شناسهٔ خبر: 49843543 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

روز جهانی قلب​

در میان انبوهی از اخبار و اطلاعات مناسبتی و خبری تقویم، رویدادهای مهم روز را از نگاه سیناپرس بخوانید.

صاحب‌خبر -

در میان انبوهی از اخبار و اطلاعات مناسبتی و خبری تقویم، رویدادهای مهم روز را از نگاه سیناپرس بخوانید.

  • روز جهانی قلب​

روز29 سپتامبر برای پیشگیری از عوامل خطر و افزایش آگاهی عمومی، روز جهانی قلب نامگذاری شده است.در سال ھای اخیر آمار مرگ و میر بیماران قلبی و عروقی در دنیا افزایش چشمگیری داشته است. به گزارش فدراسیون جھانی قلب، سالانه ١٧٫١ میلیون نفر در دنیا، بخاطر عارضه ھای قلبی جان خود را از دست می دھند.

این مساله اھمیت اطلاع رسانی در خصوص راه ھای پیشگیری از بروز عوارض قلبی را بیش از پیش نمایان می کند. بیماری ھای قلبی و عروقی یکی از شایع ترین علل مرگ و میر در ایران به شمار می روند. نزدیک به ۴٠ درصد علل فوت جوانان در ایران، بیماری ھای قلبی شناخته شده اند.

  • روز جهانی قهوه

​روز جهانی قهوه یک رویداد سالانه است که در ۲۹ سپتامبر در تعدادی از کشورها برای جشن گرفتن و لذت بردن از نوشیدنی‌ محبوب همه یعنی‌ قهوه برگزار می‌شود. از روز جهانی قهوه برای ترویج تجارت عادلانه قهوه (fair trade coffee) و آگاه کردن مردم از شرایط اسفناک کشاورزان قهوه استفاده می‌شود. در این روز بسیاری از کسب و کارها در سراسر جهان قهوه رایگان و یا با تخفیف ارائه می‌دهند. نام روز جهانی‌ قهوه بر گرفته از نام روزملی‌ قهوه در آمریکا است، از سال ۲۰۰۵ به این نام اشاره شده است و بعد از آن‌ در ۳ اکتبر سال ۲۰۰۹ برای اولین بار به طور رسمی‌ ۲۹ سپتامبر روز جهانی قهوه نامیده شد

  • روز آتش‌نشانی و ایمنی در ایران​

در روز 7 مهر 1359 وقتی که دشمن بعثی به پالایشگاه آبادان حمله هوایی کرد، آتش نشانان منطقه و شهر های اطراف برای مهار آتش به پالایشگاه رفتند که در حین عملیات خاموش کردن آتش، مجدداً هواپیماهای دشمن اقدام به بمباران پالایشگاه می کنند که منجر به شهادت تعداد زیادی از آتش نشانان می شود.

طرح تعیین روز آتش نشانی و ایمنی در سال 1379 توسط ستاد هماهنگی امور ایمنی و آتش نشانی کشور پیشنهاد و توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور تائید شد. این روز با هدف ترویج ایمنی و پیشگیری از حوادث در سطح کشور هم چنین یادآوری حماسه آفرینی ها و از خود گذشتگی های آتش نشانان میهن اسلامی در عرصه دفاع مقدس نامگذاری شده است. ایجاد زمینه های مناسب برای آموزش همگانی مردم در جهت پیشگیری از بروز حوادث مختلف و حفاظت از سرمایه های ملی نیز از دیگر اهداف نامگذاری این روز است.

.

  • تولد انریکو فرمی

انریکو فرمی متولد ۲۹ سپتامبر ۱۹۰۱ در رم، ایتالیا؛ بود.وی فیزیکدان آمریکایی ایتالیایی الاصل است. او شهرتش را بیشتر مدیون زحمت‌هایش در موضوع واپاشی بتا، طراحی اولین رآکتور هسته‌ای و همچنین گسترش نظریه کوانتومی می‌باشد. فرمی سال ۱۹۳۸ موفق به دریافت جایزه نوبل فیزیک شد که در رابطه با کارهایش در مورد رادیواکتیوی انجام داده بود. وی یکی از بزرگ‌ترین فیزیکدانان هسته‌ای قرن بیستم به‌شمار می‌رود.

او همچنین موفق به کسب مدال ماکس پلانک در سال ۱۹۵۴ شد.  به نام فرمی، گاز فرمی (گازهای الکترونی)، فرمیون‌ها (گروهی از ذرات بنیادی) و همچنین عنصر شیمیایی فرمیوم اسمگذاری شده‌است. کمیسیون انرژی اتمی آمریکا به یادبود این دانشمند بزرگ، جایزه انریکو فرمی را به ارزش ۳۷۵٬۰۰۰ دلار پایه‌گذاری کرده، که هر ساله اعطا می‌شود.وی  ۲۸ نوامبر ۱۹۵۴ در شیکاگو درگذشت.

  • درگذشت وحشی بافقی

​کمال‌الدّین یا شمس‌الدّین محمّد وحشی بافقی یکی از شاعران نام‌دار سدهٔ دهم ایران است که در سال ۹۳۹ هجری قمری در شهر بافق از توابع یزد چشم به جهان گشود. وحشی در جوانی به یزد رفت و از دانشمندان و سخنگویان آن شهر کسب فیض کرد و پس از چند سال به کاشان عزیمت نمود و شغل مکتب‌داری را برگزید.

وی پس از روزگاری اقامت در کاشان و سفر به بندر هرمز و هندوستان، در اواسط عمر به یزد بازگشت و تا پایان عمر (سال ۹۹۱ هجری قمری) در این شهر زندگی کرد.این شاعر بزرگ روزگار خود را با اندوه و سختی و تنگدستی و تنهایی گذراند و دراشعار زیبا و دلکش او سوز و گداز این سال‌های تنهایی کاملاً مشخص است

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

نظر شما