهروندان آمریکایی، اتباع سایر کشورها و شهروندان افغان ماه گذشته به اتمام رسید درحالی که عملیات تخلیه سربازان آمریکایی از افغانستان در اواسط ماه جولای و تحت فرماندهی ژنرال اسکات میلر فرمانده ارشد سابق آمریکا در افغانستان اتفاق افتاد.
ژنرال مارک میلی همچنین اعلام کرد که در پاییز سال ۲۰۲۰ به دولت آمریکا ارزیابی خود را اعلام کرده و معتقد بود آمریکا باید دو هزار و ۵۰۰ سرباز را در افغانستان نگه دارد.
فرمانده سنتکام در بخش دیگری از سخنانش در برابر سناتورها اظهار داشت که مسوولیت حمله پهپادی را در افغانستان که منجر به کشته شدن شهروندان بی گناه افغانستانی شد، می پذیرد.
 مک کنزی به سناتورهای آمریکایی گفت این مساله تحت بررسی است. اما می خواهم به همه شما اعلام کنم و برخی از اظهاراتی که پیش از این اعلام کرده  بودم را تکرار کنم، من مسوول این حمله پهپادی هستم. این حمله در حوزه مسولیت من اتفاق افتاد. بنابراین من مسوول آن هستم.
مک کنزی پیش از این حمله پهپادی آمریکا که منجر به کشته شدن ۱۰ نفر از جمله هفت کودک شد را یک اشتباه خوانده بود.
وی گفت: هیچکس در مقامات زیردست من و حتی خود من برای انجام این حمله تحت فشار قرار نداشتیم. ما بر اساس بررسی اطلاعات بر روی زمین اقدام کردیم. ما پیش از این بارها بر اساس این اطلاعات اقدام کردیم و در جلوگیری از حملات موفق بودیم اما این بار متاسفانه اشتباه کردیم. همانطور که پیش می رویم و اکوسیستم نظارتی را تکمیل می کنیم، انجام اینگونه عملیات ها بسیار مشکل تر خواهد شد به خصوص در مکان هایی مانند افغانستان.
این مقام ارشد آمریکایی با اشاره به وضعیت افغانستان و احتمال قدرت گیری گروه هایی مانند القاعده و داعش گفت: هنوز مشخص نیست آمریکا بتواند توانایی گرو ههایی مانند القاعده و داعش  را در استفاده از خاک افغانستان برای انجام حملات تروریستی محدود کند.
وی افزود فکر می کنم القاعده و داعش مشغول محک خود در مقابل طالبان هستند. باید ببینیم طالبان چه کاری خواهد کرد. نمی توانم قاطعانه اعلام کنم این واقعیت روی زمین است.

نظر شما