شناسهٔ خبر: 49843270 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

قیام حزب کارگر انگلیس علیه نظام آپارتاید اسرائیل

صاحب‌خبر -
بنفشه غلامی/ اعضای حزب کارگر انگلیس در نشست سالانه خود، با تصویب بیانیه‌ای خواهان به رسمیت شناخته شدن کشور فلسطین و تحریم اسرائیل به دلیل سیاست‌های آپارتایدی آن شدند. این حزب از همه سندیکاهای کارگری در سراسر اروپا خواست آنها نیز در حمایت از مردم فلسطین، اقدام مشابهی را انجام دهند.
به گزارش سایت روزنامه «ایندیپندنت» چاپ لندن، اعضای حزب کارگر انگلیس در این بیانیه خواهان توقف شهرک‌سازی‌ها و لغو برنامه‌های اسرائیلی برای الحاق سرزمین‌های فلسطینی شده و بر پایان محاصره غزه و اشغال کرانه غربی تأکید کردند. حزب کارگر در بیانیه خود به گزارش‌های گروه‌های حقوق بشری نیز اشاره و تأکید کرده: «این گزارش‌ها به صراحت سیاست‌های اعمال شده از سوی اسرائیل را اقداماتی در چارچوب جنایت آپارتاید توصیف کرده‌اند.» آنان بر همین اساس خواهان اعمال تحریم‌هایی علیه اسرائیل شده و گفته اند تنها با این روش است که می‌توان مانع اقدامات آپارتایدی تل‌آویو در تخریب کرانه باختری شد و آن را مجبور کرد، به حقوق فلسطینیان مطابق با آنچه که در حقوق بین‌المللی قید شده است، احترام بگذارد. آنان در این مصوبه از تحقیقات دادگاه لاهه درباره جنایات اسرائیل استقبال کرده و از تمامی سندیکاهای کارگری در اروپا و سراسر دنیا خواسته به کمپین بین‌المللی توقف الحاق اراضی فلسطینی و پایان دادن به نظام آپارتاید اسرائیل بپیوندند. علاوه بر این از دولت انگلیس خواسته‌اند به فروش تسلیحات به اسرائیل پایان دهد.
 استقبال فلسطینیان
در پی تصویب این لایحه در نشست سالانه حزب کارگر انگلیس، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به آن واکنش نشان داد و از این تصمیم استقبال کرد. به گزارش ایسنا، به نقل از سایت صدی البلد، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت: «این تصمیم حاوی این پیام به دولت رژیم صهیونیستی است که جهان دیگر تداوم این اشغالگری را نمی‌پذیرد و در حال برداشتن گام‌هایی برای محاصره این اشغالگر، عزل و مجازات اوست.» به نوشته «میدل ایست آی»، کمپین همبستگی فلسطین در انگلیس نیز از «حرکت تاریخی حزب کارگر در تأکید بر حقوق مردم فلسطین و اذعان آن به نظام آپارتایدی اسرائیل» استقبال کرد و خواهان اعمال تحریم علیه تل‌آویو شد. همچنین «حسام زملط»، نماینده تشکیلات خودگردان فلسطین در انگلیس که پیش‌تر نیز در امریکا همین سمت را داشت، در پستی در صفحه شخصی فیس بوک خود نوشت: «این یک پیروزی برای شهدای ما، زندانیان و مجروحان ما، نبرد مردم فوق‌العاده ما و همین طور پیروزی ارزش‌ها و اخلاقیات بین‌المللی است.»
رأی حزب کارگر به این بیانیه درست در شبی رخ داد که «لوئیز المن» نماینده یهودی حزب که نزدیک به دو سال قبل در اعتراض به مواضع ضد اسرائیلی کوربین استعفا داده بود، به حزب بازگشت اما این رأی بار دیگر موجب سرخوردگی او شد.
 موضعی فراتر از رهبران
تصویب این بیانیه در حالی در نشست سالانه حزب کارگر انجام شد که «کی‌یر استارمر» که حدود 18 ماه قبل ریاست حزب را از «جرمی کوربین» تحویل گرفت، اعلام کرده بود که  مانند کوربین نخواهد بود و از حمایت از فلسطین فاصله خواهد گرفت. به نوشته «میدل ایست آی» استارمر در آن زمان یکی از کسانی بود که اعتراض‌های تند و شدیداللحنی به «جرمی کوربین» داشت و وی را متهم می‌کرد که با سیاستی که در پیش گرفته است، باعث ترویج یهودی ستیزی در جامعه انگلیس شده است. اما اکنون رأی بیش از دوسوم نمایندگان حزب به بیانیه ضد اسرائیلی، نشان داد که حزب کارگر انگلیس حتی اگر رهبری آن اعتقادی به حمایت از فلسطین نداشته باشد، همچنان طرفدار حمایت از حقوق فلسطینیان است و خواهان پایان دادن به حمایت دولت لندن از تل آویو است زیرا از نظر آنان حمایت از تل‌آویو معادل مشارکت با آن در اشغال سرزمین فلسطین است. این رأی همچنین یک پیروزی برای «جرمی کوربین» محسوب می‌شود. زیرا نه تنها تأکید می‌کند بیش از دو سوم اعضای حزب کارگر معتقد به حمایت از مردم فلسطین هستند که همچنین حامل این پیام برای استارمر است که از سیاست‌های حمایتی او از اسرائیل ناراضی هستند.
این نارضایتی پیش‌تر نیز جسته و گریخته از زبان برخی از اعضای بویژه مسلمان حزب شنیده شده بود که می‌گفتند استارمر حزب را تبدیل به محیطی ضد حامیان حقوق فلسطینیان کرده است. حتی کار به آنجا رسیده بود که شماری از فلسطینیان نامدار چندین نامه خطاب به استارمر نوشته بودند اما او حاضر نشده بود هیچ پاسخی به آنان دهد که این اقدام باعث اعتراض‌هایی شده بود. در همین ارتباط عطاالله سعید، رئیس سابق انجمن اعراب انگلیس در ماه مه به ایندیپندنت گفته بود: «نادیده گرفتن نامه‌های اعضای برجسته فلسطینی توسط استارمر و خودداری اواز دیدار با آنان، حاوی این پیام او به فلسطینیان است که من به شما و مسائل شما اهمیتی نمی‌دهم.»

آماده باش ارتش انگلیس در پی بحران سوخت

در پی بالا گرفتن بحران سوخت درانگلیس، دولت بوریس جانسون از ارتش این کشور خواست برای مدیریت سوخت وارد عمل شده و با تانکرهای ارتش، سوخت را به مناطق مختلف برساند. دولت مدعی است هیچ کمبودی در این زمینه ندارد و فقط وقفه‌ای در ارسال سوخت بروز کرده است. به گزارش سایت شبکه خبری «الجزیره» این در حالی است که پیش‌تر انجمن جایگاه داران سوخت انگلیس هشدار داده بود که 90 درصد پمپ بنزین‌ها در برخی مناطق انگلیس به دلیل نبود تانکرهایی که بتواند سوخت را به آنها برساند، بدون بنزین مانده‌اند. همین باعث شده است در چهار روز گذشته، این کشور شاهد صف‌های طولانی و کیلومتری خودروهایی باشد که منتظر دریافت بنزین هستند. اما تأمین کنندگان سوخت در انگلیس مردم را متهم می‌کنند که با افزایش تقاضا باعث این روند شده اند و معتقدند هجوم مردم برای خرید بنزین، باعث شده است در روند سوخت رسانی وقفه ایجاد شود. آنان از مردم خواسته‌اند مثل همیشه سوخت بخرند. این در حالی است که تقاضای بالا و کاهش عرضه باعث شده است بهای بنزین در انگلیس به طور بی سابقه‌ای بالا رفته و به بالاترین حد آن در هشت سال گذشته برسد.


برچسب‌ها:

نظر شما