شناسهٔ خبر: 49828150 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

بحران در انگلستان؛

آفتاب در سرزمین های بریتانیا هرگز غروب نمی‌کند ولی بنزین تمام شد/ کمبود و سهمیه بندی سوخت در انگلیس

در روزهای اخیر کمبود سوخت در انگلیس به یک بحران در این کشور تبدیل شده و گزارش ها از صف طولانی مردم در مقابل پمپ بنزین‌ها و کمبود جایگاه‌های عرضه سوخت حکایت دارد.

صاحب‌خبر - گروه بین الملل جهان نيوز: در روزهای اخیر خیابان‌های شهرهای بزرگ انگلیس شاهد صحنه‌های عجیب و منحصر به فردی در سالهای اخیر بوده است؛ صف های طولانی خرید سوخت در پمپ بنزین‌های شهر!

یک شهروند بریتانیایی صحنه صف کشیدن کیلومتری خودروها برای دریافت سوخت را "قتل عام" توصیف کرده و آن را این‌گونه توضیح می‌دهد:

به فاصله چندین کیلومتر از ورودی ایستگاه سوخت، صف کشیده شده است و مردم باید ساعت‌ها در انتظار رسیدن نوبتشان صبر کنند؛ بسیاری از راننده‌ها درون خودرو شان می‌خوابند و بسیاری نیز تلاش می‌کنند تا با زرنگی، کامیون‌های حامل سوخت به مقصد پمپ بنزین را دنبال کرده و از صف جلو بزنند!

بسیاری از پمپ بنزین ها نتوانسته اند تقاضا را برآورده کنند و مجبور به تعطیلی شدند.


همچنین مدیر یک پمپ بنزین در محله Maesteg  در ولز جنوبی می‌گوید که گاراژ سوخت دهی وی معمولا روزانه بین ۲۰ تا ۳۰ هزار لیتر بنزین ارائه می‌دهد اما در ۲۴ ساعت گذشته ۱۰۰ هزار لیتر سوخت به فروش رسانده است.

دلیل آغاز بحران سوخت چه بود؟
از نخستین تبعات اجرای قانون "برگزیت" یا همان جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا، سیل بازگشت هزاران نفر نیروی کار به کشورهای شرق اروپا بود. یکی از اصنافی که بیشترین حجم کاهش نیروی کار را پس از برگزیت متحمل شد بخش حمل و نقل و به طور خاص راننده‌های کامیون های تجاری و سوخترسان بود.

این معضل در ۱ سال اخیر شدت گرفته و منجر شده است تا فراخوان‌های بزرگ برای جذب راننده کامیون در خاک انگلستان و حتی اعطای اقامت‌های کاری و دائمی به شهروندان کشورهای خارجی برای جذب نیرو در این صنف اجرا شود اما همچنان کمبود نیروی کاری در این بخش شدیدا احساس می‌شود و حالا در مسئله بحران سوخت به خوبی نمایان شده است.


در واقع منابع فسیلی و یا ظرفیت پالایشگاه‌های انگلیس برای تصفیه نفت خام و تولید فرآورده‌های سوختی حتی بیش از نیاز این کشور است، اما به شکل عجیب و تا حدی خنده داری، شرکت‌هایی که مسئول نقل و انتقال سوخت از مبدا به جایگاه‌های سوختی در شهرهای مختلف هستند راننده کامیون برای انجام این عمل را به اندازه کافی در اختیار ندارند و ذخایر سوخت انبار شده این کشور به جایگاه‌های توزیع سوخت نمی‌رسد.

این امر در روزهای اخیر موجب شده تا شهروندان بریتانیایی به جایگاه‌های فروش سوخت در مناطق مختلف هجوم برده و از ترس نبود سوخت در روزهای آینده، چندین برابر نیاز خود خریداری کنند.


انجمن خرده فروشان سوخت در انگلیس اعلام کرده است که ذخایر سوخت بالغ بر ۵ هزار و ۵۰۰ پمپ بنزین در این کشور به پایان رسیده است. برایان مدرسون، رئیس انجمن خرده فروشان بنزین گفت که نظرسنجی از اعضا در روز یکشنبه نشان داد که ۵۰ تا ۸۵ درصد از تمام ایستگاه های خدمات مستقل در حال حاضر خشک شده‌اند.

درخواست کمک بوریس جانسون از ارتش
معضل عجیب کمبود سوخت در پمپ بنزین های انگلیس موجب شد تا نخست وزیر این کشور از ارتش تقاضای ورود به مسئله و در اختیار قرار دادن راننده‌های کامیون‌های نظامی خود به بخش انتقال سوخت را بکند.

همچنین دولت انگلیس شامگاه یکشنبه اعلام کرد که صنعت انرژی، از جمله تولیدکنندگان، تأمین کنندگان، حمل و نقل و خرده فروشان را به طور موقت از قانون رقابت در سال ۱۹۹۸ معاف می کند و به شرکت ها اجازه می دهد اطلاعات را به اشتراک بگذارند و اولویت تحویل به مناطق با بیشترین نیاز را داشته باشند.
 

مشکلات شدید اجتماعی، تبعات اقتصادی ناشی از جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا تحت قانون "برگزیت" و بحران پاندمی کرونا در ۲ سال اخیر موجب شده تا دولت بوریس جانسون دوران سخت و تاریکی را پشت سر بگذارد که نتایج حاصل از آن می‌تواند تا سالهای طولانی بر رشد اقتصادی این کشور و رقابت با کشورهای بزرگ دنیا تاثیر بگذارد.

جمله‌ای مشهور از ملکه ویکتوریا در قرن نوزدهم میلادی و اوج قدرت بریتانیای کبیر نقل شده است که می‌گوید: "آفتاب در سرزمین های بریتانیا هرگز غروب نمیکند"؛ که اشاره به وسعت و عظمت سرزمین‌های تحت استعمار این کشور در آن دوره زمانی در شرق تا غرب دنیا داشت، اما امروزه که دیگر خبری از مستعمرات و متصرفات انگلیس در گوشه گوشه جهان نیست، این کشور حتی در تامین نیاز سوخت شهروندان خود نیز با توجیه عجیب "نبود راننده کامیون" ناتوان مانده است.

نظر شما