شناسهٔ خبر: 49814995 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

واردات واکسن از چین بدون محدودیت

صاحب‌خبر -
گروه جامعه: دبیرکل جمعیت هلال‌احمر گفت: دولت چین در ارتباط با صادرات واکسن کرونا به ایران محدودیتی قائل نشده و به راحتی واکسن‌های چینی به ایران صادر می‌شود. محمد حسن قوسیان مقدم گفت: علت تاخیر در واردات واکسن کرونا طی چند ماه گذشته و در دولت قبل دو دلیل عمده دارد که یک دلیل داخلی و دیگری بین المللی است.

وی ادامه داد: در سطح بین المللی اتقافاتی افتاده، از دی ماه سال قبل تولید واکسن در همه دنیا آغاز و توزیع شد که طبیعی است اول مردم خود را واکسینه و بعد به دیگر کشور‌ها ارسال می‌کنند.قوسیان مقدم افزود: بنابراین در۶ ماهه دوم سال قبل و بهار امسال، عرضه واکسن در دنیا نسبت به حال حاضر کم بوده است و متقاضی کشور‌های درگیر بیماری کرونا زیاد بود، بنابراین وقتی ایران در صف خرید واکسن قرار می‌گرفت، بسیاری از کشور‌های دیگر جلوتر از ما بودند.وی خاطر نشان کرد: برخی کشورها، چون جمعیت محدودی داشتند، طبیعتا زودتر از ما واکسن دریافت می‌کردند و کشور ما با توجه به جمعیت زیاد باید مدت‌ها صبر می‌کرد.

دبیرکل جمعیت هلال احمر ادامه داد: در ابتدا همه شرکت‌ها تولیدات کمی داشتند و به خاطر همین ایران در ابتدا زیاد نمی‌توانست واکسن وارد کشور کند، ولی اکنون این مساله رفع شده، چون تولیدات کشور‌های دنیا بسیار افزایش یافته و واردات به کشور نیز زیاده شده است.

وی گفت: مساله دیگری که برای واردات واکسن کرونا در دولت قبلی با آن مواجه بودیم پروسه‌های اداری طولانی بود که باعث کندی و تعداد کم واردات واکسن می‌شد، ولی طی چند ماه گذشته وبا روی کارآمدن دولت جدید تصمیم گیری‌های معاون اول رییس جمهور و همچنین ریاست جمهوری که مستقیم نظارت کرده و دستورات لازم را اعمال می‌کنند، مجموعه این کار‌ها باعث تسریع واردات واکسن کرونا به کشور شده است.

وی ادامه داد: برای واکسینه شدن همه مردم کشور زمان دقیقی نمی‌توان متصور شد، اما اگر به همین سرعت در واردات واکسن اقدام کنیم ۱۴۰ میلیون دز نیاز اصلی کشور می‌تواند در ۲ تا ۳ماه آینده کامل شود، به شرطی که بیماری و موج جدیدی برای بیماری کرونا در کشور به وجود نیاید.

دبیرکل جمعیت هلال احمر اضافه کرد: برای تزریق دز سوم از نظر علمی باید ثابت شود که سطح آنتی بادی در مردم کشور پایین آمده باشد و بعد مسوولان مربوطه تشخیص دهند باید دز سوم انجام شود که مثل بیماری آنفلوآنزا ممکن است سالانه یک دز یادآوری به مردم زده شود.وی افزود: اگر به یک سطحی مطمئن واکسیناسیون درمانی برسیم دیگر شاهد شیوع گسترده نخواهیم بود و فقط به عنوان بیماری عادی تلقی خواهد شد و به راحتی می‌توان آن را درمان کرد.

قوسیان مقدم خاطرنشان کرد: هلال احمر در مورد واردات واکسن فایزر هیچ گونه محدودیتی ندارد و اگر امکانات لازم باشد حتما هر واکسن مطمئن را به کشور وارد می‌کنیم، اما در مورد واردات واکسن کرونا خط قرمز‌های داریم که این خط قرمز‌ها شامل واردات مطمئن و بدون دردسر دز دوم و دز یادآور برای مردم کشور است.

برچسب‌ها:

نظر شما