شناسهٔ خبر: 49816931 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

واکنش دو پهلوی آمریکا به گزارش اخیر آژانس درباره فعالیت‌های اتمی ایران

خبرگزاری ایرنا

کاردار آمریکا در وین در واکنش به گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره راستی آزمایی اجرای موافقتنامه‌های پادمانی از سوی ایران ادعا کرد که واشنگتن آماده دست‌یابی به تفاهم برای بازگشت متقابل به برجام است.وی درعین حال هشدار داد که عدم همکاری ایران با آژانس با پاسخ مناسب روبه رو می‌شود.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

«لوئیس ال. بونو» کاردار آمریکا نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در بیانیه‌ای که یک نسخه آن در تارنمای دولت آمریکا منتشر شد ادعا کرد: ایالات متحده آمادگی دارد تا سریعا به تفاهم درباره بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام دست‌یافته و آن را اجرا کند. هرچند ایران اشاره کرده که همین هدف را دنبال می‌کند اما از مخالفتش با ارائه دسترسی لازم جهت سرویس تجهیزات نظارتی این سازمان که طبق بیانیه مشترک ۱۲ سپتامبر بین ایران و آژانس توافق شد، عمیقا نگران هستیم.

وی مدعی شد: این دسترسی برای تداوم اطلاع آژانس از فعالیت‌های هسته‌ای مرتبط با برجام لازم و اجرای فوری هرگونه تفاهم در زمینه بازگشت متقابل به برجام مهم است

این دیپلمات آمریکایی ادعا کرد که ایران علاوه بر عدم دسترسی به بازرسان آژانس، «هنوز از مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی را برای سفر به تهران به منظور گفت‌وگو درباره مسائل مرتبط با سووالات حل نشده پرامون موافقتنامه جامع پادمان، دعوت نکرده است»

«بونو» بدون اشاره به زرادخانه‌های مملو از کلاهک‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی که بزرگترین خطر و تهدید برای امنیت خاورمیانه به‌شمار می‌رود گفت: ایران باید فورا با آژانس همکاری کند [...] و به تعهداتش طبق بیانیه مشترک ۱۲ ستامبر عمل کند. همانطور که گزارش مدیر کل آژانس نشان می‌دهد، اقدامات ایران با مفاد بیانیه مشترک مغایرت دارد.

وی بر همین اساس تکرار کرد:‌ ما از ایران می‌خواهیم بدون تأخیر به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دسترسی لازم را ارائه دهد. اگر ایران این کار را انجام ندهد، ما در روزهای آینده با سایر اعضای سازمان در مورد پاسخ مناسب رایزنی می‌کنیم.

آژانس بین المللی انرژی اتمی دیروز (یکشنبه) با انتشار گزارشی اعلام کرد: ایران از ۲۰ تا ۲۲ سپتامبر (۲۹ الی ۳۱ شهریور) به بازرسان آژانس اجازه سرویس تجهیزات نظارتی و جایگزینی کارت حافظه دوربین‌ها در تمام محل‌های ضروری در ایران به جز کارگاه تولید قطعات سانتریفیوژ در مجموعه تسای کرج را داده است.

در همین پیوند سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران هشدار داد که آژانس با گزارشات هدف‌دار و مغرضانه روند سازنده ایجاد شده را تخریب نکند.

بهروز کمالوندی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران نامه ای را برای آژانس ارسال و نسبت به این اقدام غیر سازنده اعتراض کرده است افزود: رافائل گروسی و همکاران وی بخوبی می دانند که تفاهم صورت گرفته در قالب بیانیه مشترک، مشمول تجهیزات نظارتی (دوربین ها) مجتمع کرج به این دلیل که در نتیجه خرابکاری تیرماه این مجتمع همچنان تحت تحقیقات امنیتی قرار دارد، نمی شد.

وی تاکید کرد که درج واژه «مشخص شده» در مقابل کلمه تجهیزات به همین منظور و با هدف مستثنی شدن این مجتمع از سرویس و تعویض کارتهای حافظه صورت گرفته است.

نظر شما