شناسهٔ خبر: 49839389 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

وزیر دفاع آمریکا: بیش از ۲ هزار نظامی آمریکایی را در جنگ افغانستان از دست دادیم

باشگاه خبرنگاران

لوید آستین در جلسه استعماع کنگره درباره افغانستان گفت که بیش از ۲ هزار نظامی آمریکایی در طول جنگ ۲۰ ساله در افغانستان کشته شدند.

صاحب‌خبر -
به نقل از الجزیره، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا و ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا امروز (سه شنبه) در جلسه استماع کنگره درباره خروج آمریکا از افغانستان حاضر شدند.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در اظهاراتی عنوان کرد: در طول ۲۰ سال جنگ در افغانستان ۲۴۶۱ سرباز آمریکایی کشته شده و بیش از ۲۰ هزار سرباز دیگر زخمی شده اند.

آستین در ابتدای صحبت‌های خود گفت: «ما ابتدا باید در مورد تصمیم جنگی که ۲۰ سال پیش گرفته شد قبل از صحبت درباره خروج از افغانستان به گفتگو بپردازیم.»

او در ادامه با اشاره به اینکه آمریکا از بهار سال گذشته قصد تخلیه افراد غیرنظامی را داشته، گفت: «ما بزرگترین تخلیه نیرو‌ها در تاریخ آمریکا را تنها در ۱۷ روز انجام دادیم.»

وزیر دفاع آمریکا درباره خروج عجولانه از افغانستان توضیح داد: «ما آنقدر مردم را به سرعت از کابل خارج کردیم که با پایگاه‌های خارج از افغانستان به مشکل برخورد کردیم. به دلیل مطلوب نبودن شرایط، آمریکایی‌ها و افغانستانی‌های بسیاری کشته شدند.»

او همچنین تاکید کرد: ما هنوز روی خروج آمریکایی‌هایی که مایل به ترک افغانستان هستند، کار می‌کنیم.

وزیر دفاع آمریکا با اشاره به اینکه حفظ پایگاه بگرام در افغانستان جان ۵۰۰۰ سرباز آمریکایی را در معرض خطر قرار می‌داد و باعث ادامه جنگ می‌شد، افزود: تمدید ماموریت فراتر از پایان ماه اوت، جان پرسنل و نظامیان ما را به خطر می‌انداخت.

آستین در ادامه ادعا کرد که آن‌ها در افغانستان با تهدید‌های جدی و فزاینده داعش روبرو بودند و ماندن طولانی‌تر در افغانستان خطرناک بود.

وزیر دفاع آمریکا همچنین گفت: «چند روز پیش، ما یک حمله هوایی در سوریه انجام دادیم و یکی از سران ارشد القاعده را حذف کردیم.»

او همچنین به ضعف و فساد در نیرو‌های امنیتی افغانستان اشاره و اذعان کرد: «ارتش افغانستان که ما و شرکایمان به آن‌ها آموزش دادیم به سادگی و در بسیاری از موارد بدون شلیک گلوله فرار کردند.»
 


رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا: طالبان به تعهدات خود در توافق دوحه پایبند نبوده است

 

مارک میلی هم در ادامه با تایید سخنان آستین گفت: «بیش از ۸۰۰ هزار سرباز آمریکایی در افغانستان حضور داشتند که ۲۴۶۱ نفر از آن‌ها کشته شدند.

او در ادامه افزود: «در اوج سال ۲۰۱۱ مجموعا ۹۷ هزار سرباز آمریکایی و ۴۱ هزار سرباز ناتو در افغانستان داشتیم.»

میلی به توافق با طالبان اشاره کرد و گفت: «طبق توافق دوحه، طالبان متعهد شد که به نیرو‌های ما حمله نکند، اما به هیچ کدام از شرط‌های دیگر احترام نگذاشته است.»

او همچنین خاطرنشان کرد: «طالبان القاعده را رها نکرده و از آن جدا نشده است. باید دید آیا طالبان می‌تواند قدرت خود را تحکیم کند یا نیمی از کشور وارد جنگ داخلی می‌شود.»

میلی در انتها تاکید کرد: «ما باید به حفاظت از کشورمان در برابر تروریسم در برابر افغانستان، القاعده یا داعش ادامه دهیم.»

امروز و فردا مقامات پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) در اولین شهادت علنی خود از زمانی که آمریکا خروج خود از افغانستان را تکمیل کرده است، با سؤالات تند کنگره درباره این خروج پر هرج و مرج و تسلط سریع طالبان بر این کشور مواجه هستند.

خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان به طولانی‌ترین جنگ تاریخ آمریکا پایان داد. دولت بایدن و برخی دموکرات‌ها در کنگره گفته اند دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا تا حدودی برای جنگی که با پیروزی طالبان به پایان رسید، مقصر است، چون دولت وی قراردادی را در سال ۲۰۲۰ (۱۳۹۹) با طالبان امضا کرد که آمریکا در آن قول داد همه نیرو‌های خود را تا ماه مه ۲۰۲۱ (حدوداً اردیبهشت گذشته) از افغانستان خارج کند. آن‌ها همچنین به ناتوانی چندین ساله آمریکا در ایجاد ارتش از افغان‌ها که بتواند در برابر طالبان بایستد، اشاره کرده اند.

نظر شما