شناسهٔ خبر: 49840900 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

فرمانده شبه نظامیان کُرد سوریه: نگرانیم آمریکا مثل افغانستان رهایمان کند

فارس

فرمانده گروه موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه گفت که این نیروها نگرانند که آمریکا مثل آنچه در افغانستان اتفاق افتاد پشت این نیروها در شرق سوریه را هم خالی کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، گروه موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه نسبت به تکرار وضعیت افغانستان در شمال شرق سوریه ابراز نگرانی کرد.

«مظلوم عبدی» فرمانده کل نیروهای دموکراتیک سوریه در گفت‌وگو با روزنامه انگلیسی «تایمز» گفت: ساکنان شمال شرق سوریه نگران اتفاقی هستند که در افغانستان روی داده است.

وی افزود: بیایید صادق باشیم. پس از خروج آمریکا از افغانستان مردم ترسیدند. آنها می‌ترسیدند که به سرنوشت مشابهی دچار شوند.

به گزارش تایمز، کاخ سفید پس از خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان، ژنرال «فرانک مک کنزی» فرمانده فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا را در سفری غیرمنتظره به شمال شرق سوریه فرستاد تا به مظلوم عبدی اطمینان شخصی بدهد که ایالات متحده متحدان خود را رها نخواهد کرد.

عبدی از مقر خود در نزدیکی شهر الحسکه به تایمز گفت: آنها به ما اطمینان دادند که اینجا افغانستان نیست. آنها گفتند که سیاست (آمریکا) در اینجا کاملاً متفاوت است.

آمریکا ۹۰۰ نظامی در شرق سوریه دارد که آنها را به بهانه حمایت از نیروهای دموکراتیک سوریه برای مبارزه با بقایای گروهک تروریستی داعش در منطقه ای مثلثی مستقر کرده است که اضلاع آن مرزهای ترکیه و عراق و اراضی تحت کنترل دولت سوریه است.

به گزارش تایمز، نظامیان آمریکایی در واقع به عنوان مانعی در برابر یورش‌های ترکیه علیه کُردها عمل می‌کنند، کُردهایی که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه آنها را تروریست می‌خواند. آمریکا همچنین مانع تصرف این مناطق شرق سوریه توسط دولت سوریه می‌شود.

بر اساس این گزارش آمریکایی‌ها می‌گویند که تا شکست نهایی داعش در سوریه و عراق باقی خواهند ماند.

عبدی گفت ترجیح می‌دهد آمریکایی‌ها قول دهند تا زمان نهایی شدن حل و فصل سیاسی مناقشه کُردها با دمشق در سوریه باقی بمانند. دلیلش این است که با حضور نظامی آمریکا، او امید زیادی برای به رسمیت شناخته شدن رسمی خودمختاری کُردها و شاید مناطق دورافتاده‌ای در استان های الرقه و دیر الزور دارد که اکثریت آنها عرب هستند.

عبدی افزود: ما معتقدیم که دولت بایدن حداقل مسائل را قبل از تصمیم گیری بررسی می‌کند، در حالی که به نظر می‌رسید دولت قبلی تصمیمات خود را از طریق توییتر می‌گرفت. امیدوارم این دولت به همان شیوه نباشد.

نظر شما