شناسهٔ خبر: 49833840 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ماجرای استفاده از نیروی غیرمرتبط در آزمایشگاه بیمارستان ۱۷ شهریور چیست؟!

رئیس بیمارستان ۱۷ شهریور رشت، ادعای مطروحه توسط صنف آزمایشگاه‌ها در خصوص استفاده از نیروی غیر مرتبط در آزمایشگاه را رد کرده و گفته خون‌گیری‌های شریانی طبق دستورالعمل توسط پزشک یا پرستاران تحت نظر پزشک انجام می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، مطالبه‌ای توسط یکی از مخاطبان مبنی بر محرز شدن یک تخلف در بیمارستان ۱۷ شهریور به دست خبرگزاری فارس رسید.

تخلفی که مخاطب در آن مدعی است افراد غیر مرتبط با علوم آزمایشگاهی در آزمایشگاه این بیمارستان به کار گرفته‌شده است.

 

مخاطب در طرح مطالبه خود به نامه‌ای از معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در مورد به‌کارگیری کارکنان فنی مرتبط کاردان و کارشناس علوم آزمایشگاهی اشاره‌کرده که در آن نامه در مورد الزامات مربوط به کارکنان آزمایشگاه در دستورالعمل استانداردسازی مواردی برشمرده شده است.

بر اساس استاندارهای تعریف‌شده، استفاده از نیروی غیر مرتبط در آزمایشگاه مغایر به الزامات و دستورالعمل‌های آزمایشگاه مرجع سلامت بوده و عواقب استفاده از کارکنان غیر مرتبط بر عهده مسئول فنی آزمایشگاه است.

مخاطب در ادامه همچنین مدعی شده که در بیمارستان ۱۷ شهریور رشت از یک سوپروایزر غیر مرتبط و غیرحرفه‌ای و غیرعلمی که هیچ ربطی به آزمایشگاه تشخیص پزشکی ندارد استفاده می‌شود.

همچنین گفته‌شده باوجود پیگیری و نامه نماینده صنفی علوم آزمایشگاهی‌های استان گیلان به معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در مورد سوپروایزر آزمایشگاه ۱۷ شهریور درخواست پیگیری دادند، اما معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان هیچ اهمیتی به این موضوع نداده است.

دکتر سعید سادات منصوری، رئیس مرکز آموزشی درمانی ۱۷ شهریور رشت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به دستورالعمل اخیر وزارت بهداشت و ابلاغ معاونت درمان دانشگاه در خصوص خون‌گیری شریانی و وریدی در این مرکز، اظهار کرد: در راستای ابلاغ دستورالعمل معاونت درمان نسبت به رعایت ضوابط در خصوص خون‌گیری در آزمایشگاه، نشست اضطراری با حضور تیم مدیریت، معاون آموزشی، مدیر گروه اطفال، سوپروایزر و مسئول فنی آزمایشگاه بیمارستان برگزار شد.

وی با بیان اینکه گروه سنی اطفال با سایر گروه‌های سنی متفاوت هستند چراکه ما بیمارانی با وزن کمتر از یک کیلوگرم داریم که رگ‌های به‌مراتب نازک‌تری نسبت به دیگر بیماران دارند، افزود: رگ گیری و نهایتاً خون‌گیری از بیماران اطفال یک کار بسیار مهارتی است ازاین‌رو حفظ ایمنی بیمار اولویت کار کادر پزشکی و درمانی است.

رئیس مرکز آموزشی درمانی ۱۷ شهریور رشت با اذعان به اینکه رعایت دستورالعمل و گایدلاینهای وزارت بهداشت برای همه ما لازم‌الاجرا است، گفت: خون‌گیری‌های وریدی در این مرکز توسط افراد متبحر اما خون‌گیری‌های شریانی طبق دستورالعمل باید توسط پزشک و یا پرستاران زیر نظر پزشک انجام شود.

سادات منصوری با اشاره به اینکه در این مرکز افراد مجرب و کارآزموده‌ای هستند که سابقه بالای ۱۰ ساله در خون‌گیری دارند، افزود: خوشبختانه تاکنون در این بیمارستان عارضه‌ای در پی خون‌گیری از بیماران اطفال رخ نداده و شکایتی نیز در این راستا وجود ندارد.

وی با بیان اینکه طبق دستورالعمل ابلاغی جدید خون‌گیری شریانی در مرکز آموزشی درمانی ۱۷ شهریور صرفاً بر اساس مفاد دستورالعمل است، تصریح کرد: پیش از دستورالعمل ابلاغی، نشستی توسط تیم مدیریتی مرکز انجام و موارد مهم و مشابه ازجمله اولویت در ایمنی بیماران و پایش به‌طور مرتب در دستور کار قرار گرفت.

انتهای پیام/۳۳۸۹/م

نظر شما