شناسهٔ خبر: 49842467 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

واکنش ایران به ادعاهای رئیس‌جمهوری آذربایجان، نماینده امارات و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی

3 پاسخ به 3 فریبکاری 3 دولت

صاحب‌خبر -

شهروند - اظهارات الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان در خصوص ایران، اظهارات نماینده امارات در نشست عالی‌رتبه هفتادوششمین اجلاسیه مجمع عمومی سازمان ملل در مورد جزایر سه‌گانه ایرانی و ادعاهای نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران، با واکنش‌هایی رسمی از سوی ایران مواجه شد.
حضور نمایشی اسراییل در نزدیکی مرزهای خود را تحمل نخواهیم کرد
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان گفت: «در حالی که روابط خوب و محترمانه‌‌ای میان دو کشور وجود دارد و مسیرهای معمول ارتباطات میان دوطرف در بالاترین سطح وجود دارد، بیان آن به این شیوه مایه تعجب است.» سعید خطیب‌زاده افزود: «در این زمینه و موضوعات دیگر مرتبط با آن، در دیدار دو وزیر امور خارجه در حاشیه نشست اخیر مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، رایزنی‌های جدی و دقیقی صورت گرفت و توافق شد در یک بستر مناسب این گفت‌وگوها ادامه پیدا کند.»
او گفت: «جمهوری اسلامی ایران همواره مخالفت خود با هرگونه اشغال سرزمینی را اعلام داشته و بر لزوم احترام به تمامیت ارضی کشورها و مرزهای شناخته‌شده بین‌المللی تأکید کرده است. ضمن آنکه رعایت حسن همسایگی و همجواری از مهم‌ترین موضوعاتی است که انتظار می‌رود از سوی همه همسایگان مورد توجه قرار گیرد.»
خطیب‌زاده افزود: «مانور انجام‌شده از سوی کشورمان در مناطق مرزی شمال‌غرب یک موضوع حاکمیتی است و برای آرامش و ثبات کل منطقه انجام می‌شود. البته روشن است که جمهوری اسلامی ایران، حضور هرچند نمایشی رژیم صهیونیستی در نزدیکی مرزهای خود را تحمل نخواهد کرد و در این رابطه هر اقدامی را که برای امنیت ملی خود لازم بداند انجام خواهد داد.»
ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ بخش جدایی‌ناپذیر خاک ایران
هیأت جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کرد جزایر ایرانی ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ بخش جدایی‌ناپذیر خاک ایران بوده‌اند و هرگونه ادعای خلاف آن به‌طور قاطع رد می‌شود.
در  متن پاسخ نماینده هیأت جمهوری اسلامی ایران آمده است: «مایلم به ادعاهای بی‌اساس نماینده امارات متحده عربی علیه تمامیت ارضی کشورم در ارتباط با جزایر ایرانی ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ پاسخ دهم.
جمهوری اسلامی ایران موضع ثابت و اصولی خود را تکرار می‌کند که وجود چنین اختلافی بین ایران و امارات را به‌رسمیت نمی‌شناسد. این سه جزیره بخش جدایی‌ناپذیر خاک ایران بوده‌اند و هر گونه ادعای خلاف آن به‌طور قاطع رد می‌شود.
با این وجود و برای نشان دادن نهایت احترام خویش به اصل حسن همجواری، ایران همواره آمادگی خود را برای گفت‌وگوی دوجانبه با امارات با هدف از بین بردن هر گونه سوءتفاهمی که ممکن است از طرف امارات بر سر جزیره ابوموسی وجود داشته باشد، اعلام کرده است.»
هیأت جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ مجدد به اظهارات نماینده امارات در نشست مجمع عمومی و به‌کارگیری نام مجعول خلیج‌فارس مجددا بر ضرورت به‌کارگیری نام درست خلیج‌فارس تذکر داد.
هیأت ایران پاسخ داد: «همچنین بایستی به نماینده امارات متحده عربی یادآوری شود که عبارت صحیح «خلیج‌فارس» از ۵۰۰ سال پیش از  میلاد مسیح  برای اشاره به پهنه آبی  واقع در بین شبه‌جزیره عربستان و فلات ایران به‌کار برده می‌شده  و  این نام آن تا ابد همین خواهد ماند.»
برنامه هسته‌ای ما منحصرا صلح‌آمیز است
هیأت جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل به ادعاهای نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در نشست عالی‌رتبه هفتادوششمین اجلاسیه مجمع عمومی سازمان ملل پاسخ داد.
 در متن پاسخ نماینده هیأت ایران به ادعاها و اتهامات نفتالی بنت آمده است: «او هم مانند سلف بدنام خود تلاش کرد تا جایی که می‌تواند اطلاعات نادرست و ادعاهای بی‌اساس علیه کشور من مطرح کند. او با مظلوم‌نمائی، نومیدانه تلاش نمود رژیم اسراییل را بی‌گناه معرفی کند.البته این تعجب‌آور نیست چراکه فریب، همواره بخشی از دستور کار آنها بوده است.
هدف خباثت‌آمیز او روشن است: سرپوش گذاشتن بر تمام سیاست‌های توسعه‌طلبانه و بی‌ثبات‌کننده و رفتارهای جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در منطقه طی هفت دهه گذشته.
او به‌جای ارایه چنین اطلاعات نادرست و طرح اتهامات بی‌پایه و اساس، باید می‌گفت که به‌عنوان تنها قدرت اشغالگر در منطقه که بیش از ۱۵ جنگ به راه انداخته و، بلااستثناء به همه همسایگانش بلکه حتی کشورهای فراتر از منطقه حمله کرده است، هنوز هم به اشغال برخی سرزمین‌ها ادامه می‌دهد و هر چهار جنایت اصلی بین‌المللی را نه یک بار بلکه بارها و گاهی همزمان مرتکب شده است و این فهرست سیاه و طولانی همچنان ادامه دارد.
در عوض، فریبکارانه سعی کرد بدون اینکه روی خود بیاورد که حاکمان این رژیم همواره به فعالیت‌های تروریستی مشغول بوده و برخی از آنها حتی به قصاب غیرنظامیان بی‌گناه فلسطینی معروف هستند، رژیم خود را به عنوان تنها دموکراسی منطقه معرفی کند!
تمام سیاست‌ها و اقدامات وحشیانه این رژیم ناقض آشکار اصول اولیه اخلاقی و انسانی و قواعد حقوق بین‌الملل بویژه حقوق بین‌الملل بشردوستانه بوده و همچنان ادامه دارد.
این رژیم نمی‌تواند با راه‌اندازی یک برنامه نظام‌مند ایران هراسی، از جمله آنچه امروز در مورد برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ما گفت، توجهات را از فعالیت‌های شرورانه و بی‌ثبات کننده خود در منطقه منحرف کند.
رژیم اسراییل با در اختیار داشتن پیچیده‌ترین نوع سلاح‌های متعارف و انواع سلاح‌های کشتار جمعی همچنان صلح و امنیت در منطقه و فراتر از آن را تهدید می‌کند و با نادیده گرفتن درخواست‌های جدی و مستمر بین‌المللی، همچنان از پیوستن به معاهدات بین‌المللی ممنوع‌کننده سلاح‌های کشتار جمعی سرپیچی می‌کند و کماکان بطور جدی مانع ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه که در سال ۱۹۷۴ توسط ایران پیشنهاد شده است، می‌شود.
با این وجود، این رژیم با گستاخی تمام در صدد است توانمندی‌های تسلیحاتی متعارف ایران و یا برنامه هسته‌ای منحصرا صلح‌آمیز آن که تحت قوی‌ترین بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد را به عنوان چالشی برای ثبات منطقه‌ای جلوه دهد. البته این چیزی جز اقدامی ریاکارانه برای منحرف کردن توجهات از خطر واقعی برای صلح و امنیت منطقه‌ای ناشی از این رژیم و بویژه زرادخانه سلاح‌های هسته‌ای و تأسیسات و فعالیت‌های هسته‌ای پنهانی و خارج از نظارت بین‌المللی آن نیست.»

ایران، حضور هرچند نمایشی رژیم صهیونیستی در نزدیکی مرزهای خود را تحمل نخواهد کرد و در این رابطه هر اقدامی را که برای امنیت ملی خود لازم بداند انجام خواهد داد.

جزایر ایرانی ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ بخش جدایی‌ناپذیر خاک ایران بوده‌اند و هرگونه ادعای خلاف آن به‌طور قاطع رد می‌شود.

رژیم صهیونیستی نمی‌تواند با راه‌اندازی یک برنامه نظام‌مند ایران هراسی، توجهات را از فعالیت‌های شرورانه و بی‌ثبات کننده خود در منطقه منحرف کند.

 

نظر شما