شناسهٔ خبر: 49842253 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: رکنا | لینک خبر

اعتراف فرمانده آمریکایی به شکست در عملیات خروج از افغانستان

رکنا: رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت: بازسازی مجدد القاعده یا داعش با آرزوی حمله به آمریکا یک احتمال بسیار واقعی است.

صاحب‌خبر -

ژنرال مارک میلی، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا با اعتراف به اینکه عملیات خروج از افغانستان یک شکست راهبردی بود، گفت بازسازی مجدد القاعده یا داعش با آرزوی حمله به آمریکا یک احتمال بسیار واقعی است.

به گزارش رکنا، این مقام ارشد نظامی آمریکایی روز سه شنبه به وقت محلی در سنای آمریکا همچنین با تروریستی خواندن گروه طالبان اظهار داشت که آنها روابط خود را با القاعده قطع نکرده اند.

ژنرال مارک میلی رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا به همراه لوید آستین وزیر دفاع این کشور روز سه شنبه به وقت محلی با حضور در کمیته خدمات نیروهای مسلح در سنای آمریکا، مقابل سناتورها در خصوص خروج آشفته این کشور از افغانستان شهادت و پاسخ دادند که از شبکه های مختلف تلویزیونی آمریکا پخش می شد.

به گزارش سی ان ان، وی تصریح کرد عملیات ارتش آمریکا در روزهای پایانی ماه اوت سال جاری که منجر به خارج کردن بیش از ۱۰۰ هزار نفر از افغانستان شد، یک موفقیت از نظر تجهیزات و تدارکات بود اما آن یک شکست راهبردی نیز محسوب می شد.

به گزارش سی ان ان، رییس ستاد مشترک آمریکا عملیات تخلیه ارتش این کشور در افغانستان را به دو نوع نظامی و غیر نظامی تقسیم کرد و گفت عملیات تخلیه شهروندان آمریکایی، اتباع سایر کشورها و شهروندان افغان ماه گذشته به اتمام رسید درحالی که عملیات تخلیه سربازان آمریکایی از افغانستان در اواسط ماه جولای و تحت فرماندهی ژنرال اسکات میلر فرمانده ارشد سابق آمریکا در افغانستان اتفاق افتاد.

وی همچنین اعلام کرد که در پاییز سال ۲۰۲۰ به دولت آمریکا ارزیابی خود را اعلام کرده و معتقد بود آمریکا باید دو هزار و ۵۰۰ سرباز را در افغانستان نگه دارد.

رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا همچنین اعلام کرد توافق دوحه دولت آمریکا و طالبان بر اراده نیروهای امنیتی افغان تاثیر منفی گذاشت. آمریکا هیچ توجهی به نشانه های سقوط سریع دولت و ارتش افغانستان نکرد.

مارک میلی افزود فکر می کنم داده های اطلاعاتی زیادی وجود داشت که کاملا نشان می داد، پس از عقب نشینی ما نتیجه احتمالی، سقوط دولت و ارتش در افغانستان است.

این مقام ارشد نظامی دولت بایدن اضافه کرد اکثر این ارزیابی های اطلاعاتی پیش بینی می کردند که دولت و ارتش افغانستان در اواخر پاییز یا اوایل زمستان سال آینده سقوط کند و دولت افغانستان تا بهار بعدی به فعالیت خود ادامه دهد. اما هیچ ارزیابی اطلاعاتی به این امر اشاره نکرد که زمانی که ما در افغانستان هستیم، دولت و ارتش افغانستان ظرف ۱۱ روز سقوط می کند.

وی ادامه داد بسیاری از سربازان افغان تا دقیقه آخر مبارزه کردند اما اکثر آنها در مدت کوتاهی سلاح های خود را بر روی زمین گذاشته و فرار کردند. من فکر می کنم این امر به اراده و رهبری بستگی دارد. ما مشاوران خود را سه سال پیش از افغانستان خارج کردیم و با این کار دیگر نمی توانستیم ارزیابی درستی از رهبری و اراده در میان نیروهای افغان بدست آوریم.

مارک میلی تاکید کرد مشخص است جنگ در افغانستان به گونه ای که ما می خواستیم به اتمام نرسید.

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا ادامه داد باید به یاد داشته باشیم که طالبان همچنان یک گروه تروریستی است و آنها  روابط خود را با القاعده قطع نکرده اند.

مارک میلی افزود من هیچ شکی در مورد افرادی که با آنها ارتباط داریم، ندارم. باید ببینیم طالبان یا گروه دیگری می تواند قدرت را تثبیت کند یا افغانستان وارد یک جنگ داخلی می شود.

وی در عین حال اظهار داشت اما ما باید از آمریکا و مردم آن در مقابل حملات تروریستی که از افغانستان نشات می گیرند محافظت کنیم. بازسازی مجدد القاعده یا داعش با آرزوی حمله به آمریکا یک احتمال بسیار واقعی است.

به گزارش ایرنا، مقامات پنتاگون با حضور در کنگره به سوالات شدید و سخت کمیته خدمات نیروهای مسلح سنا در مورد خروج آشفته و فاجعه بار نیروهای آمریکایی از افغانستان پاسخ دادند.

افغانستان طولانی ترین جنگ تاریخ آمریکا بود که از سال ۲۰۰۱ و پس از حملات یازده سپتامبر آغاز شد.

مقامات پنتاگون روز چهارشنبه نیز در مقابله کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا  حاضر خواهند شد.

فردا ژنرال فرانک مکنزی رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا "سنتکام" به سوالات سناتورها در خصوص وقایع افغانستان پاسخ خواهد داد.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا برای خاتمه طولانی ترین جنگ این کشور، ۱۷ روز تاریک و دلهره آور را برای آمریکایی ها و جهان و پایانی مرگبار و پر از درد و رنج را برای مردم افغانستان رقم زد تا در واقع پایان پروژه ناکام "ملت سازی" آمریکا را اعلام کند.

آمریکا در طولانی ترین جنگ خود، نزدیک به دو هزار و ۵۰۰ نفر از نظامیانش را از دست داد اما آنچه دولت بایدن را با چالش اساسی مواجه کرد ، کشته شدن ۱۳ نظامی آمریکایی جوان در حمله انتحاری داعش در خارج از فرودگاه کابل است که بسیاری از آنها هنگام حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱  نوزاد بودند.

بایدن در نخستین سخنرانی پس از خروج نیروهایش از افغانستان اذعان کرد که این جنگ به مدت دو دهه برای آمریکا روزانه ۳۰۰ میلیون دلار هزینه داشت و واشنگتن با دو گزینه خروج یا افزایش منازعه نظامی روبرو بود.

وی همچنین اذعان کرد روزانه ١٨ سرباز معلول از جنگ، در آمریکا خودکشی می‌ کنند.

اخبار وبگردی را در اینجا بخوانید:

  • صدور احکام همسان‌سازیِ ۹۰ درصدی برای همه بازنشستگان کشور

    صدور احکام همسان‌سازیِ ۹۰ درصدی برای همه بازنشستگان کشور

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

نظر شما