شناسهٔ خبر: 49840481 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

غریب‌آبادی: آژانس اگر خواهان اجرای نظارت است، باید به مسئولیت خود عمل کند

نماینده ایران در سازمان‌های بین المللی مستقر در وین گفت: آژانس اگر خواهان اجرای نظارت است، باید به مسئولیت خود عمل کند و به صراحت حملات تروریستی به مراکز فنی ایران را محکوم کند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - «کاظم غریب آبادی» در گفت‌وگو با شبکه خبر گفت: انتظارات را به طور مکرر به آژانس اعلام کرده‌ایم ولی من عقیده دارم که چنانچه آژانس نمی‌تواند مستقل، حرفه‌ای و بی طرف برخورد کند ما هم لزومی ندارد که همچنان به همکاری‌های خودمان به صورت بسیار شفاف با آزانس ادامه دهیم. طبعتا ما نیز ابزارهایی داریم. ما یک تفاهمی داریم که برخی از دوربین‌ها مورد سرویس فنی قرار بدهند و مموری‌اش را عوض کنند. چرا تاسیساتی که خودشان زده‌اند و دوربین‌های آژانس نیز صدمه دیده است ما باید مجددا برقرار کنیم نظارت و شفافیت را. 

نماینده ایران در سازمان‌های بین المللی مستقر در وین در ادامه افزود: آژانس اگر خواهان اجرای نظارت است، باید به مسئولیت خود عمل کند و به صراحت حملات تروریستی به مراکز فنی ایران را محکوم کند. امریکا و متحدان غربی اش هم اگر خواهان تداوم نظارت‌های آژانس هستند، باید از اقدات تروریستی رژیم صهیونیستی ممانعت کنند.

وی همچنین گفت: ما در قبال اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی به شکل مناسبی اقدام متقابل را انجام داده ایم، اما پاسخ‌های ما به اقدامات خرابکارانه، باعث سلب مسئولیت دیگران از جمله آژانس نمی‌شود.

غریب آبادی تاکید کرد: پیام روشن ما این است که اگر آن‌ها به مسئولیتشان عمل نکنند، ما به وظیفه خود عمل می‌کنیم. ضمن اینکه اساسا ما تعهدی در این زمینه نداریم و همین همکاری‌های فراپادمانی ما نیز داوطلبانه است و تداوم حسن نیت ما به رفتار آن‌ها بستگی دارد.

<div id="video-display-embed-code_3275884" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizan.news/fa/news/play/embed/761880/3275884?width=640&height=360"></script></div>

 

غریب آبادی، نماینده ایران در سازمان‌های بین المللی مستقر در وین در ادامه صحبت‌های خود گفت: انتظار آژانس و دولت‌های غربی درخصوص محدود کردن ذخایر اورانیوم غنی شده ایران، کاملا سیاسی است. شما تا هر سطحی می‌توانید غنی سازی انجام دهید. فلز اورانیوم را می‌توانید برای مقاصد صلح آمیز تولید کنید. هیچ محدودیتی در ان پی تی در این زمینه پیش بینی نشده است. تنها خط قرمز این است که این موادی که شما غنی و یا تولید می‌کنید نباید در یک پروژه نظامی و یا سلاح هسته‌ای به کار گرفته شود.

وی در ادامه اضافه کرد: همین هفته پیش یک توافق چند ده میلیارد دلاری با استرالیا منعقد شد که (انگلیس و امریکا) زیردریایی‌هایی به استرالیا بدهند که پیشرانه‌هایی با سوخت ۹۰ درصد غنی شده دارند. چگونه است که آژانس و دولت‌های غربی که به سوخت ۶۰ درصد راکتور تحقیقاتی ما اعتراض دارند، در این مورد سکوت کردند؟

غریب آبادی اظهار داشت: در کنفرانس عمومی آژانس اشاره کردم که این سیاست دو رویی و متناقض را کشوذهای غربی باید کنار بگذارند. اگر غنی سازی با غنای بالا، فراتر از  20 درصد را در واقع غناسازی بالا به آن اطلاق می‌کنند؛ اگر خوب است برای همه اعضای ان پی تی خوب است.

وی تاکید کرد: فعالیت‌های ما کاملا صلح آمیز و منافاتی با تعهداتمان ندارد و ضمنا کاملا در راستای حقوقمان است. 

 نماینده ایران در سازمان‌های بین المللی مستقر در وین همچنین افزود: بعد از تصویب قانون اقدام راهبردی، آژانس هیچ دسترسی فراپادمانی به مراکز ما ندارد.

<div id="video-display-embed-code_3275901" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizan.news/fa/news/play/embed/761880/3275901?width=640&height=360"></script></div>

انتهای پیام/

نظر شما