شناسهٔ خبر: 49830198 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جمله | لینک خبر

برنامه‌های مدیرعامل جدید در استقلال؛ آبی‌ها صاحب کمپ اختصاصی می شوند؟

جذب بازیکن خارجی قطعی شد

مصطفی آجرلو با کوله باری از تجربه در عرصه‌های مدیریت این بار در استقلال پا به میدان گذاشته تا دوران جدید مدیریتی در این باشگاه آغاز شود، البته دیکته نانوشته غلط ندارد و از حالا نمی‌توان نسبت به کارنامه و آینده آجرلو قضاوت یا قصاص قبل از جنایت کرد. مصطفی آجرلو جمعه‌شب گذشته به‌عنوان مدیرعامل […]

صاحب‌خبر -

مصطفی آجرلو با کوله باری از تجربه در عرصه‌های مدیریت این بار در استقلال پا به میدان گذاشته تا دوران جدید مدیریتی در این باشگاه آغاز شود، البته دیکته نانوشته غلط ندارد و از حالا نمی‌توان نسبت به کارنامه و آینده آجرلو قضاوت یا قصاص قبل از جنایت کرد.
مصطفی آجرلو جمعه‌شب گذشته به‌عنوان مدیرعامل باشگاه استقلال منصوب شد، این درحالی است که طی چندسال اخیر وزارت ورزش با انتصاب مدیران کارنابلد و بعضا بی‌تجربه، وضعیت این تیم بزرگ و مردمی را به یک شرایط ناپایدار تبدیل کرده که خروجی آن چیزی جز ناکامی در مستطیل سبز و اعتراض در خارج از آن نبوده است. درواقع از فصل دوازدهم به بعد استقلالی‌ها مدام تغییرات مدیریتی را تجربه کردند و از اواخر دوره فتح‌الله‌زاده تا همین دوران احمد مددی، طی هشت فصل اخیر این تیم هیچ‌گاه رنگ موفقیت در رقابت‌های داخلی و بین‌المللی را تجربه نکرد. حالا مصطفی آجرلو با کوله باری از تجربه در عرصه‌های مدیریت این بار در استقلال پا به میدان گذاشته تا دوران جدید مدیریتی در این باشگاه آغاز شود، البته دیکته نانوشته غلط ندارد و از حالا نمی‌توان نسبت به کارنامه و آینده آجرلو قضاوت یا قصاص قبل از جنایت کرد اما تجربه مدیریت‌های قبلی و اقدامات گذشته او نشان می‌دهد اگر اطرافیان قوی، ثبات و پول داشته باشد می‌تواند تجارب دوران پاس که از این باشگاه، یک باشگاه تمام‌عیار حرفه‌ای ساخته بود، این بار این تجارب و عملکرد را در باشگاه استقلال تکرار کند و سرانجام این تیم مردمی را بعد از سال‌ها به ساحل نجات و مقصود برساند. آجرلو در دوران مدیریت گذشته خود در تیم‌هایی مثل پاس، استیل‌آذین و حتی تراکتور دوران پرفرازونشیب را سپری کرده و اینطور نیست که از این چهره با قطعیت بتوان به‌عنوان یک مدیر موفق ورزشی نام برد اما از آنجا که مدیریت ورزش ایران دچار یک قحط‌الرجال عجیب است، در چنین شرایطی مدیرعامل اسبق پاس و فعلی استقلال یک سروگردن از همتایان خود بالاتر نشان داده و تجربه ثابت کرده، اگر به این مدیریت جدید استقلال اعتماد شود و به او زمان بدهند، مطمئنا آجرلو و دوستانش در هیات مدیره می‌توانند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند.

بیانیه پرامید
آجرلو در اولین روز کاری خود در باشگاه استقلال و البته قبل از مراسم تودیع و معارفه طی یک بیانیه امیدبخش از فرهاد مجیدی به‌عنوان فرزند استقلال و سرمایه این باشگاه نام ‌برده و ضمن تشکر از وزیر ورزش و جوانان به‌خاطر اعتماد این چهره در مهم‌ترین بخش‌های این بیانیه مسائلی چون استقلال به تمرکز بر «متن» نیاز دارد و نه پرداختن به «حاشیه‌» و اینکه وضعیت موجود باشگاه استقلال که همگان از آن آگاه هستند، حاصل فقدان مدیریت کارآمد در سطح کلان ورزش ایران در دوره گذشته است، از هدف اصلی‌اش در استقلال که بازسازی اعتماد بین هواداران و باشگاه خواهد بود، صحبت و درنهایت اینطور عنوان کرد که برای آغاز یک دوره جدید در استقلال به تغییرات کامل در سطح مدیریتی باشگاه نیاز است.
با همه این تفاسیر اما چند نکته مهم دیگر باید در دستور آجرلو و سایر اعضای هیات مدیره قرار بگیرد و آنها در اولین گام حضور در باشگاه به‌عنوان یک ماموریت مهم ابتدا این مسائل اساسی و پراهمیت را حل‌وفصل کنند و سپس به سایر امور بپردازند.

تعیین تکلیف کادرفنی
مجیدی بعد از سه دوره حضور در تیم سرانجام با تفکرات خودش استقلال را بسته است و وارد رقابت‌های لیگ برتر خواهد شد، این درحالی است که تا مدت‌ها صحبت از آن بود که به‌خاطر شکاف عمیق و اختلافات و دعوا بین کادر مدیریتی و مجیدی، احتمالا سرمربی آبی‌پوشان از کار برکنار شده و حتی اسامی‌ای مانند امیر قلعه‌نویی، جواد نکونام و چه‌بسا مهدی پاشازاده به‌عنوان جایگزین‌های فرهاد مطرح شده بود، با این حال در گام نخست باید آجرلو خیال مجیدی را تحت هر شرایطی راحت کند. هرچند او در بیانیه‌اش از فرهاد به‌عنوان فرزند استقلال نام ‌برده و حمایت همه‌جانبه خود را از وی اعلام کرد، با این حال حمایت شفاهی فایده‌ای ندارد و باید با اقدامات عملی و اجرایی کادر فنی آبی‌پوشان را به حضور پرقدرت در رقابت‌های لیگ دلگرم کرد. بر همین اساس شب گذشته مجیدی به باشگاه رفت تا با آجرلو دیدار کند و طرفین در ابتدای مسیر ضمن آشنایی با افکار یکدیگر، اهداف مشترک را مدون کرنند و به نیازسنجی اموری بپردازند که به‌منظور تقویت استقلال به آنها احتیاج است. قرار بود در این جلسه آجرلو به‌جز مباحث حمایتی و پشتیبانی درخصوص مسائل فنی با مجیدی صحبت کند تا بعد از شنیدن دغدغه‌ها و نگرانی‌های وی، درخصوص برطرف کردن آنها به هر شکل ممکن اقدام کند تا کار از آغاز محکم پیش برود.

جذب قطعی بازیکن خارجی
استقلالی‌ها اگرچه بازیکنان جدیدی را برای حضور در رقابت‌های فصل بیست‌ویکم لیگ برتر جذب کردند و برخی از آنها نیز این تیم را در دیدار مقابل الهلال از مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا همراهی کردند اما به‌نظر می‌رسد کار برای تقویت این تیم همچنان ادامه دارد و به‌جز بازیکنانی داخلی و سابق مثل فرشید اسماعیلی، رشید‌ مظاهری و حتی روزبه چشمی که هنوز تکلیف آنها با استقلال مشخص نشده شنیده می‌شود که دو بازیکن خارجی نیز در فهرست مجیدی برای تقویت این تیم حضور دارند و طبق شنیده های «فرهیختگان» جذب یک تا دو خارجی قطعی شده است.
نکته قابل‌توجه اینکه استقلالی‌ها تا ۸۰ درصد ترکیب خود برای فصل جدید را شناسایی کرده‌اند و در مدت یک ماه باقی‌مانده تا آغاز فصل سایر نقاط ضعف این تیم مورد بررسی قرار گرفته‌اند و در راستای رفع آنها اقدام خواهد شد.

پین صاحبخانه می‌شود
درخصوص کادر فنی اگرچه فرهاد مجیدی حرف اول و آخر را می‌زند و اوست که اعلام می‌کند چه نفراتی باید در کادر در زمینه‌های فنی در استقلال به او کمک کنند اما اینطور شنیده می‌شود که برخی اتفاقات مثل گلایه‌های گابریا پین بابت نداشتن خانه و راننده اختصاصی باعث شده به نگرانی‌های مجیدی اضافه شود و به‌نظر می‌رسد در اولین گام درخصوص رفع موانع موجود برای همکاری با این مربی ایتالیایی اقدام شود.

کارگزار و تامین منابع مالی جدید
از آجرلو به‌عنوان یک مدیر ورزشی- اقتصادی نام ‌برده می‌شود. او بدون هیچ‌بودجه‌ای در تراکتور به درآمدزایی خوبی پرداخت و در این باشگاه به‌صورت مستقل اقداماتی را در راستای درآمدزایی به‌منظور تقویت و تامین منابع مالی برای تراکتور انجام داد و این درحالی است که او در گذشته نیز با یک مدیریت قوی اقتصادی پاس را به یک باشگاه حرفه‌ای تبدیل کرد. حالا این‌طور خبر می‌رسد که مذاکرات برای تامین منابع مالی به‌منظور پرداخت بدهی‌های داخلی و خارجی، پرداخت بخشی از قرارداد جدید بازیکنان و پرداخت سایر بدهی‌ها و در ادامه رسیدن به منابع مالی پایدار در باشگاه استقلال آغاز شده، ضمن اینکه با توجه به سابقه قبلی کارگزار استقلالی‌ها و برخی کارشکنی‌ها از سوی این کارگزار در این مدت اخیر، به‌نظر می‌رسد آجرلو یا به سمت‌وسوی بستن قرارداد با کارگزاری جدید حرکت یا قرارداد قبلی را با بندهای محکم به سود باشگاه احیا می‌کند و با کارگزار فعلی ادامه خواهد داد، با این حال برخی شنیده‌ها حاکی است که برای حل مشکلات اقتصادی و مالی قرار است به‌زودی تزریق مالی خوبی به استقلال صورت بگیرد.

در اندیشه کمپ مجهز
از باشگاه پاس که در زمان آجرلو تا مراحل حذفی لیگ قهرمانان آسیا نیز صعود کرد، خاطرات خوشی در اذهان فوتبال‌دوستان باقی‌مانده است، این باشگاه با ستاره‌های خود با داشتن امکانات حرفه‌ای در سال‌هایی که آجرلو عنان اختیار را در این باشگاه در دست داشت، همواره در فوتبال ایران جولان داده و حالا با حضور این مدیر در باشگاه استقلال هواداران انتظار دارند در گام اول او یک کمپ حرفه‌ای با داشتن زمین‌های تمرین، مرکز پزشکی، مرکز بدنسازی و استخر و سایر نیازهای مربوط به یک باشگاه حرفه‌ای را در یک مجموعه فراهم کرده که البته طبق شنیده‌های «فرهیختگان» به‌نظر می‌رسد چنین موضوع مهمی به همین سرعت در دستور کار آجرلو برای ایجاد آن در باشگاه استقلال قرار گرفته و چه‌بسا خیلی زود آبی‌پوشان از یک معضل قدیمی رهایی پیدا کنند.

تعیین تکلیف پرونده‌های باز
همچنین از باشگاه استقلال خبر می‌رسد علاوه‌بر داشتن پرونده‌های باز داخلی و خارجی از سوی بدهکاران این تیم خیلی زود قرار است دو پرونده دیگر توسط شیخ دیاباته و هروویه میلیچ در فیفا علیه استقلال باز شده و حالا به‌جز استراماچونی و پادوانی آبی‌ها باید تبعات دو پرونده دیگر را هم متحمل شوند. این در حالی است که مهدی قائدی اصولا به این خاطر فروخته شد که با پول این بازیکن برخی مطالبات مثل طلب استراماچونی تسویه‌ و این پرونده‌ها بسته شود اما تا امروز این اتفاق نیفتاده و انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر و تا قبل از اینکه این قضیه بیخ پیدا کند آجرلو نسبت به بستن پرونده‌های داخلی و خارجی استقلال اقدام کند و این موضوع را سروسامان بدهد. این درحالی است که ‌ تیم‌های حرفه‌ای فوتبال ایران تا اواسط مهرماه فرصت خواهند داشت مدارک اولیه خود را برای کسب مجوز حرفه‌ای در سایت مربوطه و مرتبط با کنفدراسیون فوتبال آسیا بارگذاری کنند که یکی از این مدارک باید تسویه‌حساب با طلبکاران باشد، در غیر این صورت مشکلات جدید برای استقلالی‌ها در راه حضور آنها در رقابت‌های حرفه‌ای مثل لیگ برتر یا لیگ قهرمانان آسیا ایجاد خواهد شد.

ایجاد کمیته واقعی پیشکسوتان
در این مدت اخیر و به‌خاطر کسب نتایج نامناسب، پیشکسوتان استقلال دست به انتقادهایی علیه باشگاه زدند و این درحالی است که چنددستگی عجیب و بعضا در این اواخر یک رفتار منفعلانه از سوی آنها به‌وجود آمده که چه‌بسا یکی از عوامل آن به انحلال غیررسمی کمیته پیشکسوتان در این باشگاه برمی‌گردد؛ کمیته‌ای که شاید به‌طور صوری در چارت باشگاه استقلال در زمان احمد مددی وجود داشت اما در عمل هیچ‌خبری از آن نبود و حالا گویا قرار است در دوران مدیریت جدید کمیته پیشکسوتان به‌منظور اتحاد انسجام و همدلی و البته گرفتن ارتباط مناسب باشگاه با خاک‌خورده‌های استقلالی ایجادشده که مطمئنا این موضوع می‌تواند در درازمدت به نفع این باشگاه باشد.

تغییرات چارت سازمانی
در این سال‌ها یکی از عواملی که باعث شده استقلالی‌ها در مباحث پشتیبانی و مدیریتی با مشکل مواجه شوند به این موضوع برمی‌گردد که معمولا مدیران سعی کرده‌اند به‌تنهایی یا در بهترین حالت به‌همراه یکی، دو معاونت کارها و امور را اداره کنند که این موضوع به برداشتن چند هندوانه با یک دست تعبیر شده است. این درحالی است که باشگاه‌های بزرگی مثل استقلال و پرسپولیس باید از معاونت‌های متعدد که در هر چارت سازمانی لزوم آن احساس می‌شود، بهره ببرند که حالا با حضور آجرلو چنین اقدامی در دستور کار قرار گرفته و به‌جز معاونت اجرایی برخی معاونت‌ها دیگر نیز درکنار آن ایجاد شده و با تقویت برخی کمیته‌ها، مطمئنا در روزهای آینده اخبار جدیدی درخصوص تغییرات مهمی در چارت جدید سازمانی این باشگاه به گوش خواهد رسید.

جلب اعتماد ازدست‌رفته هوادار
با همه این تفاسیر و از هرچه بگذریم سال‌های‌سال می‌شود که هواداران استقلال به‌خاطر نتایج این تیم خون‌ جگر خورده‌اند. تا آن زمانی که استادیوم‌ها باز بود این تعداد با حضور در ورزشگاه سعی می‌کردند صدای اعتراض خود را به مسئولان امر برسانند و نسبت به عملکرد مسئولان وقت باشگاه انتقادهایی را مطرح می‌کنند اما حالا حدود دوسالی می‌شود که ورزشگاه‌ها بسته‌ شده و آنها از مجلس و وزارت گرفته تا مقر فعلی باشگاه را برای اعتراض انتخاب کرده‌اند و در این مدت به‌دفعات بر سر اتفاقات در این اماکن حاضر شده‌اند و با تجمع خود اعتراضاتی را رقم ‌زده‌اند. هرچند در بار آخر و با حضور حداکثری حرف خود را به کرسی نشاندند و با جدایی مددی و ملکیان از باشگاه موفق شده‌اند ماموریت خود را به نحو احسن به سود تیم خود انجام دهند. با این حال اکنون که مدیران جدید در دولت جدید روی کار آمده‌اند، این موضوع یعنی بازسازی اعتماد و اطمینان هواداران باید در ابتدای هر کار دیگری در دستور کار مدیریت قرار گیرد و آنها باید سعی کنند با برنامه‌هایی موثر در راه بازسازی اعتماد ازبین‌رفته هواداران در این مسیر قدم بردارند.

نظر شما