شناسهٔ خبر: 49843636 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

بانوی پیر رودرروی مدافع عنوان قهرمانی

در انتظار بازگشت آزمون

سردار آزمون و هم‌تیمی‌هایش امشب در خانه میزبان مالمو سوئد هستند و این مهاجم گلزن ایرانی می‌تواند امیدوار باشد که در این بازی تعداد گل‌های اروپایی خود را افزایش دهد.

صاحب‌خبر -

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: رقابت‌های مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا امشب نیز با برگزاری 8 دیدار دیگر پیگیری می‌شود که در مهم‌ترین مسابقه چلسی به‌عنوان مدافع عنوان قهرمانی راهی تورین خواهد شد تا برای کسب دومین برد خود در تورنمنت امسال تلاش کند و یووه نیز که در شرایط خوبی قرار ندارد امیدوار است تا شاید بتواند از شرایط نه‌چندان خوب کنونی خارج شود. در اولدترافورد تکرار فینال فصل پیش لیگ اروپا را شاهد خواهیم بود و منچستریونایتد که با وجود بازگشت کریس رونالدو هنوز نتوانسته انتظارات را برآورده کند و نتایج ضعیفی در هفته‌های اخیر گرفته باعث شده اوله‌گنار سولشر تحت‌فشار زیادی قرار گیرد. بارسلونای رونالد کومان نیز که در آخرین مسابقه خود کمی امیدوارکننده‌تر از قبل نشان داد در زمین بنفیکا دیدار سختی برابر این تیم پرتغالی خواهد داشت.

شروع ضعیف آلگری

مدافع عنوان قهرمانی امشب راهی ایتالیا شده تا برای رویارویی با بیانکونری آماده شود. شاگردان توماس توخل پس از شکست ابتدای هفته برابر منچسترسیتی حالا دیدار سخت دیگری را برابر یوونتوس خواهند داشت و رقیب ایتالیایی نیز که فصل را خود آغاز نکرده بود و در دیدارهای ابتدایی فقط ناکامی را تجربه می‌کرد حالا به‌دنبال چهارمین برد خود در 5 بازی اخیرش در تمامی رقابت‌ها و همچنین افزایش رکورد شکست‌ناپذیری خود برابر این تیم انگلیسی به 4 مسابقه است.

بازگشت ماسیمیلیانو آلگری به تورین خبری خوش برای هواداران یووه بود که فصلی ناموفق را با آندره‌آ پیرلو سپری کرده بودند. مدیران این تیم که با آلگری در سری A یکه‌تازی می‌کردند پس از اینکه این مربی نامدار نتوانست در لیگ قهرمانان توفیقی کسب کند به سراغ مائوریتسیو ساری و سپس پیرلو رفتند اما این دو مربی نه‌تنها در رسیدن به اهداف مدنظر باشگاه ناکام بودند بلکه دومی حتی نتوانست روند قهرمانی‌های پیاپی تیم در ایتالیا را ادامه دهد و در پایان فصل رتبه‌ای بهتر از چهارمی کسب نکرد. به این ترتیب دوباره نوبت به آلگری رسید که سکان هدایت تیم را برعهده بگیرد اما او و تیمش در 4 بازی ابتدایی فصل بدون برد پیش رفتند تا این روند عجیب و قرارگرفتن یووه در انتهای جدول موجب نگرانی طرفداران شود. این یکی از بدترین شروع‌های یوونتوس در 60 سال اخیر بود اما سرمربی ایتالیایی به خوبی توانست تیمش را مدیریت کند و با دو برد 3 بر 2 برابر اسپتزیا و سمپدوریا تا حدودی از بحران خارج شد.

جدایی کریس رونالدو از یووه باعث شد این تیم دوران تازه‌ای را تجربه کند و حالا در غیاب این ستاره پرتغالی به درخشش سایر ستاره‌های خود ازجمله دیبالا و موراتا امید دارد. یووه با برد هفته نخست خود برابر مالمو سوئد توانست شرایط بهتری داشته باشد و این پیروزی روحیه‌بخش باعث شد تا در دیدار حساس برابر میلان هم موفق به کسب یک تساوی شوند. آنها حالا امشب دشوارترین دیدار خود در دور گروهی را پیش‌رو دارند و باید برابر حریفی به میدان بروند که در 32 بازی قبلی خود در مرحله گروهی تنها 3 شکست را تجربه کرده است. آخرین رویارویی دو تیم نیز به مرحله گروهی فصل 13-2012 برمی‌گردد که اتفاقا در آن دوره هم آبی‌های لندنی به‌عنوان مدافع عنوان قهرمانی مسابقات را شروع کردند که در تورین یوونتوس موفق شد برد 3 بر صفر را برابر این تیم جشن بگیرد. درحقیقت این تیم ایتالیایی آمار بسیار خوبی برابر تیم‌های قهرمان دوره‌های گذشته دارد و توانسته در فصل بعد از قهرمانی آنها 7 بار این رقبا را شکست دهد که تنها رئال‌مادرید با 11 برد رکورد بهتری نسبت به بیانکونری دارد. آخرین‌باری که یووه در خانه به یک تیم لیگ برتری باخته به نوامبر سال 2018 برمی‌گردد که برابر منچستریونایتد 2 بر یک شکست خوردند.

در سوی دیگر میدان چلسی که در ابتدای هفته در دیداری حساس و مهم برابر منچسترسیتی با یک گل شکست خورد به‌دنبال کسب یک پیروزی دیگر در لیگ قهرمانان می‌گردد و امیدوار است بتواند این‌بار از پس یووه برآمده و سه امتیاز حساس این دیدار را به حساب خود واریز کند. آنها اگرچه فصل پیش قهرمانی در اروپا را جشن گرفتند اما برای رومن آبراموویچ فتح لیگ برتر و رقابت با تیم‌های قدرتمند این لیگ بسیار مهم است. شاگردان توخل در نخستین بازی خود در این فصل از رقابت‌های لیگ قهرمانان با گلزنی روملو لوکاکو، زنیت روسیه را شکست دادند. توخل با این برد به آماری فوق‌العاده در مرحله گروهی این تورنمنت رسید و حالا بین مربیانی که حداقل ۲۰ بازی روی نیمکت تیم‌های خود در این مرحله نشستند، رتبه سوم بهترین عملکردها را به دست آورده است. این مربی آلمانی تاکنون ۶۸ درصد بازی خود در این مرحله گروهی را برده و پشت‌سر یوپ هاینکس با ۷۳ درصد و گواردیولا با ۷۱ درصد در رده سوم قرار گرفته است. چلسی درحالی امشب در زمین این تیم ایتالیایی می‌رود که هر چهار مسابقه قبلی خود در لیگ قهرمانان و در این کشور را با شکست پشت‌سر گذاشته است. آنها در فصل 10-2009 برابر اینترمیلان و در فصول 2012-2011، 2013-2012 و 2018-2017 به ترتیب برابر ناپولی، یوونتوس و رم مغلوب شدند. چلسی اگر امشب بتواند برابر یوونتوس نتیجه خوبی بگیرد با توجه به دیدارهای نسبتا راحتی که طی نزدیک به دو ماه آینده در پیش دارد، می‌تواند امیدوار باشد که تا پیش از شروع سال جدید میلادی در شرایط خوبی در رقابت‌های مختلف قرار گیرد. آنها پس از بازی امشب باید برابر تیم‌های ساوتهمپتون، برنتفورد، مالمو (2‌بار)، نوریچ، نیوکاسل و برنلی به میدان بروند و به این ترتیب به نظر می‌رسد توخل و شاگردانش می‌توانند روزهای خوبی را در پیش داشته باشند. در بازی امشب یوونتوس به احتمال زیاد آلوارو موراتا و پائولو دیبالا را به دلیل مصدومیت در اختیار ندارد و احتمالا خط حمله سه‌نفره خود را با مویزه کین، فدریکو کیه‌زا و دژان کولوسفسکی تشکیل خواهد داد. برای چلسی هم وضعیت میسون مانت و کریستین پولیسیچ که دیدار ابتدای هفته را از دست دادند، دو علامت سوال مهم برای توخل هستند که ممکن است در بازی امشب نیز نتواند تیم خود را همراهی کند. از طرف دیگر در خط حمله احتمالا کای هاورتز و تیمو ورنر که در بازی قبلی برابر زنیت نیمکت‌نشین بودند این بار در کنار لوکاکو مثلث خط حمله چلسی را تشکیل خواهند داد.

نبرد انتقامی در اولدترافورد

سولشر و منچستر یونایتد فصل پیش تا آستانه کسب نخستین جام درکنار هم پیش رفتند اما این ویارئال بود که در فینال لیگ اروپا مانع از قهرمانی شاگردان این مربی نروژی شد و باعث شد همچنان در حسرت نخستین جام قهرمانی خود با شیاطین سرخ باقی بماند. حالا پس از گذشت حدود چهار ماه از این مسابقه دو تیم قرار است امشب در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا رودرروی هم قرار بگیرند. یونایتد که به نظر در گروهی نسبتا خوب قرار گرفته در بازی نخست خود سورپرایز شد و کارش را با شکست دو بر یک برابر یانگ بویز سوئیس آغاز کرد، در سوی دیگر ویارئال هم در خانه برابر آتالانتا با تساوی دو بر دو متوقف شد. هواداران یونایتد وقتی به برنامه تیم خود در ماه سپتامبر نگاه می‌کردند انتظار دیدارهای راحت و بردهای خوب را از تیم موردعلاقه‌شان داشتند اما یونایتد برخلاف تصور آنها در چهار بازی اخیر خود ۳ شکست را تجربه کرده که وضعیتی بسیار نگران‌کننده است و حتی سرمربی نروژی این تیم خطر اخراج را به‌خوبی حس می‌کند. آنها ابتدا برابر یانگ بویز سوئیس و درحالی که از این حریف پیش بودند شکست خوردند و اگرچه در بازی بعدی وستهام را دو بر یک شکست دادند اما در جام اتحادیه برابر همین تیم مغلوب شدند و بازی بعدی خود برابر استون‌ویلا را نیز در دیداری دراماتیک با شکست پشت‌سر گذاشتند. شاگردان سولشر در این دیدار خانگی که روز شنبه برگزار شد در آخرین دقایق فرصت کسب حداقل یک امتیاز را داشتند اما پنالتی ازدست‌رفته برونو‌ فرناندز باعث شد تا این تیم شکستی تلخ را در لیگ برتر تجربه کند و حالا باید در زمین خود برای رویارویی با ویارئال آماده شود. یونایتد برخلاف ماه سپتامبر که دیدارهای نسبت راحتی را پیش‌رو داشت حالا تا یک ماه و نیم پیشرو با برنامه بسیار دشواری مواجه است. آنها پس از بازی امشب به ترتیب با اورتون، لسترسیتی، آتالانتا، لیورپول، تاتنهام و منچسترسیتی روبه‌رو خواهند شد و این روند دشوار می‌تواند برای شاگردان سولشر بسیار نگران‌کننده باشد و شاید حتی آینده این مربی در اولدترافورد به همین یک ماه آینده بستگی داشته باشد. بازگشت کریس رونالدو به این تیم به نوعی برنامه‌های سرمربی نروژی را به هم ریخت و او که حدود دو سال برای به خدمت گرفتن جیدون سانچو تلاش می‌کرد حالا خرید ۷۳میلیون پوندی خود را روی نیمکت می‌نشاند.
البته برخی کارشناسان معتقدند تصمیم او برای نیمکت‌نشین کردن این ستاره جوان درست بوده و این بازیکن هنوز نتوانسته خود را با شرایط تیم جدیدش وفق دهد اما با بازگشت مارکوس رشفورد از مصدومیت و همچنین کاوانی که در بازی قبلی هم دقایقی به میدان رفت، ترافیک خط حمله این تیم بالا خواهد رفت و سرمربی یونایتد مجبور است برخی ستاره‌های تیمش را نیمکت‌نشین کند. تدی شرینگهام، مهاجم سابق این تیم معتقد است اگر سولشر این فصل نتواند یک جام قهرمانی برای تیمش کسب کند مسلما در پایان فصل اخراج خواهد شد و فرصت دیگری به او داده نمی‌شود. او می‌گوید: «بدون‌شک فشار زیادی روی این مربی وجود دارد و امسال حتما باید یک جام را ببرد در غیر این صورت شرایط برای او سخت خواهد شد و به نظرم نخواهد توانست به کارش در این باشگاه ادامه دهد. آنها در تابستان بازیکنانی چون واران و سانچو را به خدمت گرفتند و بازگشت کریس رونالدو هم باعث شده تا این تیم در شرایط بسیار خوبی قرار گیرد. اوله با وجود اینکه یک مربی جوان است اما دیگر هیچ بهانه‌ای برای عدم‌نتیجه‌گیری ندارد. امیدوارم بتواند تیم را از شرایط کنونی خارج کرده و یونایتد را در جمع مدعیان قهرمانی لیگ و اروپا قرار داده و پاسخ اعتماد مدیران باشگاه را بدهد.»

یونایتد البته رکورد چندان جالبی برابر رقبای اسپانیایی در لیگ قهرمانان ندارد و در 7 بازی اخیر خود برابر نمایندگان این کشور نتوانسته هیچ بردی کسب کند. آخرین برد آنها برابر اسپانیایی‌ها به سال 2013 برمی‌گردد که توانستند سوسیداد را شکست دهند. آنها همچنین تاکنون هیچ‌گاه در تورنمنت‌های مهم اروپایی دو بازی نخست خود را نباخته‌اند و اگر امشب این اتفاق رخ دهد شرایط برای سولشر بسیار سخت‌تر از قبل خواهد شد. آنها امشب باید به مصاف حریفی بروند که در 7 مسابقه اخیر خود در تمامی رقابت‌ها شکست نخورده و در ابتدای هفته نیز توانست یک تساوی ارزشمند برابر رئال‌مادرید کسب کند.

بازگشت امید به اردوی بارسا

بارسلونا و بنفیکا هم ازجمله تیم‌هایی هستند که بازی اول خود در این دوره را بدون کسب برد پشت‌سر گذاشته‌اند و حالا در هفته دوم به دنبال ۳ امتیاز و بهتر کردن شرایط خود در جدول هستند. شاگردان خورخه خسوس در بازی اول برابر دینامو کیف به تساوی بدون گل رسیدند و بارسلونا نیز که شرایط نه‌چندان خوبی دارد کارش را با شکست ۳ بر صفر برابر بایرن‌مونیخ آغاز کرد. رونالد کومان در این فصل هم فشار بسیار زیادی را روی شانه‌های خود حس می‌کند و خطر اخراج را بسیار نزدیک می‌بیند. رسانه‌های اسپانیایی هفته گذشته اعلام کردند او پیش از بازی تیمش برابر لوانته برکنار خواهد شد اما ظاهرا فعلا مدیران باشگاه به این نتیجه رسیده‌اند که به همکاری خود با کومان ادامه دهند. تساوی یک - یک برابر گرانادا و سپس توقف بدون گل این تیم در زمین کادیز، انتقادها را از این مربی هلندی به‌شدت افزایش داد، حتی گفته می‌شد نفراتی چون روبرتو مارتینز، آندره‌آ پیرلو، تیه‌ری آنری و ژاوی مهم‌ترین گزینه‌های هیات‌مدیره بارسلونا برای جانشینی او هستند. با این حال شرایط بد مالی باشگاه و همچنین در دسترس نبودن مربیان خوب درحال حاضر باعث شد تا فعلا این مربی هلندی به کارش ادامه دهد و این هفته با برد شیرین برابر لوانته شرایط بهتر شد تا شاید حتی مدتی بیشتر روی نیمکت این تیم باقی بماند. بلوگرانا اگرچه در این فصل در لالیگا همچنان بدون شکست است اما نتایج نه‌چندان خوب این تیم باعث شده تا هواداران انتقادهای زیادی را از سرمربی و همچنین مدیریت باشگاه داشته باشند. البته نباید فراموش کرد که این تیم چندین مصدوم در ترکیب خود دارد و بازگشت آنها احتمالا شرایط بهتری را تجربه خواهد کرد. یکی از این نفرات آنسو فاتی، پدیده جوان دو فصل اخیر این تیم است که پس از مصدومیت طولانی‌مدت دوباره فرصت بازی برای تیمش را پیدا کرده و یکشنبه‌شب با پیراهن شماره ۱۰ این تیم به میادین بازگشت و حتی موفق به گلزنی شد. به این ترتیب بارسا پس از سه بازی بدون برد کسب امتیاز را چشید تا کومان با خیالی راحت‌تر تیمش را برای بازی امشب برابر بنفیکا آماده کند. بارسلونا در 4 دیدار اخیر برابر بنفیکا توانسته دروازه‌اش را بسته نگه دارد و حالا امشب نیز امیدوار است تا بردی شیرین را برابر این تیم کسب کند.

 بنفیکا که پس از یک‌سال غیبت در این رقابت‌ها دوباره در لیگ قهرمانان حضور دارد در نخستین بازی خود نتوانست دروازه دیناموکیف را باز کند و این روند ضعیف می‌تواند برای این تیم بسیار نگران‌کننده باشد. به‌خصوص که در این گروه بایرن‌مونیخ و بارسلونا نیز حضور دارند که مدعیان اصلی صعود هستند و در چنین شرایطی بعید است خسوس و شاگردانش بتوانند راهی دور بعد شوند. بارسلونا برای بازی امشب همچنان سرخیو آگرو، عثمان دمبله، مارتین برایت‌وایت و یوردی آلبا را با به‌دلیل مصدومیت در اختیار ندارد اما بازگشت آنسو فاتی و احتمالا حضور پدری می‌تواند شرایط این تیم را بهتر کند. از طرف دیگر وضعیت آلخاندرو بالده و سرجیو روبرتو نیز همچنان نامشخص است و ممکن است این دو بازیکن بازی امشب را از دست بدهند.

آزمون به ترکیب برمی‌گردد؟

در دیگر مسابقه این گروه بایرن‌مونیخ که در اوج آمادگی به سر می‌برد و با سرمربی جدید خود عملکرد فوق‌العاده‌ای در این فصل داشته، میزبان دیناموکیف اوکراین است و احتمالا باید انتظار بردی راحت برای شاگردان ناگلزمن را داشت. مونیخی‌ها اگرچه در آخرین بازی خانگی خود در لیگ قهرمانان برابر پاری‌سن‌ژرمن شکست خوردند اما در هر هشت بازی قبل از آن در آلیانس آره‌نا موفق به کسب برد شده بودند و حداقل دو گل نیز در هر مسابقه زده بودند. این آمار عالی درکنار نمایش خوب این تیم که هر ۶ بازی اخیر خود را با برد پشت‌سر گذاشته و خیلی زود خود را به‌عنوان یکی از مدعیان اصلی قهرمانی در آلمان و حتی اروپا مطرح کردند می‌تواند نوید یک برد راحت و پرگل را برای لواندوفسکی و یارانش داشته باشد.

سردار آزمون و هم‌تیمی‌هایش نیز امشب در خانه میزبان مالمو سوئد هستند و این مهاجم گلزن ایرانی می‌تواند امیدوار باشد که در این بازی تعداد گل‌های اروپایی خود را افزایش دهد. آزمون که بازی هفته گذشته تیمش برابر رابین‌کازان را به دلیل مصدومیت از دست داده بود این هفته دقایقی برابر کرلیا سووتوف به میدان رفت تا در برتری ۲ بر یک تیمش در این بازی سهمی داشته باشد. او اگر مشکل خاصی نداشته باشد احتمالا در بازی امشب از ابتدا درکنار آرتم زیوبا، زوج خود در خط حمله این تیم به میدان خواهد رفت و امیدوار است در این بازی نسبتا راحت بتواند نمایش خوبی داشته باشد. زنیت در این گروه چلسی و یوونتوس را به‌عنوان رقبای اصلی خود برای صعود به مرحله بعد می‌بیند، برای ماندن در کورس رقابت، برای رفتن به دور حذفی و حتی رسیدن به لیگ اروپا باید سه امتیاز مسابقه خانگی امشب را از حریف سوئدی خود کسب کنند. شاگردان سرگئی سماک هم‌اکنون با چهار امتیاز اختلاف نسبت به دینامو مسکو در صدر جدول لیگ روسیه قرار دارند و به نظر نمی‌رسد کسب چهارمین قهرمانی پیاپی در لیگ برای آنها چندان دور از دسترس باشد اما این تیم برخلاف روزهای خوبی که در لیگ روسیه داشته در اروپا عملکرد چندان موفقی را تجربه نکرده و نتوانسته در سال‌های اخیر حضور در مرحله حذفی را جشن بگیرد. هدایت مالمو را یان دال توماسون، مهاجم معروف سال‌های گذشته فوتبال دانمارک برعهده دارد که تیمش فعلا در لیگ سوئد رتبه دوم را در اختیار دارد.

نظر شما