شناسهٔ خبر: 49840529 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

افزایش واردات کالا در شهریور ماه

موج نیوز

در ماه های اخیر خبرهای زیادی مبنی بر افزایش درآمد صادراتی نفت و آزادسازی بخشی از منابع ارزی ایران در رسانه ها منتشر شده و افزایش واردات کالا در شهریور امسال می تواند تاییدی بر این موضوع باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در ماه های اخیر خبرهای زیادی مبنی بر افزایش درآمد صادراتی نفت و آزادسازی بخشی از منابع ارزی ایران در رسانه ها منتشر شده است و حالا با توجه به اینکه  در شهریور سال جاری واردات 6.6 میلیارد دلاری رقم خورده و رکورد واردات ماهانه کشور شکسته شد. به نظر می رسد درامدهای ارزی کشور افزایش یافته است.

واردات شهریور ماه نسبت به مرداد 210 درصد و نسبت به میانگین ماهانه از سال 97 بالغ بر 90 درصد رشد داشته است و همچنین، ارزش صادرات کشور در این ماه به 4.4 میلیارد دلار رسیده که نسبت به ماه گذشته 23 درصد و نسبت به میانگین ماهانه از سال 1397، بیش از 26 درصد رشد نشان می دهد.

باتوجه به نزدیک شدن به سقف 8 میلیارد دلاری اختصاص ارز ترجیحی به کالاهای ضروری در قانون بودجه سال 1400 در 5 ماهه منتهی به مرداد 7.2 میلیارد دلار از این محل برای واردات تخصیص شده است و تشکیل بخش قابل توجهی از کل واردات کشور از کالاهای ضروری؛ به نظر می رسد واردات کشور در ماه های پیش روی سال مجددا کاهش یافته و به میانگین خود بازگردد.

همچنین انتظار بهبود در روند صادرات طی ماه های آتی تا پایان سال دور از ذهن به نظر می رسد و به احتمال بالا تراز تجاری در ادامه سال نیز منفی باشد که این موضوع می تواند باعث فشار بر قیمت دلار در بازار آزاد گردد.

 

نظر شما